Elektromobili se još uvek suočavaju s više problema nego konvencionalni

N. M.
Vreme čitanja: oko 4 min.

Međutim, evo zašto analitičari kažu da se radi samo o privremenim "dečjim bolestima"

Foto: Lucid Motors

Novi modeli električnih automobila nailaze na 79 odsto više problema nego njihovi konvencionalni pandani, otkrivaju rezultati istraživanja Consumer Reportsa, piše portal EcoDrive.

Međutim, evo zašto analitičari kažu da se radi samo o privremenim "dečjim bolestima".

Potražnja za električnim automobilima konstantno raste. Tako kažu podaci Međunarodne agencije za energiju (IEA). Globalno, tvrde u ovoj organizaciji, na električna vozila se odnosilo 14 odsto prodaje novih vozila u 2022. (u poređenju s devet odsto u 2021.). U SAD, trećem najvećem tržištu električnih automobila posle Kine i Evrope, činili su 11 odsto prodaje novih vozila u septembru 2023., a u istom mesecu su prešli brojku od milion prodatih električnih vozila prošle godine.

Međutim, najnovije godišnje istraživanje pouzdanosti automobila Consumer Reportsa pokazuje da su električna vozila u proseku manje pouzdana od benzinskih i hibridnih modela. Na osnovu odgovora vlasnika više od 330.000 vozila, istraživanje je pokazalo da su se električna vozila iz poslednje tri godine suočila sa 79 odsto više problema u poređenju s konvencionalnim ekvivalentima.

Taj nalaz ne bi trebalo da predstavlja iznenađenje, kaže Džejk Fišer, viši direktor Consumer Reportsovog odeljenja za testiranje vozila. „Većinu električnih automobila danas proizvode ili stari proizvođači koji su novi u EV tehnologiji ili kompanije poput Riviana, koje su nove u proizvodnji automobila“, dodao je on. „Nije iznenađujuće što se javljaju ’dečje bolesti’, tako da će im biti potrebno izvesno vreme da isprave greške.“

Nisu svi elektromobili isti

Što se tiče pouzdanosti, nisu svi električni automobili kreirani jednako. Čini se da je manje važno kako su nastali a više kada. Uzmimo u obzir da je Rivian, koji je 28. na CR-ovoj rang listi pouzdanosti, sastavljenoj od 30 marki, isporučio svoja prva vozila tek u oktobru 2021.

Zatim, uporedimo to s Teslom, koji je 14. na listi. Iako brojni brendovi koji se nalaze na vrhu uključuju hibridne modele, Tesla, koji je osnovan pre 20 godina i isporučuje vozila potrošačima više od decenije, najveći je proizvođač električnih vozila. Pored toga, Model Y i Model 3 uživaju u statusu „preporučeni“ od strane Consumer Reportsa.

Konačno, može biti važno koju vrstu vozila vozite. Određeni modeli, poput kamioneta, naišli su na kritike jer ne mogu da drže korak sa svojim benzinskim „kolegama“.

Elektromobili skuplji za popravku – ali samo privremeno

Verovatno su se mnogi zapitali – a šta je s troškovima? Pozivajući se na proučavanje servisiranja i popravki 19 miliona vozila We Predict (sada deo J.D. Powera) iz 2021., Kelley Blue Book izveštava da „iako električna vozila koštaju manje na planu održavanja, jer zahtevaju manje redovnih procedura, njihova popravka košta više u odnosu na benzinske ekvivalente“.

Prema dotičnom izveštaju, električna vozila su bila 2,3 puta skuplja za servisiranje od benzinskih tokom prva tri meseca vlasništva, odnosno 1,6 puta skuplja u okviru godinu dana.

Međutim, prema Kelley Blue Booku, primarni pokretač ovog dodatnog troška je rad. Trenutno postoji deficit mehaničara sertifikovanih za servisiranje električnih vozila, tako da su oni s licencom i dalje veoma traženi, a samim tim i – skuplji. Takođe im je potrebno 1,5 puta više vremena da rade na električnim vozilima nego benzinskim, jer je potrebno više vremena da se dijagnostikuju i izvrše popravke.

Nedavno, Mitchell, firma za upravljanje potraživanjima i štetama, koja se bavi i rešenjima za popravku automobila i P&C industrijom, prijavila je da se u trećem kvartalu prošle godine, na rad odnosilo 49,66 odsto troškova popravki električnih automobila, u poređenju s 41 odsto za benzinski pogonjena vozila. Ipak, treba imati u vidu da se ovo smatra kratkoročnim problemom. Kako popularnost elektromobila bude rasla, tako će se povećavati broj kvalifikovanih tehničara.

Popravke u slučaju sudara takođe su skuplje. Prema Mitchellu, troškovi popravke električnih vozila i dalje su veći od onih u slučaju konvencionalnih modela. U trećem tromesečju 2023. godine, primera radi, popravka električnog vozila koštala je 950 dolara više nego automobila s benzinskim motorom.

Budućnost izgleda svetla

Naravno, ovo možda nije važno za većinu kupaca električnih automobila. Prema globalnom istraživanju iz 2023., kupci električnih automobila su prvenstveno motivisani visokim cenama goriva, brigom o životnoj sredini i ekološkim penalima za automobile s motorima s unutrašnjim sagorevanjem. Samo 22 odsto je izjavilo da je zabrinuto zbog tekućih troškova.

Ostaje da se vidi da li će električni automobili postati pouzdaniji i jeftiniji za popravku u odnosu na benzinske. Ipak, proizvođači će bez dileme rešiti sve sporne stavke u svojim modelima, dok je za očekivati da se troškovi u okviru radnog sata smanje kako se bude povećao broj kvalifikovanih, licenciranih tehničara.

Budući da pouzdanost nije primarni motivacioni faktor za kupce elektromobila, budućnost je verovatno još uvek i te kako svetla za njih.

(Telegraf.rs)