Klasični Fića na baterije kreće u osvajanje Evrope: Nostalgija na četiri točka za 25.000 evra
Projekat je nastao pre nekoliko godina u Makedoniji, a u pohod na Evropu polazi iz Češke...
ZAS Electric je mali gradski auto koji se pravi u tri verzije: G20, TC20 i TCR20. Njegov izgled nam je svima dobro poznat i kod mnogih odmah budi emocije i sećanje na detinjstvo. To ni ne treba da čudi budući je reč o električnom automobilu nastalom na osnovi našeg "fiće nacionale" - odnosno legendarne Zastave 750.
Projekat "fiće na baterije" započeo je pre nekoliko godina u Makedoniji, gde kao i u ostalim delovima bivše Jugoslavije, još uvek postoji veliki broj ovih automobila, u različim stanjima očuvanosti, kao i gde se još uvek mogu naći delovi za njih. Delo je Miodraga Kitanovskog i njegovog tima iz skopske firme BB Classic Cars.
Ovih dana, projekat ZAS Electric privukao je pažnju čeških medijima, nakon što je električni "fića" postao dostupan kupcima putem tamošnje onlajn prodavnice Alza. Proizvodnje ovih automobila odvija se u dve faze, piše češki portal Euro. Stare "fiće" prvo prolaze proces kompletne resatauracija, a potom im se ugrađuje električni pogon.
ZAS Electric pokreće elektro-motor snage 20kW, odnosno 27 "konja" (što je snažnije od osnovonog "fićinog" benzinskog motora od 767 kubika i 24,8KS). Zanimljivo je da su motori, proizvod nemačke kompanije Kessler, vodom hlađeni. Oni automobilu omogućavaju autonomiju od oko 150 kilometara i, u zavisnosti od verzije, maksimalnu brzinu između 115 i 140 kilometara na sat.
To bi, na prvi pogled, moglo da se učini kao slabo i nedovoljno, u poređenju sa savremenim automobilima, ali treba imati u vidu da je reč o malom automobilu čija baterija je prilično lagana, dok ceo auto teži oko 600 kilograma.
Proizviđač kao prednost navodi i činjenicu da automobil ima isti odnos snage i težine kao originalni "fića", kao i da je zadržao identično originalno podvozje i prenos. To mu daje identičan osećaj u vožnji, uz nešto bolje performanse. Proizvođač navodi da se baterija od 0 do 100 procenta kapaciteta može napuniti za 3 sata, dok je u vožnji dopunjava tehnologija regenerativnog kočenja.
Cena osnovne verzije "fiće na baterije" na češkom tržištu iznosi oko 640.000 čeških kruna, odnosno oko 25.000 evra. Iako se za taj iznos može kupiti i savremeniji elektromobil nekoga od velikih proizvođača, ovde je reč o pravom "automobilu sa dušom", koji stilski budi uspomene na neka "stara dobra vremena". Njegova visoka cena proizilazi iz činjenice da njegova proizvodnja, odnosno prerada, gotovo u potpunosti radi ručno.
Konverzija Zastave 750 u mali gradski elektromobil ne predstavlja nikakav izuzetak, budući da je trend "elektrifikacije veterana" u zamahu poslednjih godina. Ovaj projekat je dokaz da taj trend počinje da silazi i u niže segmente i nudi jeftinije elektro-klasike u odnosu na Bentley, Rolls-Royce ili Porscheove modele...
Ono gde se ovi modeli donekle podudaraju je ograničena, odnosno maloserijska, proizvodnja od samo 15 automobila godišnje.
(Telegraf.rs)