Automobili koji nikada nisu plaćeni: Volvo traži stotine miliona dolara od Severne Koreje
Do danas su kamate i kazne za isporučene automobile narasle na više od 325 miliona dolara, a brojni preživeli primerci modela Volvo 144 i dalje se koriste kao taksi vozila.
Uprkos kolapsu privrede i strogim međunarodnim sankcijama, i danas se na širokim ulicama Pjongjanga kreće mnogo starih sovjetskih i evropskih vozila - uvezenih luksuznih automobila, ali i domaćih imitacija.
Među njima se i dan danas nalazi klasična limuzina Volvo 144 iz 1973, deo flote od 1.000 automobila koji su poslati u Severnu Koreju iz Švedske sredinom sedamdesetih godina prošlog veka, piše Revija HAK.
Tada je Severna Koreja živela na novcu SSSR-a, pa se sa strane činilo da je ekonomija zemlje u usponu. To je podstaklo nekoliko švedskih izvoznika da ulože u Severnu Koreju, a 1974. švedska vlada pristala je da pošalje u ovu zemlju tešku mehanizaciju u vrednosti preko 70 miliona dolara.
Zajedno sa tom isporukom, u Severnu Koreju je stigla i serija od 1.000 primeraka modela Volvo 144, koji su služili kao taksiji.
Godinu dana kasnije, sa produbljivanjem privrednih veza između dve zemlje, Švedska je postala prva Zapadna država koja je otvorila ambasadu u Pjongjangu.
Ekonomija Severne Koreje ubrzo je počela posustajati, i mada je Švedska održavala diplomatske odnose sa tom zemljom, pomenuti automobili nikada nisu plaćeni.
Do danas su kamate i kazne za isporučene automobile narasle na više od 325 miliona dolara, a brojni preživeli primerci modela Volvo 144 i dalje se koriste kao taksi vozila.
(Telegraf.rs/Revija HAK)