EU radi na predlogu nove direktive o vozačkim dozvolama i usklađivanju kazni: Promene bi bile velike

Dužina oduzimanja vozačke dozvole (npr. zbog vožnje u alkoholizovanom stanju) trebalo bi da bude standardizovana i međusobno priznata

Foto: Shutterstock.com

Brisel, odnosno Evropska unija, sastavlja novu direktivu o vozačkim dozvolama i saobraćaju, koja bi trebalo da bude prihvaćena ove godine, a o tome piše Nemački autoklub (ADAC).

Za sada je to samo nacrt, a poznate su i prve konture predloga koji će ići na usvajanje evropskim telima. Promene bi pogodile mnoge vozače, a one koji se pridržavaju propisa – pozitivno. Koje su najvažnije promene?

Vozačka dozvola B kategorije se odnosi samo na motorna vozila do ukupne dozvoljene mase od 3,5 tone. Većinu mobilnih kućica zato ne smeju da voze vlasnici vozačke dozvole – preteške su. Zbog toga je planirano povećanje dozvoljene ukupne mase na 4,25 tona.

Direktivom o vozačkim dozvolama u celoj EU bi uz B kategoriju vozači automatski dobijali i B196 dozvolu za vožnju lakih motocikala do 125 ccm.

Minimalna starosna granica za vozačke dozvole kamiona ili autobusa mogla bi da se smanji na 18 godina. U Nemačkoj se, na primer, C kategorija za kamione može steći tek s 21 godinom, a D kategorija za autobuse tek s 24 godine. Pozadina planirane promene je akutni nedostatak vozača kamiona u Evropskoj uniji, piše Revija HAK.

Digitalna vozačka dozvola bi takođe trebalo da dobije drugu priliku: cilj je da odgovarajuća aplikacija na pametnom telefonu bude dovoljna u slučaju policijske kontrole ili prilikom iznajmljivanja automobila. QR kod se takođe razmatra umesto trenutnog čipa da bi bila otpornija na falsifikovanje.

Do sada nije bilo moguće položiti teoretski i praktični vozački ispit u različitim državama članicama Evropske unije. Kako bi se uzela u obzir sve veća mobilnost stanovništva, to bi trebalo dozvoliti u budućnosti. Za to bi morali da se pojednostave dosadašnji propisi o boravku.

Takođe se raspravlja o tome da se s praktičnom nastavom započne tek nakon uspešno položenog teorijskog ispita. U budućnosti bi se barem deo vozačkog ispita mogao polagati i na simulatorima.

Obavezni kurs osveženja znanja godinu dana nakon dobijanja vozačke dozvole je namenjen smanjenju broja nesreća. Stručnjaci za bezbednost na putevima su preporučili ovu meru.

Dužina oduzimanja vozačke dozvole (npr. zbog vožnje u alkoholizovanom stanju) trebalo bi da bude standardizovana i međusobno priznata. Zabrana vožnje uvedena u Italiji onda bi se takođe primenjivala u Nemačkoj.

U tom kontekstu se takođe traže jedinstvene granične vrednosti za konzumaciju alkohola i droga, bodovni sistemi u različitim zemljama treba da se usklade, a podaci o vozačkim dozvolama svih građana EU-a treba da se čuvaju u evropskoj bazi podataka.

To bi trebalo da olakša policijske provere.