Zašto su hibridi neefikasniji i više troše nego što to proizvođači tvrde?

Zvanične pretpostavke u pogledu svakodnevne vožnje po pitanju pređene distance i punjenja baterija bile su previše optimistične...

Foto: Shutterstock

Na njih se godinama gleda kao na idealno rešenje za prelazak sa klasičnih na električne automobile. Naravno, reč je o "plug-in" (plag-in) hibridima (PHEV).

Međutim, problem sa tom vrstom automobila je što se oni najčešće ne koriste kako bi trebalo. Rezultat toga se ogleda u neuobičajenim razlikama na planu ekonomičnosti i emisije izduvnih gasova između laboratorijskih testiranja i vožnje realnim saobraćajnim uslovima.

Prema nemačkim istraživačima, "plug-in" hibridi troše više fosilnih goriva i emituju do četiri puta više ugljen-dioksida u stvarnom saobraćaju. Razlog tome je neadekvatna eksploatacija elektromotora od strane vozača.

Foto: Pixabay

Tim istraživača iz Fraunhofer instituta za inovacije, analizirao je podatke vezane za potrošnju goriva u realnom saobraćaju i distancama koje je u okviru godinu dana prevalilo 100.000 "plug-in" hibrida voženih u SAD, Kanadi, Kini, Nemačkoj, Holandiji i Norveškoj.

Otkrili su da je emisija ugljen-dioksida "plug-in" hibrida u proseku iznosila između 50 i 300 grama po pređenom kilometru, što je do četiri puta više u odnosu na nominalnu emisiju utvrđenu testnim ciklusima, bilo da se radi o WLTP ili NEDC standardima.

Očigledno, zvanične pretpostavke u pogledu svakodnevne vožnje po pitanju pređene distance i punjenja baterija uz pomoć spoljnih izvora, bile su previše optimistične, jer većina vozača gotovo nikada nije punila automobile putem utičnice, usput prazneći baterije mnogo ranije.

Kao što znamo, "plug-in" hibridna vozila obično kombinuju motor sa unutrašnjim sagorevanjem sa minimalno jednim elektromotorom, koji se napaja uz pomoć baterije koja može da se puni tokom vožnje ili preko spoljnog punjača.

Foto: Tanjug/AP

Teoretski, takav kombinovani sistem bi trebalo da iskoristi najbolje iz oba sveta, što podrazumeva potrošnju mnogo manje količine goriva od konvencionalnog automobila, uz mnogo veći domet u poređenju sa čisto električnim vozilom.

Istraživači kažu da, iz razloga što većina vozača PHEV-a gotovo nikada ne dopunjava baterije tokom dnevne upotrebe vozila, što u većini slučajeva za posledicu ima vožnju u hibridnom ili čistom SUS režimu, što negativno utiče na efikasnost vozila.

Zaključak studije je da ne treba apriori biti protiv omasovljenja "plug-in" hibrida, već je neophodno motivisati vozače da češće pune baterije putem spoljnih izvora, jer samo na taj način se mogu iskoristiti puni potencijali ovog tipa vozila.

(Telegraf.rs/Vrele gume)