EU: Možda će benzinci i dizelaši ipak preživeti?

Breton je upozorio da bi prelazak na čistu električnu mobilnost izbrisao više od 600.000 radnih mesta

Foto: Pixabay

Da ponovimo gradivo, Evropska unija će zabraniti prodaju svih novih benzinaca (i hibrida) i dizelaša od 2035. godine. Još je ostavljana jedna prolazna tačka jer će se 2026. opet raspravljati o ovoj odluci. Da li je Evropska unija prenaglila u svojoj odluci?

Motiv je zaštita klime, ali je i cena koju će platiti privreda EU previsoka, pogotovo države s moćnom autoindustrijom kao što su Nemačka, Francuska, Italija…? U intervjuu za Politico poverenik za unutrašnje tržište Evropske komisije Thierry Breton upalio je zvona za uzbunu, prenosi Revija HAK.

Breton je upozorio da bi prelazak na čistu električnu mobilnost izbrisao više od 600.000 radnih mesta. Već 2030. godine, znatno pre planirane zabrane, biće potrebno 15 puta više litijuma, četiri puta više kobalta i grafita te trostruko više nikla za električne automobile – što je enormna potrošnja sirovina, tvrdi Francuz.

S druge strane, Evropa ima neke rudnike, ali većinu sirovina će morati da uvozi. Takođe, biće potrebno 20 do 25 posto više električne energije, ali njena proizvodnja korišćenjem plina ili uglja nema smisla iz perspektive borbe protiv klimatskih promena.

Čak i ako se električna energija proizvodi čisto, električni automobili i dalje učestvuju u zagađenjima – zbog povećanih emisija čestica iz guma i kočnica, kaže Breton. Električni automobili često su puno teži od vozila na konvencionalni pogon.

Mercedes-Benz EQA na električni pogon, SUV baziran na kompaktnom modelu GLA, teži je od velike S-klase. Breton je istakao i ozbiljne nedostatke u širenju infrastrukture za punjenje. Bilo bi potrebno sedam miliona punionica za ozbiljnu električnu mobilnost u Evropi, a trenutno ih je ukupno 350.000. Sedamdeset posto njih nalazi se u samo tri zemlje, Francuskoj, Nemačkoj i Holandiji.

Zato postepeno ukidanje motora s unutrašnjim sagorevanjem trenutno nije dobra ideja – jer čak i ako uspe u Evropi, na drugim kontinentima će se i dalje prodavati benzinci i dizelaši.

"Preporučujem da evropske kompanije nastave s proizvodnjom motora s unutrašnjim sagorevanjem", rekao je Breton.

Što se Evrope tiče, poverenik EU za unutrašnje tržište želi da u sledećih nekoliko nedelja postavi stroge kriterijume pomoću kojih se može meriti napredak. Prelazak na e-mobilnost ima toliko implikacija za industriju da si EU ne može dozvoliti neuspeh. Ako Komisija utvrdi da je ta linija promašena, datum izlaska mora da se odloži – i to bez tabua.

Nije poverenik pomenuo, ali Kina predstavlja ogromnu konkurenciju s električnim automobilima, koji su tehnološki jednaki evropskoj konkurenciji, a znatno su jeftiniji.

(Telegraf.rs)