Da li znate zašto Brazilci voze na alkohol?
U Brazilu gotovo da nema auta koji ne vozi na alkohol
Tačnije, radi se o etanolu ili bioetanolu. A do njega dolaze preradom šećerne trske. Ako kažemo da je Brazil jedan od najvećih proizvođača šećerne trske, stvari postaju jasnije. Dodajmo svemu gotovo nepregledne obradive površine, izuzetno naprednu tehnologiju i povoljnu klimu i dobićemo idealne uslove za stvaranje povoljnog goriva.
Naravno, sve ovo nije stiglo preko noći. Brazil je decenijama ulagao u razvoj tehnologija, a cela priča se zakotrljala sedamdesetih. Prielomna tačka se dogodila 2006. godine kad je Brazil upravo zahvaljujući etanolu postao energetski nezavisan. Ima Brazil i vlastite rezerve fosilnih goriva, ali etanol je onaj koji čini razliku.
Danas su automobili flex fuel uobičajeni u Brazilu, ali oni pored osnovnog benzina ne koriste plin, već upravo etanol. Još 2008. godine automobili FlexFuel su na tržištu imali udeo od 90 posto, dok je prodaja etanola upravo te 2008. godine prestigla prodaju benzina. Postoji i treća opcija, a to je mešavina benzina i etanola s maksimalnim udelom benzina od 75 posto, piše Index.hr.
Zbog većeg oktanskog broja etanola (111) moguće je povećanje stepena kompresije, a time i iskorišćenja motora.
Takođe, budući da je etanol problematičan pri hladnom startu motora (<15⁰C), automobili flex fuel moraju da startuju na benzin ili da imaju grejače goriva.
Brazil godišnje proizvede oko 26.7 milijardi litara etanola, što je predstavljalo 26.1 posto svetske potrošnje u 2017. godini. Tokom 2021. godine je cena etanola drastično porasla, ali je i dalje više nego konkurentna. Cena za litar je mesecima na nivou od oko 4.3 BRL ili 0.78 evra, dok je cena benzina nešto iznad 5 BRL ili oko 0.91 evro.
I za kraj da stvari dodatno zakomplikujemo. Postoje i vozila s motorima pripremljenim za tri vrste goriva, pa tako uz etanol i benzin imaju i CNG instalaciju za pogon prirodnim plinom, još jednim energentom koji se podstiče u Brazilu.
(Telegraf.rs)