Yugo skuplji od Mercedesa i Porschea: Nekada najgori auto na svetu, danas prava "zvezda u usponu"
Vrednost našeg malog hečbeka u Americi stalno raste, pa je tako jedan Yugo nedavno prodat za 6.100 dolara, odnosno za 2.000 skuplje nego kada je bio nov i nekoliko stotina dolara više od legendarnog Mercedesa 500SL
Nekada jedan od najjeftinijih novih automobila na američkom tržištu, koji je u toj zemlji više puta proglašavan najgorim automobilom ikada, više od tri decenije kasnije, privlači sve veći broj ljubitelja i kolekcionara. Yugo i oni "preko bare" koji ga još uvek poseduju i voze, na opšte iznenađenje, imaju veoma pozitivne komentare o svojim ljubimcima na četiri točka.
- Naći ćete ljude koji vole Yugo zbog njegove neobičnosti ili zbog činjenice da su vlasnici nečega što ostali generalno ne vole - kaže Valeri Hansen, koja trenutno restaurira Yuga iz 1984. godine, uvezenog u SAD pre nego što je prodaja najpoznatijeg jugoslovenskog izvoznog proizvoda zvanično i počela.
Ona ističe da je jedan od glavnih razloga zbog kojih poseduje svog četvrtog Yuga to što može da ga popravi "pomoću noža za puter i gumice za tegle", piše New York Times. Neki se neće složiti da je to dobar razlog, jer to znači da je autu potrebna pažnja vlasnika na svakodnevnom nivou.
"Džej Leno je ubio Yuga!"
Međutim, mnogi vlasnici misle da Yugo ne zaslužuje toliko sprdnje i kritike na svoj račun. Nekadašnji diler Yuga Stiv Moskovic je ubeđen da je "Džej Leno taj koji je ubio Yuga", budući da je mali jugoslovenski automobil veoma često bio predmet viceva poznatog voditelja u njegovoj gledanoj emisiji "Tonight Show".
Ono što se među Amerikancima često previđa kada je Yugo, ali drugi mali ekonomični evropski modeli koji su se usudili da izađu na američko tržište u pitanju, je to da je, jednostavno rečeno, takvim vozilima dobro išlo na domaćim tržištima. Kragujevačka Zastava je proizvela skoro 800.000 primeraka Yuga, automobila koji je uspeo da nadživi Jugoslaviju, zemlju po kojoj je nazvan. Proizvodio se sve do novembra 2008. godine, pa ni danas ne predstvalja tako redak prizor u ovom delu Evrope.
Yugo možda nije bio najbolji primer automobilskog inženjeringa, ali je za loše iskustvo Amerikanaca sa njim delimično zaslužna i činjenica da taj auto nije bio konstruisan za "12-očasovno putovanje sa kraja na kraj Teksasa usred jula". To, međutim, nije jedinstven slučaj, budući da je veliki broj ljudi koji su šezdesetih kupovali originalni Mini ubrzo prodavao taj mali automobil žaleći se na njegovu pouzdanost.
Yugo kao Porsche i Mercedes
Sagovornici New York Times-a se slažu da Yugo nije toliko loš auto kao što sugeriše loša reputacija koja ga prati. To objašnjava činjenicu zašto je mali jugoslovenski hečbek sve više tretiran kao "zvezda u usponu", čija vrednost iz dana u dan sve više raste. To pokazuju i cene koje sve češće dostiže na aukcijama polovnih automobila.
Tako je na aukciji sajta "Cars & Bids" jedna beli Yugo GV iz 1988. godine, u oktobru prošle godine, prodat je po ceni od 6.100 dolara. Zanimljivo je, poređenja radi, spomenuti da su u cenovnom rangu od oko 6.000 dolara, na istom sajtu prodati Porsche 924 iz 1987. i Mercedes-Benz 500SL iz 1990. godine. (Krajem osamdesetih, kada se kao nov automobil prodavao na američkom tržištu, Yugo je koštao 3.990 dolara.)
Iz tog ugla gledano, nekada omraženi Yugo sve bolje stoji u očima svojih američkih obožavalaca. Zato izgleda da nekadašnji vic da je "dovoljno samo napuniti rezervoar da bi se Yugu duplirala vrednost" u današnje vreme prstaje da bude smešan...
(Telegraf.rs)