Kako će se kretati tržište polovnjaka u godini pred nama: Da li aktuelna dešavanja u svetu utiču na potražnju?

Vreme čitanja: oko 4 min.

Gotovo polovina kupaca (49,23%) iznosi da je odložilo kupovinu, dok je značajan procenat njih (12,55%) čak potpuno odustao

Foto-montaža: Shutterstock

I dok su trgovci podeljeni u očekivanjima kakva će ponuda polovnjaka iz uvoza biti u ovoj godini, kupci se, sa druge strane nadaju da će imati veću mogućnost izbora, pokazala je analiza sajta Polovni automobili.

Podsetimo, prema podacima sajta Polovni automobili u 2022. godini zabeležen je pad prodaje za 15% u odnosu na 2021., dok je prosečna cena polovnog automobila oglašenog na sajtu porasla za 24% u odnosu na pretprošlu godinu.

U anketi je učestvovalo 11.400 korisnika, odnosno potencijalnih kupaca i 189 trgovaca automobilima. Ispitani su njihovi stavovi i prognoze za naredni period o odnosu ponude i potražnje.

Da li je zabeležen pad potražnje?

Kada je reč o potražnji, prognoze trgovaca automobila za naredni period nisu optimistične, te većina očekuje određene promene u ponašanju kupaca. Tako, nešto više od 42% anketiranih prodavaca očekuje da će kupci odložiti kupovinu, a čak 22% veruje da će kupci potpuno odustati od kupovine usled aktuelnih dešavanja. Svega 15% njih navodi da ne očekuje promene u ponašanju kupaca, a 10% smatra da će kupci tražiti jeftinije automobile nego ranije.

Gotovo polovina kupaca (49,23%) iznosi da je odložilo kupovinu, dok je značajan procenat njih (12,55%) čak potpuno odustao zbog aktuelnih dešavanja u svetu. Sa druge strane, gotovo trećina anketiranih kupaca (32,67%) navodi da aktuelna dešavanja nisu uticala na njihovu odluku o kupovini, a manji procenat njih (5,54%) će se čak brže odlučiti za kupovinu, jer veruje da će doći do rasta cena u narednom periodu.

Važno je naglasiti da se odgovori kupaca na navedeno pitanje, vezano za promenu odluke o kupovini, sada značajno razlikuju u odnosu na odgovore koje su dali u okviru ankete realizovane tokom maja prošle godine, kada je kupcima postavljeno isto pitanje.

Podsetimo se ukratko, u maju mesecu je najveći procenat tada anketiranih kupaca (44,7%) naveo da aktuelna situacija u svetu nije uticala na njihovu odluku o kupovini, a 35% njih je tada podelilo da odlaže kupovinu. Dakle, na kraju 2022. godine znatno je veći broj kupaca koji odlaže kupovinu, a sajt Polovni automobili je ispitao koji razlozi stoje iza ovakve odluke.

Među anketiranim kupcima koji su odložili kupovinu, čak 36% je to učinilo s obzirom da zbog visokih cena ne može kupiti željeni automobil. Značajan broj (22,61%) odlaže kupovinu jer veruje da će doći do pada cena u narednom periodu. Dodatno, kao razlozi za odlaganje kupovine navode se i veći troškovi života (19,71%), kao i neizvesna situacija (18,57%).

Da li će konačno doći do rasta ponude?

Rast cena automobila direktna je posledica manje ponude na tržištu novih vozila, do koje je došlo usled poteškoća u nabavci određenih komponenti i sirovina koje su neophodne za proizvodnju. Manja proizvodnja novih vozila, odnosno njihova manja ponuda, rezultira i u manjoj ponudi polovnih.

Sajt Polovni automobili ispitao je stavove prodavaca i kupaca automobila o tome kakva je bila ponuda tokom 2022. godine, kao i kakve su prognoze za naredni period.

Procene trgovaca automobila potvrđuju da je ponuda tokom prethodne godine bila manja nego ranije, te je čak 55% njih iznelo ovakav stav. Gotovo 26% prodavaca smatra da je ponuda bila ista, dok svega 19% iznosi suprotan stav od većine i navodi da je ponuda zapravo bila veća.

Sa druge strane, kupci automobila imaju značajno drugačije procene. Više od 40% njih navelo je da smatra da se ponuda u 2022. godini nije razlikovala od ranijeg perioda, a približno isti procenat kupaca (39,42%) veruje da je ponuda čak veća nego ranije. Suprotno mišljenju prodavaca, svega 19% kupaca procenjuje da je ponuda bila manja.

U okviru analize prodavci i kupci izneli su i svoja očekivanja o tome kakva će biti ponuda automobila u ovoj godini. Prognoze prodavaca su gotovo podeljene. Nešto više od trećine njih (34,39%) navodi da očekuje rast ponude, druga trećina (33,86%) smatra da će ponuda biti ista kao 2022. godine, a nešto manje od trećine (31,75%) veruje da će doći do pada ponude.

Skoro polovina anketiranih kupaca (47,11%) smatra da će ponuda u 2023. biti veća nego prethodne godine, 39% veruje da će ponuda biti ista, dok gotovo 14% očekuje pad ponude.

Aktuelna dešavanja u svetu donela su brojne izazove na tržište automobila, a prodavci obuhvaćeni analizom su izdvojili one koji imaju najveći uticaj na njihovo poslovanje. Čak trećina njih (33,33%) smatra da je najveći izazov smanjena potražnja za automobilima, 29% njih tvrdi da je to rast cena, a 19% navodi pad ponude.

(Telegraf.rs)