O ovoj velikoj prednosti dizelaša u odnosu na ostale automobile danas više niko ne govori

Nije reč o izduvnim gasovima i otrovnim česticama, već i nečemu što prilikom sudara može da spasi život vozača i putnika

Foto: Shutterstock

Jedan od najgorih scenarija koji može da se dogodi prilikom saobraćajne nesreće je da jedan ili više automobila završe u požaru, a još gore od toga ukoliko vozač i putnici ne uspeju da izađu napolje.

Dešava se da se automobil u sudaru zapali, jer gorivo iz oštećenog sistema razvoda ili motora može da isprska vruće delove motora i da se zapali. Temperature su najviše na usijanim izduvnim cevima, neposredno na izlazu iz komora za sagorevanje.

Vrući su i turbopunjač i ceo gornji deo motora, koji se pri punom opterećenju zagrava i do više od 900 stepeni Celzijusa, što je temperatura tzv. crvenog usijanja. Tolike temperature može da dostigne i izduvna grana na mestu gde je najbliža motoru.

Savremeni automobili su zbog toga opremljeni sigurnosnim inercionim prekidačem koji, prilikom sudara, prekida napajanje pumpe za gorivo, kako ona ne bi nastavila da pumpa gorivo posle sudara, a da ono ne bi potom, kroz naprsle cevi i priključke, prskalo po motoru.

Međutim, i pored toga, gorivo ostaje u ostalim deliovima sistema za napajanje (crevima, kanalima i usisnim granama), a budući je sistem pod pritiskom, njegovi delovi mogu da puknu i da, i pored prekida dovoda, izazovu požar. piše Autoportal. Bez obzira na sve bezbednosne sisteme i zaštitu savremenih motora, rizik paljenja automobila posle težeg sudara, pogotovo uz prevrtanje, ne može potpuno da se izbegne.

I ovde dolazimo do naslova ove priče: rizik da se automobil zapali posle sudara je čak 10 puta manji kod vozila sa dizel motorom, nego kod nego onih sa benzinskim ili električnim pogonom.

Dodatna je prednost je i to što dizelaši imaju oko 70 do 120 kilograma veću masu od istih modela sa benzinskim motorima. To znači da se kod njih, prilikom sudara, inercijalne sile smanjuju. (Malo fizike: Usporavanje, do koga dolazi prilikom sudara, pomnoženo sa masom tela, daje silu kojom telo, usled inercije (dinamičke tromosti), naleće na sigurnosni pojas, volan, prednju armaturu...)

Sile inercije su od tri do pet odsto manje kod dizelaša, u poređenju sa istim benzinskim modelima, što smanjuje rizike od povreda, i može da doprinese da se eventualni smrtni ishod završi preživljavanjem.

(Telegraf.rs)