Ovo su najsigurnije zemlje za kupovinu polovnih automobila u Evropi, Srbija nije ni u prvih 10
Kupovina polovnih automobila u Evropi nosi sa sobom brojne izazove, a istraživanje kompanije carVertical otkrilo je nove podatke o transparentnosti tržišta polovnih vozila u 25 zemalja u Evropi. Srbija se u ovom indeksu transparentnosti našla na 19. mestu, što ukazuje na značajne rizike prilikom kupovine polovnog vozila u našoj zemlji.
Istraživanje, sprovedeno između oktobra 2023. i septembra 2024. godine, pokazuje da veliki procenat polovnih automobila na srpskom tržištu ima vraćenu kilometražu ili prećutkivana oštećenja. Kupci polovnih vozila u Srbiji imaju gotovo četiri puta veću verovatnoću da kupe automobil sa manipulisanom kilometražom ako je uvezen iz inostranstva. Upravo uvozni automobili predstavljaju najveći rizik, jer dolaze sa zapadnih tržišta gde su već bili intenzivno korišćeni.
Hrvatska, na primer, zauzima 15. mesto na ovom indeksu i beleži pad u broju automobila sa vraćenom kilometražom, ali je prosečna manipulacija kilometražom dostigla čak 75.300 kilometara. U Sloveniji, koja je rangirana na 10. mestu, situacija je povoljnija, dok su Mađarska i Srbija zauzele 17. i 19. mesto.
Što se tiče ukupnog stanja u Evropi, Ujedinjeno Kraljevstvo je i dalje lider po transparentnosti tržišta polovnih vozila. Samo 2,1% automobila u ovoj zemlji ima vraćenu kilometražu, dok je prosečna stopa oštećenih automobila 17,8%. Za razliku od većine zemalja u kontinentalnoj Evropi, britanski automobili retko završavaju na inostranim tržištima, što doprinosi većem poverenju u njihovu istoriju.
S druge strane, zemlje poput Ukrajine, Letonije i Litvanije nalaze se na dnu liste. U Latviji, na primer, 11,1% vozila ima vraćenu kilometražu, dok u Poljskoj šokantnih 62,1% automobila ima neku vrstu oštećenja. Ovi podaci ukazuju na duboke probleme na istočnoevropskim tržištima, gde nedostatak strožih zakona omogućava nastavak prevara.
Šta ovo znači za kupce u Srbiji?
Prilikom kupovine polovnih vozila, posebnu pažnju treba obratiti na proveru kilometraže i istorije automobila. Platforme poput carVertical mogu biti korisne za identifikaciju skrivenih nedostataka, ali i dalje ostaje odgovornost na kupcima da detaljno istraže vozilo pre nego što ga kupe. Takođe, izbor automobila iz domaćeg voznog parka može smanjiti rizike povezanih sa uvoznim vozilima.
Sa prosečnom starošću automobila od 8,1 godinu, situacija u Srbiji nije drastično drugačija od susednih zemalja, ali nedostatak regulative i visok procenat uvezenih vozila čini domaće tržište nesigurnim. Strožiji zakoni i veća transparentnost mogli bi u budućnosti unaprediti poverenje kupaca i smanjiti nivo manipulacija.
(Telegraf.rs)