Svaki drugi automobil u Srbiji je ozbiljan zagađivač, traže se veće dažbine za starije motore

U zemljama EU, pa i u zemljama regiona, zabranjen je uvoz čak i EURO 4 motora i tu praksu, uz podsticaje za kupovinu vozila koja ispunjavaju novije standarde, neophodno je uvesti i kod nas...

Foto: Shutterstock

U Srbiji, prema podacima MUP-a, ima 2,1 milion registrovanih automobila od čega gotovo 1,2 miliona ima motore EURO 3 i nižih standarda, koji emituju nepropisnu količinu izduvnih gasova.

- Trenutno je porez niži za starije automobile, a kako bismo motivisali vlasnike da zamene svoje katalizatore i filtere, predlažemo izmenu obračuna poreza na motorna vozila, tako da porez raste srazmerno kubikaži vozila, ali i da se uvećava što je stariji EURO standard po kojem je motor proizveden - izjavila je Jelena Kiš, predsednica Saveza za zaštitu životne sredine Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NALED).

U svim zemljama Evropske unije, pa i u zemljama regiona zabranjen je uvoz čak i EURO 4 motora i tu praksu, uz podsticaje za kupovinu vozila koja ispunjavaju novije standarde, neophodno je uvesti i kod nas, kako bismo stali na put zagađujućim česticama koje dolaze iz saobraćaja, smatra ona.

Foto ilustracija: Telegraf/Shutterstock/Rudiecast

I u ovom segmentu potrebno je da dođe do integracije nameta - utapanje lokalne takse za držanje motornih vozila u porez na upotrebu motornih vozila - i promene raspodele prihoda između države i lokalnih samouprava.

NALED predlaže promenu sistema plaćanja naknada za zaštitu životne sredine i ekoloških taksi, kako bi se obezbedilo poštovanje principa "zagađivač plaća" i podstaklo ulaganje u čistije tehnologije.

U NALED-u smatraju da, osim automobila na koje otpada manji procenat ukupnog zagađenja, preduzeća u Srbiji plaćaju naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine u fiksnim iznosima, a ne od količine ispuštenih štetnih materija, pa visoku troškove mogu da imaju i oni koji ne prave štetu. Zbog toga predlažu drugačiju politiku naplate.

Foto: Marko Jovanović

Osim privrednih i industrijskih zagađivača, autori analize navode da je, u skladu sa direktivom EU o oporezivanju energenata, potrebno uvesti akcizu na ugalj, a subvencijama podstaći 80 odsto domaćinstava da pređu na obnovljive izvore.

(Telegraf.rs/Tanjug)