SAD i Kinezi ulaze u trgovinski rat: Evropski proizvođači strahuju
Trgovinski rat bi mogao da ima razorne posledice za evropske proizvođače
Trgovinski spor između SAD-a i Kine preti ponovnom eskalacijom. Američka vlada predvođena predsednikom Bajdenom je prošle nedelje najavila da će drastično povećati carine na kineski uvoz u strateški važnim područjima.
Uz solarne ćelije, poluprovodnike, aluminijum i čelik, lučke dizalice, baterije i medicinske proizvode, značajno će se povećati uvozne carine posebno za električne automobile proizvedene u Kini: s 25 posto na 100 posto! Prema američkoj vladi, pogođen je uvoz vredan 18 milijardi dolara, piše Revija HAK.
Trenutno je još uvek nejasno kako će Kina konkretno reagovati na kaznene carine. Međutim, prema Frankfurter Allgemeine Zeitungu, portparol kineskog ministarstva spoljnih poslova objavio je ubrzo nakon američkog saopštenja da će Kina preduzeti sve potrebne mere za odbranu svojih prava i interesa.
Prema izveštaju Automobilwochea, poverenik EU za trgovinu Valdis Dombrovskis naglasio je da subvencije u Kini predstavljaju pretnju evropskoj industriji. Istina je da su prodajne brojke kineskih električnih automobila na većini evropskih tržišta još uvek podnošljive.
Na najvećem evropskom tržištu automobila, nemačkom, njihov tržišni udeo trenutno iznosi samo 0,75 posto. Ipak, niske cene u poređenju s lokalnim električnim automobilima mogle bi sve više da nateraju potrošače da kupuju kineske električne automobile.
Nemačka, sa svojom snažnom automobilskom industrijom, sada strahuje da će biti uhvaćena između čekića i nakovnja u predstojećem trgovinskom ratu – jer kinesko tržište je najvažnije od svih za nemačke proizvođače. Samo VW grupacija je prošle godine u Kini prodala više od tri miliona automobila, što je više od trećine ukupne prodaje najvećeg evropskog proizvođača automobila. Kina je takođe od ogromne važnosti za BMW i Mercedes: 2023. godine prodaja u Kini činila je 37 odnosno 36 posto ukupne prodaje. Direktor BMW-a Oliver Zipse je nedavno izdao jasno upozorenje protiv planova EU da uvede kaznene carine na kineske proizvode. Na kraju, Evropa bi sama sebi pucala u nogu.
Ono na što Zipse misli pod ovim nije pretnja kaznenim carinama na automobile proizvedene u EU, koje bi Kina mogla da nametne kao protivreakciju. Umesto toga, nemačke marke uglavnom već proizvode automobile u Kini, a neki se kasnije izvoze u Evropu, kao što je to slučaj s električnim SUV-om iX3.
Ovi automobili, koji su sami po sebi "nemački", takođe bi bili pogođeni uvoznim carinama EU. Međutim, bilo bi još dramatičnije za nemačke proizvođače da Kina podigne carine na automobile koji se izvoze iz SAD-a u Kinu. Na primer, SUV-ovi koje prodaju BMW i Mercedes u Kini većinom se proizvode u Americi. Zato je nemački kancelar Olaf Šolc nedavno upozorio na trgovinski rat između SAD-a i Kine i zatvaranje tržišta:
"Protekcionizam samo na kraju sve poskupi. Ono što je potrebno je poštena i slobodna svetska trgovina."
(Telegraf.rs)