Ovo je Zastava 5700, supersportski auto koji je u "paralelnom univerzumu" bio jugoslovenski Ferrari
Sve u vezi sa ovim modelom, ako je uopšte ikada i postojao, bilo je 40 godina skrivano od javnosti, pa danas nema ni traga od četiri automobila, koliko ih je navodno napravljeno. Ali to nije sve...
Kragujevačka Crvena Zastava je, navodno, krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih godina, u tajnosti radila na nekoliko prototipova automobila koji nikada nisu ušli u proizvodnju. A možda i nije...
Fenomenalni sportski kupe Zastava 5700 Iso, čiji slike su se nedavno pojavile na Twitteru i privukle veliku pažnju, navodno je proizveden u samo četiri primerka.
Taj prototip je za pogon koristio veliki V8 motor zapremine 5,7 litara sa 400 konjskih snaga. Moćni agregat mogao je da "potera" elegantni "mišićavi" kupe do maksimalne brzine od 290 kilometara na čas.
Projekat je izgleda bio toliko tajanstven da ni danas, 40 godina kasnije, nema ni traga od četiri automobila, koliko je navodno bilo napravljeno, a izgleda ni bilo kakve zvanične dokumentacije.
Sportista i teretnjak
U potrazi za informacijama u koju smo se upustili o nepoznatom, ili nepostojećem, superautomobilu nismo mnogo odmakli, ali smo zato pronašli još jednu nikada viđenju (ili nepostojeću) Zastavu.
Kamionet Zastava 3500 i Zastava 4300, dizajniran je u stilu sličnih američkih i japanskih pikapova toga doba. Robusni teretnjak trebalo je da pokreću V6 i V8 dizelaši zapremina 3,5 i 4,3 litra. Snažni dizel motori omogućili su mu nosivost od 1.500 kilograma i vučnu snagu prikolice do čak 8 tona.
Vozilo je projektovano kao idealno za sve tadašnje "organizacije udruženog rada", javne i komunalne službe, poljopivredne zadruge... a jednostavna konstrukcija i visok klirens omogućili su mu dobru okretnost i manevarske sposobnosti.
Sudbina nepostojećih modela
Četiri decenije od nastanka ovih javnosti potpuno nepoznatih projekata jugoslovenske automobilske industije, čudno je to što se o njima ni do danas ništa ne zna. Pogotovo zato što su mnoge "vojne tajne" i "državni projekti" posle raspada Jugoslavije postale poznate.
A kako su se za najpoznatije modele kragujevačke fabrike, Yugo i Zastavu 101, delovi i komponente, sve do devedesetih, proizvodili u svim republikama bivše Jugoslavije, u potragu za odgovorom krenuli smo tim putem.
I konačno, ono što nas je zanimalo pronašli smo u najsevernijoj bivšoj jugoslovenskoj republici i njenoj prestonici Ljubljani, i to baš od čoveka koji je nepoznate modele i dizajnirao.
Fenomenalna Zastava 5700 Iso i pikap 3500 / 4300 dela su slovenačkog dizajnera Andreja Trohe, nastala ne pre 40, već pre samo dve godine u "paralelnom univerzumu" njegovog retro-futurističkog sveta dizajna.
Prošlost u "paralelnom univerzumu"
Očigledni ljubitelj starijih automobila i njihovog dizajna, Andrej za Telegraf kaže da ispiraciju za svoje radove često pronalazi u nasleđu prošlih vremena i nekadašnje zajedničke države:
- Što se tiče Jugoslavije, ja sam prilično pragmatičan čovek. Još uvek verujem, isključujući svu religiju i nacionalizam, da bi Jugoslavija bila veoma moćna i respektabilna država. Taj stav je inspiracija za moje radove. U tom mom "paralelnom univerzumu" događa se sve i svašta, pa i Zastavin "muscle car"!
Ali Andrejeva inspiracija nije samo jugoslovensko nasleđe. Kao što mu je kao inspiracija za Zastavu 5700 poslužio Iso Grifo, italijanski "grand turer" iz šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka, brojni Andrejevi radovi odražavaju duh prošlih vremena koji u njegovom "paralelnom univerzumu" dobija potpuno novu dimenziju...
(Neke od radova Andreja Trohe možete da pogledate u galerijama u tekstu, kao i na njegovom profilu na sajtu ArtStation.)
(Telegraf.rs)