Propala kompanija nadmašila Volkswagen u prodaji električnih vozila: Kako je to moguće?
U jednom od najneobičnijih preokreta na tržištu električnih automobila 2024. godine, američki startap Fisker, koji je u oktobru završio u procesu likvidacije, uspeo je da nadmaši Volkswagen u broju registrovanih električnih vozila u SAD-u tokom tog meseca. Podaci kompanije S&P Global Mobility otkrivaju da je Fisker registrovao 110 vozila, dok je Volkswagen zabeležio svega 92.
Čak i Fiat, koji se retko vezuje za uspehe u oblasti električnih automobila, registrovao je 135 vozila, dok je Jeep zaostao sa samo 63. Ovaj neobičan razvoj događaja postavlja pitanje: kako je Fisker, kompanija koja je proglasila bankrot u junu, uspela da ostvari ovaj podvig?
Fiskerove impresivne brojke dolaze zahvaljujući rasprodaji neprodatih modela crossovera Ocean. Nakon što je sudija odobrio likvidacioni plan, kompanija je na tržište plasirala približno 3000 vozila po znatno sniženim cenama. Veliki deo ovih automobila kupila je firma American Lease iz Njujorka, specijalizovana za lizing, dok su preostala vozila prodavana uz popuste preko Fiskerovih zastupnika.
Iako se čini da je Fisker iskoristio poslednje resurse kako bi postigao ovaj rezultat, njegov uspeh dolazi kao iznenađenje u industriji u kojoj se Volkswagen smatra jednim od ključnih igrača.
Volkswagen u problemima
Za razliku od Fiskera, Volkswagen se suočio s ozbiljnim izazovima tokom oktobra. Ograničen asortiman električnih modela u SAD-u, koji obuhvata samo ID.4 i ID.Buzz, predstavljao je prepreku nemačkom gigantu. Situacija je dodatno pogoršana povlačenjem gotovo 100.000 modela ID.4 iz saobraćaja zbog problema s elektronskim bravama na vratima.
Osim toga, proizvodnja u fabrici u Čatanugi, Tenesi, zaustavljena je krajem septembra, a zabrana prodaje ID.4 dodatno je otežala situaciju. Rezultat je bio porazan: globalni lider u automobilskoj industriji našao se iza marke koja je već napustila tržište.
Da li je ovo anomalija ili upozorenje?
Iako je Fiskerov trenutni uspeh verovatno kratkog daha, on osvetljava slabosti Volkswagena u oblasti električnih vozila. Ovaj slučaj pokazuje koliko je važno upravljati krizama i osigurati stabilnost lanca snabdevanja, posebno na tržištu koje postaje sve konkurentnije.
Za Volksvagen, koji teži dominaciji u svetu električnih automobila, oktobar 2024. ostaje kao podsetnik na izazove koje nosi tranzicija ka elektrifikaciji. U međuvremenu, Fiskerova priča o usponu i padu ostaje zanimljiva lekcija o nepredvidivosti tržišta.
(Telegraf.rs)