Da li bi automobil trebalo da vas upozorava kada prekoračite dozvoljenu brzinu?

N. M.
Vreme čitanja: oko 2 min.
Foto: Shutterstock

Zakonodavci u Kaliforniji usvojili su predlog zakona koji zahteva da novi automobili prodati u državi imaju tehnologiju koja upozorava vozače kada prekorače dozvoljenu brzinu za više od 10 milja na sat. Ovaj zakon, koji predviđa uvođenje sistema pasivne kontrole brzine, ima za cilj smanjenje saobraćajnih nesreća i povreda, ali izaziva brojne reakcije.

Predlog zakona, koji je predložio senator Skot Vajner, prošao je nakon nekoliko modifikacija. Prvobitni nacrt zahtevao je aktivnu kontrolu brzine, koja bi fizički sprečila vozače da prekorače brzinu, ali je naišao na oštre kritike. Nakon pritisaka, zakon je modifikovan kako bi uključio samo pasivne sisteme upozorenja, koji obaveštavaju vozače kada voze prebrzo, ali ne utiču na kontrolu automobila.

Vajner je objasnio da su istraživanja pokazala da su i pasivni sistemi veoma efikasni, te je na osnovu toga zakon prilagođen. Ovaj pristup je omogućio da zakon prođe, dok bi aktivna kontrola verovatno naišla na previše protivljenja i ne bi bila usvojena.

Kada će zakon početi da se primenjuje?

Zakon je prvi te vrste u Sjedinjenim Američkim Državama, a primenjivaće se na modele automobila od 2030. godine. Dok Nacionalni odbor za bezbednost u saobraćaju (NTSB) snažno podržava zakon, tvrdeći da će smanjiti broj nesreća i sačuvati živote, mnogi protivnici smatraju da je zakon preuranjen.

Kritičari tvrde da tehnologija još uvek nije dovoljno pouzdana, posebno u situacijama gde različiti putevi imaju različite ograničenja brzine. Organizacija kao što je Nacionalna asocijacija automobilista ukazuje na potencijalne greške u detekciji brzine, što bi moglo dovesti do ometanja vozača.

Automobilska industrija se takođe protivi ovom zakonu, ističući da infrastruktura u SAD-u nije dovoljno razvijena kao u Evropi, gde je pasivna kontrola brzine već obavezna. Bez adekvatno postavljenih saobraćajnih znakova, sistem može biti nepouzdan, navodi se u saopštenju Alijanse za inovacije u automobilskoj industriji.

I dok mnogi tvrde da Kalifornija pokušava da nametne svoja pravila čitavoj zemlji, Vajner odgovara da Kalifornija ne može da čeka federalne regulative. On upoređuje ovaj zakon sa ranim uvođenjem sigurnosnih pojaseva u Viskonsinu 1960-ih, što je, prema njegovim rečima, spasilo mnoge živote i dovelo do promena na nacionalnom nivou.

Sada se čeka odluka guvernera Gavina Njusoma, koji ima rok do kraja meseca da odluči da li će potpisati ovaj zakon i time ga uvesti u zakonodavstvo Kalifornije.

(Telegraf.rs)