Rastu nemiri od Barselone do Brisela: Građani protiv ograničenja saobraćaja u gradovima

Vreme čitanja: oko 3 min.

Urbani centri širom kontinenta stvaraju takozvane petnaestominutne gradove - gde automobili nisu potrebni, te svakodnevne poslove možete da obavite peške ili vozeći bicikl

Foto-ilustracija: Shutterstock

U nastojanju da smanje gužve u saobraćaju i obuzdaju emisije gasova staklene bašte, opštine od Barselone do Brisela su se upustile u tzv.  "revoluciju transporta" prenosi Yahoo News.

Urbani centri širom kontinenta stvaraju takozvane petnaestominutne gradove - gde automobili nisu potrebni, te svakodnevne poslove možete da obavite peške ili vozeći bicikl.

Međutim, nisu sve reakcije pozitivne priča Barbara Stol, direktorka kompanje "Clean Cities".

"Mnogo tog protivljenja dolazi iz veoma glasne manjine, uglavnom sastavljene od muškaraca koji se oslanjaju na automobil, što je u više navrata eskaliralo u fizičko nasilje i pretnje javnim zvaničnicima", pojašnjava.

Kao odgovor na primedbe poslovnih grupa i političkih protivnika, koji su zahtevali da se izvrše ekonomske procene pre pretvaranja većeg broja naselja u zone bez saobraćaja, Gradsko veće Barselone je u decembru zamrznulo svoj program "superbloka".

Slično se dogodilo i u Berlinu, nakon što su kandidati koji su se protivili toj ideji dobro prošli na prošlonedeljnim izborima u Nemačkoj.

U širem Briselu neki političari izražavaju glasno nezadovoljstvo, a jedna stranka, tvrdo desničarska Vlaams Belang, pokreće kampanju prepunu sarkazma pod nazivom "No move".

"Jedino što je briselska vlada uspela da uradi jeste da pogorša saobraćajnu situaciju u našem gradu, koja je već bila katastrofalna", navodi grupa na Fejsbuk stranici.

Foto: Pixabay.com/Ilustracija

"Nisam protiv te ideje"

"Nisam protiv te ideje. Ja sam protiv načina na koji se to do sada sprovodilo", rekao je član belgijske Reformske partije, dodajući da plan o petnaestominutnim gradovima treba da se nastavi samo ako ga podrži 50 odsto stanovništva.

Ovom potezu protive se i male kompanije, kao i restorani.

"Moje mušterije mi same kažu da više neće dolaziti u moj restoran jer je previše komplikovano", rekao je jedan vlasnik restorana koji je odlučio da zatvori svoj lokal nakon što su krenuli planovi o ukidanju saobraćaja.

"Ako je dve trećine njih već smatralo da je saobraćaj otežan pre kampanje, više od 90% smatra da je sada još gore", govori jedan predstavnik sindikata.

Krajem oktobra, nezadovoljstvo je rezultiralo nasilnim protestima, a nekoliko policajaca je povređeno.

"Naša volja je da stvorimo društvenu koheziju kroz dijalog, a ne konfrontaciju“, rekao je gradski većnik Brisela Vincent Vanhalevein, pristalica Good Move-a, nakon incidenta.

Pogled na Karfaks, raskrsnicu koja je tradicionalni centar Oksforda, sa tornja Crkve Svetog Martina. Na gornjem desnom uglu raskrsnice u 14. veku se nalazila krčma „Svindlstok“. Foto: Wikimedia Commons/Public domain/Chensiyuan

Problemi i u Engleskoj

U Oksfordu, u Engleskoj, problemi su počeli krajem novembra, kada su okružni odbornici odobrili probni program za ograničavanje saobraćaja na šest začepljenih arterija.

Naredne godine, zvaničnici planiraju da postave saobraćajne kamere i šest "filtera za saobraćaj", kutija sa znakovima koji obaveštavaju vozače da je saobraćaj ograničen za privatne automobile između 7 i 19 časova.

Prema savetu, plan ima za cilj da smanji saobraćaj privatnih automobila na prometnim ulicama tokom radnog vremena; stanovnicima će biti izdate dozvole koje im omogućavaju slobodan prolaz, ali nerezidentna vozila koja prolaze pored filtera podležu kazni od 70 funti (oko 85 dolara) tokom ograničenog vremena.

Nakon što je plan objavljen, članovi saveta su počeli da dobijaju pretnje smrću zbog dezinformacija u jednom listu da će ove mere dovesti do zatvaranja ljudi u okviru jednog od šest blokova.

Ipak, direktor kampanje ostaje optimističan da će na kraju zdrav razum prevladati, te da će građani uvideti značaj koncepta "petnaestominutnih gradova".

(Telegraf.rs)