Jaguar završio s benzincima
Dešavanja u auto industriji pokazuju da prelaz na zelene tehnologije više nije budućnost, već sadašnjost
Ljubitelji četvorotočkaša od sledeće godine neće moći da računaju na nove modele Jaguara sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Najveći automobilski brend u Velikoj Britaniji prekinuo je u junu proizvodnju svih modela s motorom sa unutrašnjim sagorevanjem i okrenuo se prelasku na potpuno električna vozila od 2025. godine.
Cilj luksuznog proizvođača automobila je da uspostavi potpuno električnu budućnost i dostigne nulte emisije ugljenika do 2039. godine dekarbonizacijom svojih proizvodnih operacija, vozila u upotrebi i lanca snabdevanja.
Volvo uveo baterijski pasoš pre roka
U "zelenu" budućnost su zagledani i drugi vodeći proizvođači. Volvo je prvi koji je uveo baterijski pasoš za e-vozila, koji beleži poreklo sirovina, komponenti, sadržaj recikliranih materijala i ugljenični otisak. Prvo vozilo koje će imati ovaj digitalni sertifikat je vodeći model EX90 SUV, koji uskoro ulazi u proizvodnju, a prve isporuke klijentima kreću u drugoj polovini ove godine u Evropi i Americi, preneo je Rojters.
Baterijski pasoš je razvio Volvo, koji je u vlasništvu kineskog Geelyja, u partnerstvu sa britanskim startapom Circulor. Korišćena je blokčejn tehnologija za mapiranje lanaca snabdevanja za kompanije, a sam razvoj je trajao preko pet godina.
Sa vestima koje stižu iz auto industrije postaje jasno da prelaz na zelene tehnologije više nije budućnost, već sadašnjost. Pasoši za baterije će biti obavezni za sva električna vozila (EV) koja se prodaju u Evropskoj uniji od februara 2027. godine.
Budućnost je električna
Direktorka sektora za održivosti Volvoa, Vanesa Butani, rekla je za Rojters da uvođenje pasoša gotovo tri godine pre nego što direktiva EU stupa na snagu, ima za cilj da pokaže transparentnost prema kupcima automobila i jasnu strategiju kompanije za dalji razvoj. Do 2025. godine 50% svih proizvedenih vozila koji izađu iz pogona Volvoa biće na električni pogon dok će ostali biti hibridi. A do kraja ove decenije cilj je da se pređe na proizvodnju električnih vozila.
Kupci će moći da skeniraju QR kod baterijskog pasoša na vratima i otkriju poreklo električne baterije u svom vozilu. Dobavljači će morati da izlože svoj proizvodni proces proverama i budu pod budnim okom nadzora od strane Volvoa i ostalih automobilskih kompanija.
Da bi proizveli dovoljno baterija za e-vozila evropskim proizvođačima će trebati sve više litijuma, pa se predviđa da će potražnja za najlakšim metalom višestruko porasti u narednim decenijama.
U EU može samo litijum iz održive proizvodnje
Iz istog razloga se sve više priča o velikim depozitima "belog zlata" u Srbiji. Projekat Jadar ima potencijal da značajno doprinese tranziciji auto-industrije, pod uslovom da se rudarenje obavlja na održiv način.
I Evropska komisija je već više puta naglasila da litijum iz Srbije može u EU, ali samo ako zadovoljava stroge ekološke standarde i može da ispuni zahteve koje nameće baterijski pasoš. Nedavno objavljeni nacrti studija o proceni uticaja projekta "Jadar" na životnu sredinu, koje su izradili nezavisni stručnjaci, pokazuju da se rudnik i fabrika mogu realizovati bezbedno.
Zaključak je jasan: Srbija ima priliku da se pozicionira kao jedan od lidera Evropi u proizvodnji ne samo litijuma već i baterija za e-vozila, podržavajući zelenu tranziciju i ekonomski razvoj. Ključno je da se o tome povede rasprava na osnovu činjenica i da svi akteri, od vlade do industrije, rade zajedno kako bi se osigurala zaštita životne sredine i maksimalno iskoristile prednosti ovog strateškog resursa.
(Telegraf.rs/PR)