Zašto je ovaj lik ostao zaglavljen u pesku i koja je razlika između 4x4 i pogona na sve točkove?

Iako u našem jeziku deluju kao sinonimi, pogon na sve točkove i pogon na (sva) četiri točka nikako nisu isto...

Printscreen: YouTube/ViralHog

Broj vozila koja za pogon koriste sva četiri točka danas je veći nego ikada ranije. Sve je više i "običnih" automobila koje "žele da budu" terenci. A veći broj, po dizajnu, obliku, veličini i nameni, sve raznovrsnijih tipovavozila, doneo je i sve češću primenu pogona na sve točkove kao opciju.

Iako u našem jeziku deluju kao sinonimi, pogon na sve točkove i pogon na (sva) četiri točka nikako nisu isto.

Na sve točkove

Pogon na sve točkove (engl. All-Wheel Drive - AWD) je sistem prenosa snage motora na sve točkove vozila koji se još naziva i stalnim, odnosno integralnim pogonom. Iako je u osnovi namenjen kratnju po svim površinama, najčešće ga srećemo kod vozila namenjenih vožnji po ravnoj, asfaltnoj podlozi. Zato se može naći u sportskim automobilima i lukusuznijim sportskim sedanima. Kod ovog pogona, u najvećem broju slučajeva, ne postoji mogućnost njegovog deaktiviranja.

Kako izgleda pogon na sve točkove kada se nađe van čvrste podloge ilustruje ovaj snimak od pre nekoliko dana, nastao u Istočnom Hemptonu, u Njujorku.

Vlasnik jednog BMW-a se očigledno odvezao malo predaleko, pa se našao u pesku iz koga nije mogao da izađe. A kako AWD nije 4x4, njegov auto je samog sebe zakopao u pesku. Da stvar bude još gora, tip je izašao iz kola, vrata su se automatski zaključala, motor je ostao uključen, a menjač u brzini...

Na sva četiri točka

Pogon na četiri točka (engl. Four-Wheel Drive - 4WD), poznat kao 4x4, glavna je odlika "pravih" terenaca. To je sistem koju savremenim terencima daje mogućnost eksploatacije u najzahtevnijim uslovima vožnje kao što su: vožanja u situaciji slabijeg prijanjanja za podlogu (sneg, led, pesak...), vožanja po neprohodim terenima, velikim usponima i nagibima... Ovaj sistem odlikuje mogućnost nazavisnog pokretanja prednje ili zadnje osovine (redukcija prenosa), a kod novijih 4x4 sistema i nezavisnog pokretanja svakog točka ponaosob. To terenskim vozilima omogućava kretanje i u ekstremnim uslovima neprohodnih terena, kada dva ili tri točka namaju nikakav dodir sa podlogom.

Pravi 4X4 terenci sposobni su za mnogo više izuzetno ozbiljnih napora, pa se njima sigurno neće desiti da ostanu zaglavljeni u pesku na plaži:

Video: Traktor za vožnju po vodi: Napravljen od delova različitih vozila po zemlji juri 40km/h a po vodi 6!

(Telegraf.rs)