Uskoro zabrana izvoza starih automobila van EU?

Vreme čitanja: oko 2 min.

Umesto izvoza, ovakva vozila bi se reciklirala

Foto: Pixabay

Ukoliko Evropska komisija usvoji novi predlog, stari i dotrajali automobili neće više biti dostupni za prodaju van Evropske unije. Ova inicijativa ima za cilj da spreči nebezbednost na putevima i zagađenju okoline u trećim zemljama. Umesto izvoza, ovakva vozila bi se reciklirala.

"Kako na tržište dolaze automobili s nultim emisijama, raste potražnja za vrednim primarnim materijalima. Naš predlog je usmeren ka tome da se omogući recikliranje i ponovna upotreba što većeg broja tih materijala. To će obezbediti novi život delovima naših automobila i značajno smanjiti ekološki otisak putničkog saobraćaja", izjavio je izvršni potpredsednik Komisije Frans Timermans, nadležan za evropski Zeleni plan.

Komisija predlaže uredbu koja bi zamenila postojeće direktive o otpadnim vozilima i o mogućnosti ponovne upotrebe i recikliranja. Novi propisi bi, prema tvrdnjama Komisije, doveli do godišnjeg smanjenja emisija CO2 za 12,3 miliona tona do 2035, bolje valorizacije 5,4 miliona tona materijala i povećane ponovne upotrebe ključnih sirovina.

Komisija navodi: "Primena uredbe rezultiraće dugoročnom uštedom energije u fazi proizvodnje, smanjenjem zavisnosti o uvoznim sirovinama i promovisanjem održivih i kružnih poslovnih modela."

Uredba bi donela ekonomsku, ekološku i socijalnu korist EU, ali bi doprinela i većoj sigurnosti na putevima u trećim zemljama, sprečavanjem izvoza starih automobila. Svake godine više od šest miliona vozila u Evropi dostigne kraj svog životnog veka.

Automobilska industrija postaje najveći potrošač ključnih sirovina za proizvodnju trajnih magneta e-motora u Evropi. Stoga je ključno za tranziciju na vozila s nultim emisijama štetnih gasova da se jača otpornost EU na poremećaje u lancu snabdevanja i smanji njena zavisnost od uvoza tih sirovina.

Prema predlogu nove uredbe, proizvođači automobila moraće obezbediti jasna i detaljna uputstva za rastavljanje vozila i o tome kako zameniti i ukloniti delove i komponente tokom upotrebe i na kraju životnog veka vozila. Najmanje 25 posto plastike u novim automobilima moraće biti dobijeno recikliranjem, a od tog iznosa najmanje 25 posto mora biti reciklirano iz vozila na kraju životnog veka.

Područje primene ovih mera će se postepeno proširiti na nove kategorije vozila kao što su motocikli, kamioni i autobusi, čime će se obezbediti sveobuhvatnija pokrivenost.

Veće EU i Evropski parlament sada razmatraju ovaj predlog Komisije.

(Telegraf.rs)