Evropski proizvođači automobila će morati da izbace ekrane na dodir ako žele pet zvezdica za bezbednost

Vreme čitanja: oko 2 min.

Od januara 2026. godine, za dobijanje maksimalne ocene bezbednosti od pet zvezdica, vozila će morati da imaju fizičke kontrole

Foto. Shutterstock.com

U pokušaju da se poveća bezbednost, evropski proizvođači automobila biće podstaknuti da se udalje od korišćenja ekrana na dodir za osnovne funkcije poput paljenja pokazivača smera i brisača. Ova promena dolazi nakon što je The Times izvestio o novim pravilima koja uvodi Euro NCAP, nezavisno i ugledno telo za ocenjivanje bezbednosti u automobilskoj industriji. Od januara 2026. godine, za dobijanje maksimalne ocene bezbednosti od pet zvezdica, vozila će morati da imaju fizičke kontrole.

Iako je testiranje koje sprovodi Euro NCAP dobrovoljno, ono uživa široku podršku nekoliko vlada EU, a kompanije poput Tesle, Volva, VW-a i BMW-a koriste svoje petozvezdaške ocene kao dokaz o bezbednosti svojih vozila potencijalnim kupcima.

"Prekomerna upotreba ekrana na dodir predstavlja problem cele industrije, s obzirom na to da gotovo svi proizvođači vozila premeste ključne kontrole na centralne ekrane na dodir, terajući vozače da skidaju pogled sa puta i povećavajući rizik od udesa", rekao je Metju Evi, direktor za strateški razvoj u Euro NCAP-u, za The Times.

Da bi vozila bila kvalifikovana za maksimalnu ocenu bezbednosti nakon što novi smernice stupe na snagu, moraće da koriste dugmad, točkiće ili poluge za kontrolu svetala za upozorenje, pokazivača smera, brisača, SOS poziva i trube.

Neki proizvođači, poput Tesle i Volkswagen-a, stekli su reputaciju postavljanjem osnovnih kontrola vozila iza osetljivih na dodir interfejsa. Iako postoji mnogo pritužbi na takve funkcije, proizvođači opreme nastavljaju da promovišu interfejse na dodir jer su ekonomičniji za proizvodnju od fizičkih dugmadi i točkića.

Smernice za bezbednost koje postavlja Euro NCAP nisu zakonski obavezne, međutim, proizvođači automobila shvataju ocene bezbednosti veoma ozbiljno, tako da će svaki rizik od gubitka bodova tokom takvih ocenjivanja verovatno biti uzet u obzir. "Pošto je ovaj posao još uvek u toku, nismo još finalizirali postupak evaluacije", rekao je Evi za The Verge.

"Međutim, naša je namera da usvojimo ove nove zahteve 2026. godine, kako je navedeno, i proizvođači vozila su upoznati i podržavaju inicijativu."

(Telegraf.rs)