Zašto su evropski automobili skuplji, ali manje konkurentni?

N. M.
Vreme čitanja: oko 1 min.
Foto: Unsplash

Evropska autoindustrija suočava se s dubokim izazovima koji prevazilaze prelazak na elektromobilnost. Sve veći pritisci dolaze iz različitih pravaca – od visokih troškova proizvodnje do gubitka konkurentnosti na ključnim tržištima. Ova situacija nije nova, ali je u poslednje vreme sve izraženija.

Jedan od ključnih faktora je tržište Kine, koje je nekada bilo glavni izvor profita za evropske proizvođače. Danas, međutim, kineski proizvođači postaju sve dominantniji, nudeći konkurentnije proizvode po nižim cenama.

Udeo evropskih brendova na kineskom tržištu značajno opada, dok lokalni proizvođači osvajaju kupce uz sve manji kompromis po pitanju kvaliteta.

Visoki troškovi i kompleksnost proizvodnje

Proizvodnja u Evropi, naročito u Nemačkoj, suočava se s neuporedivo većim troškovima u poređenju s ostatkom sveta. Visoke plate, penzije i socijalna davanja doprinose rastu cene proizvodnje, dok su troškovi energije među najvišima na globalnom nivou. Za razliku od evropskih pogona, proizvodnja automobila u Kini može biti čak 25 do 40% jeftinija, uz minimalne razlike u kvalitetu.

Osim toga, razvoj novih vozila i platformi dodatno komplikuje situaciju. Od početnih faza planiranja do lansiranja na tržište, potrebno je investirati između dve i četiri milijarde evra, dok povrat na ovu investiciju dolazi tek nakon tri do pet godina. Sve stroži propisi u vezi s bezbednošću i ekologijom dodatno povećavaju cenu vozila, što mnogi kupci nisu spremni da plate, čineći ih nekonkurentnim.

Budućnost evropske autoindustrije

Evropski proizvođači suočavaju se s potrebom za radikalnim promenama kako bi opstali u sve težem globalnom okruženju. Optimizacija troškova, inovacije u proizvodnji i prilagođavanje lokalnim tržištima ključni su faktori za očuvanje konkurentnosti. Dok elektromobilnost donosi nove prilike, samo rešavanje problema visokih troškova i gubitka tržišta može obezbediti dugoročnu stabilnost industrije.

(Telegraf.rs)