Postignut dogovor: Norma Euro 7 stiže u značajno oslabljenom obliku, ali se uvodi eko-pasoš
Tekst predviđa da će svako vozilo imati ekološki pasoš koja će sadržati informacije o njegovoj ekološkoj efikasnosti u trenutku registracije
Nakon dugotrajne borbe oko ograničenja budućeg standarda Euro 7, postignut je kompromis na nivou Evropske unije. Veoma strog predlog Evropske komisije za Euro 7 je bio potpuno nesrazmeran pa ovaj dogovor ima za cilj da smanji dodatne troškove od kojih su proizvođači automobila prethodno strahovali, što bi dodatno poskupelo automobile kod krajnjeg kupca.
U ponedeljak su Evopski parlament i Evropski savet privremeno postigli dogovor o novim pravilima za smanjenje emisija vozila, uključujući automobile, kombije, autobuse, kamione i prikolice, navodi Jutarnji.hr.
Uredba o homologaciji i tržišnom nadzoru motornih vozila (Euro 7) ima za cilj da podrži prelaz prema čistoj mobilnosti i održi cene privatnih i privrednih vozila dostupnima građanima i firmama. Vozila će morati duže vreme da budu usklađena s novim standardima kako bi zadržala čistu emisiju tokom celog svog životnog veka.
Što se tiče putničkih automobila i malih kombija, pregovarači su postigli saglasnost da zadrže trenutne uslove ispitivanja prema Euro 6 standardima i ograničenja emisija izduvnih gasova. Broj čestica izduvnih gasova će se meriti na nivou PN10 (umesto PN23, koji takođe beleži manje čestica).
Sporazum postavlja ograničenja za emisije čestica kočnica (PM10) za automobile i kombije (3 mg/km za čisto električna vozila, 7 mg/km za većinu vozila s motorom s unutrašnjim sagorevanjem, hibridna električna vozila i vozila na gorive ćelije te 11 mg/km za velike kombije s SUS motorom). Postoje i minimalni zahtevi za trajanje baterije za električna i hibridna vozila (80 posto od početka životnog veka do pet godina ili 100.000 km, te 72 posto do osam godina ili 160.000 km) i kombije (75 posto od početka životnog veka do pet godina ili 100.000 km, te 67 posto do osam godina ili 160.000 km).
Tekst predviđa da će svako vozilo imati ekološki pasoš koja će sadržati informacije o njegovoj ekološkoj efikasnosti u trenutku registracije (npr. ograničenja emisija zagađujućih materija, emisija CO2, potrošnja goriva i električne energije, električni domet, životni vek baterije vozila). Korisnici vozila takođe će imati pristup ažuriranim informacijama o potrošnji goriva, stanju baterije, emisijama štetnih materija i i drugim relevantnim informacijama koje generišu ugrađeni sistemi i monitori.
Osim toga, proizvođači automobila moraju da dizajniraju svoja vozila tako da spreče manipulacije sistemima za kontrolu emisija putem digitalizacije nadzora vozila.
Parlament i Savet još moraju da zvanično odobre sporazum pre nego što stupi na snagu. Uredba će se primenjivati 30 meseci nakon stupanja na snagu za putnička i dostavna vozila te 48 meseci za autobuse, kamione i prikolice (za vozila malih serijskih proizvođača primenjivaće se od 1. jula 2030. za putnička i dostavna vozila, a od 1. jula 2031. za autobuse.
(Telegraf.rs)