20 zanimljivih činjenica o automobilima koje do sada niste znali
Današnji proizvođači automobila udruženi su u nekoliko velikih grupacija, ali je nekada pojam auto-industrija označavao više od 1.000 proizvođača...
Automobilska industrija je, u istorijskom smislu, jedna je od relativno novijih grana ljudskog stvaralaštva čiji se počeci vezuju za kraj 19, ali tek sredinom 20. veka kreće njen strelovit uspon.
Današnji proizvođači automobila udruženi su u nekoliko velikih grupacija, pa tako Volkswagen Grupa u svom vlasništvu ima VW, Audi, Škodu, Seat, Porsche… Renault-Nissan je gotovo jedna fabrika, a francuska PSA grupa se sa Fijatom ujedinila u Stellantis grupaciju koja sada obuhvata Alfa Romeo, Ferrari, Lanciju, Maserati, Citroen, Peugeot...
Nekada je, na globalnom nivou, pojma auto-industrija označavao više od 1.000 proizvođača automobila, dok su karoseristi bili posebne kompanije, podseća Autopress. Globalizacija i želja za što većim profitom, međutim, doveli su do ovoga što imamo danas, pa se tako isti motor iz Renaulta ugrađuje čak i jedan Mercedes-Benz.
Zato vam donosimo 20 činjenica iz istorije automobila koje najverovatnije do sada niste znali:
1. Prvi automobil patentirao je Karl Benc 1886. godine i nazvao ga "Benz Patent Motorwagen". Vozilo je imalo tri drvena točka, a za pogon je koristilo vrstu naftnog gasa.
2. Nissan je prvi spojio hostese i automobile. Četiri Japanke su još 1936. godine postale prve devojke kojima je posao bio da tokom salona stoje kraj izloženih automobila.
3. Neverovatnih 75 odsto svih automobila koje je Rolls-Royce ikada proizveo još uvek su u voznom stanju.
4. Pakistanci su 2010. godine oborili rekord po broju ljudi koji je uspeo da uđe u Smart. Natrpalo ih se čak 19!
5. Rej Harun je 1911. godine izumeo prvi retrovizor. Tokom trke "Indy 500" koristio je ogledalo postavljeno iznad komandne table koje mu je omogućavalo da vidi suparnike iza sebe.
6. Vozači automobila svake godine u sudarima ubiju više jelena nego lovci.
7. Ferrari odavno neguje tradiciju ekskluzivnog brenda pa dnevno proizvodi samo 14 automobila, dok Toyota, na primer, svaki dan proizvede čak 13.000 primeraka.
8. Velika holivudska zvezda sa početka 20. veka Florens Lorens izumela je automobilske žmigavce. Ona je još 1914. ugradila dve zastavice na zadnji branik, koje su se pritiskom na dugme podizale i tako najavljivale promenu smera kretanja.
9. Najprodavaniji automobil u istoriji je Toyota Corolla. Od početka proizvodnje 1966. godne prodata je u više od 40 miliona primeraka.
10. Najveća kazna za prekoračenje brzine u istoriji izrečena je u Švajcarskoj, a iznosila je čak milion dolara.
11. Meri Anderson je izumela je prve automobilske brisače. Patentirala ih je 1903. godine, na šta ju je podstakla poseta Njujorku tokom zime 1902, kada je videla koliko je saobraćaj usporen, jer vozači ne vide dobro kroz prljava stakla.
12. U svetu se trenutno koristi oko milijardu automobila, a svi proizvođači zajedno svakodnevno proizvedu više od 165.000 novih automobila.
13. Prosečan automobil ima oko 10 kilometara električnih instalacija i oko 30.000 delova iz kojih je sastavljen.
14. Najduža kolona vozila u istoriji saobraćaja na putevima zabeležena je 2013. godine u Sao Paolu, a bila je dugačka neverovatnih 309 kilometara.
15. Istraživanja su pokazala da u gradovima bez semafora i saobraćajnih znakova ima i do 43 odsto manje saobraćajnih nesreća.
16. Bolid Formule 1 generiše toliko sile aerodinamičkog potisaka da teoretski, već pri brzini od 180 km/h može da vozi naopačke, jer je sila koja ga pritiska za podlogu veća od njegove težine.
17. Najskuplji novi automobil na svetu nije ni Bentley ni Rolls-Royce, nego Lamborghini Veneno, proizveden u samo devet primeraka. Ima motor od 740 KS, postiže najveću brzinu od 355 km/h, a koštao je čak 4,5 miliona dolara.
18. Tokom jubilarne epizode "The Oprah Winfrey Show"-a 2004. godine, svaki od 276 gledalaca u studiju dobio je novi Pontiac G6 vredan 28.500 dolara. Dakle, ukupna vrednost podeljenih automobila premašila je 7,9 miliona dolara.
19. Ferućo Lamborgini je bio imućni vlasnik kompanije za proizvodnju traktora. Kupovao je i vozio Ferrarije, ali je bio nezadovoljan njihovom kvalitetom i brzinom pa je odlučio da počne da proizvodi sopstvene sportske automobile.
20. Google-ov samovozeći automobil je tokom testiranja prešao više od 500.000 kilometara, a da je pritom učestvovao u samo dve saobraćajne nesreće. U obe je došlo do ljudske greške, a rezultat je bila samo manja materijalna šteta.
(Telegraf.rs)