Dobio ga za 11. rođendan, a i dan-danas ga čuva kao oči u glavi: Priča o "najlepšem Fići Beograda"
Fića je jako specifičan po nedostatku sinhrona u prvoj brzini, pa zato njegov polazak uvek ima karakterističan zvuk, objašnjava Luka
"Oduvek sam želeo da imam Fiću, to je za mene poseban san bio. Dobio sam ga od svojih roditelja za 11. rođendan i od tada do dana današnjeg je kod mene", započinje priču o svom Fići Luka Stojićević za portal Telegraf.rs.
Lukin san je Zastava 750LE poznatija kao Fića iz 1981. godine sa 750 kubika i celih 25 konja.
To je izuzetno mali motor, male kubikaže, ali fascinantno je da on može iz mesta da povuče 400-500kg.
Fića je jako specifičan po nedostatku sinhrona u prvoj brzini, pa zato njegov polazak uvek ima karakterističan zvuk, objašnjava Luka.
"Kada sam položio vozački ispit vozio sam ga godinu dana svaki dan do grada, išao na put, odlazio u školu, posle čak i na fakultet. To mi je bio svakodnevni auto za sve, ali naravno uvek posle toga vraćao se u garažu. Sada on odlazi samo na skupove, neka bitna dešavanja, i na druženja sa ljudima koji gaje istu ljubav prema ovakvom automobilu", dodaje on.
Retke su prilike kada možemo da vidimo bilo koji automobil stariji od 40 godina u ovakvom stanju, a da nije rađena opširna restauracija. Međutim, kako Luka objašnjava Fića je gotovo onakav kakav je izašao iz fabrike te davne 1981. godine.
"Moj Fića je izuzetno očuvan fabrički i prešao je samo 30.000 km. Želeo sam da ostane sve fabrički na njemu, samo sam osvežio limariju i urađena je zaštita koja i dan danas traje. Tako da na njemu nista puno nije rađeno. Vodim računa da ne stoji napolju i da ne kisne, naravno u granicama normale", kaže naš sagovornik.
Pričali smo sa Lukom i o procesu registracije, koji često za ovakva vozila ume da bude komplikovan.
"Iskreno mnogi se žale što se tiče registracije svojih automobila, nije bitno koje marke, ali ja svake godine regularno i bez ikakvih problema registrujem Fiću. Naravno uvek odem kod svog mehaničara na proveru pre tehničkog da se proveri da li je sve u redu", kaže Luka.
Zadnji put kada sam bio na tehničkom i kada sam pitao da li je moj Fića u redu, čovek koji je radio tehnički mi je odgovorio samo: "Daj bože da svaki auto bude ovako tačan kao što je tvoj". Ali moram da istaknem da se dosta razumem u mehaniku i da svaku promenu zvuka motora znam da razlikujem i trudim se da sam razrešim problem bez odlaska kod mehaničara".
Početak motorizacije nekadašnje SFR Jugoslavije, ratom uništene zemlje koja je nezadrživo išla ka industrijalizaciji i razvoju, je vezana za automobil kragujevačke Zastave – Fiću.
Prvi Fića je izašao sa proizvodnih traka Zastave 18. oktobra 1955. godine po licenci italijanskog FIAT-a i proizvodio se narednih 30 godina, piše portal Lako do kola.
Do novembra 1985, kada je iz Zastave izašao poslednji Fića, ukupno je proizvedeno 923.487 primeraka ovog automobila koji je u SFRJ proglašen za nacionalnu klasu.
A sami koreni popularnog Fiće sežu još u daleku 1936. godinu, kada je FIAT-ov inženjer Dante Gikosa konstruisao legendarni Topolino. Od Gikose je zahtevano da, na platformi Topolina, konstruiše novi mali gradski automobil za četiri osobe.
"Ja sam svoj san ostvario, on će zauvek ostati kod mene i svaki svoj slobodan trenutak posvetiću njemu. To je automobil sa posebnom emocijom i sa posebnom vožnjom. Takav auto u današnje vreme ne može da vozi svako", zaključuje razgovor sa našim portalom Luka Stojićević.
Fićin Instagram profil je: @najlepsi_fica_beograda na kome uvek bude objavljeno nešto vezano za neko dešavanje.
(Telegraf.rs)