Vozači na udaru: Nova EU uredba preti drastičnim poskupljenjem automobilskih guma
Ekološki propisi Evropske unije nastavljaju da utiču na svakodnevni život građana, a poslednji primer dolazi iz sfere gumarske industrije. Najnovija uredba, koja ima za cilj da spreči krčenje prašuma u Aziji, predviđa ograničenja u proizvodnji proizvoda povezanih s deforestacijom, među kojima se našao i kaučuk, ključna sirovina za automobilske gume.
Kaučukovac, drvo iz čije mlečne tečnosti se dobija nezamenljiv materijal za proizvodnju guma, posebno je ugrožen zbog sve veće potražnje i plantaža koje zauzimaju ogromne površine u jugoistočnoj Aziji. Međutim, nova pravila EU nalažu da svi proizvođači geolociraju postojeće plantaže kako bi se sprečilo dalje krčenje šuma. Trgovci koji prekrše pravila mogu se suočiti sa kaznama do 4% godišnjeg prometa.
Iako je cilj očuvanje prašuma, analitičari upozoravaju da će smanjena dostupnost kaučuka i rast potražnje do 2030. godine, procenjen na 30%, drastično povećati cene guma na evropskom tržištu.
Ekološki ciljevi s visokim cenama
Evropska unija odavno vodi kampanju za smanjenje emisije CO2, što je već rezultiralo rastom cena novih automobila za oko 20% u poslednjih nekoliko godina. Sada je na red došao i gumarski sektor, što dodatno opterećuje vozače. Procenjuje se da će već tokom 2024. godine, pre stupanja uredbe na snagu, cene guma porasti za najmanje 5%.
Iako uredba stupa na snagu krajem decembra 2024. godine, njena primena je odložena za godinu dana kako bi proizvođači imali vremena da se prilagode. Međutim, pravila će važiti samo u okviru EU, dok će ostatak sveta, uključujući Aziju i Ameriku, nastaviti po starim standardima.
Da li će prašume biti spašene?
Skeptici tvrde da će uticaj uredbe na očuvanje šuma biti minimalan, dok će ekonomski teret pasti na krajnje korisnike. S obzirom na to da velika potražnja za kaučukom ostaje nepromenjena, pitanje je koliko će ovakve inicijative zaista doprineti globalnom ekološkom balansu.
Dok evropski vozači plaćaju sve skuplje gorivo, automobile i gume, ostaje neizvesno da li će visoki ekološki standardi EU zaista dovesti do konkretnih rezultata ili će samo povećati troškove života u regionu.
(Telegraf.rs/Auto Klub)