Nema "stopa" i "obrnutog trougla": Zašto se teorijski ispit vožnje bavi bravama i nebitnim stvarima?
"Od kada je došlo do promene definicije ovih znakova, njih nema među ispitnim pitanjima..."
Među ispitnim pitanjima za polaganje vozačkog ispita B kategorije već više godina ne postoji nijedno koje se odnosi na dva najvažnija znaka izričitih naredbi, a to su obavezno zaustavljanje - "stop" i ustupanje prvenstva prolaza - "obrnuti trougao".
S druge strane, uče se nepotrebna pitanja o tehničkim karakteristima vozila, koja budućem vozaču nikada neće zatrebati. Jedno od njih je i kakve moraju biti brave na vratima vozila, koja su prvi put registrovana nakon 1. januara 1987. godine.
Od 2012. godine nije doneta zvanična odluka koji udžbenici će se štampati i koristiti u obuci, iako je to predviđeno Zakonom o bezbednosti saobraćaja, a na tržištu ima različitih priručnika. Testovi se od 2016. godine rade elektronski. Informacioni sistem MUP-a na sajtu e-uprave, za teorijsko osposobljavanje kandidata, ne sadrži objašnjenja za tačne odgovore. Da bi nadomestile te nedostatke, auto-škole same prave programe za obuku svojih polaznika, pišu Novosti.
Zakon menjan 13 puta
U Privrednoj komori auto-škola Srbije kažu da se Zakon o bezbednosti saobraćaja od 2009. godine menjao 13 puta, kao i da su česte izmene i pratećih pravilnika.
- Naše udruženje je napravilo program sa pitanjima i objašnjenjima, iz koga kandidati direktno uče testove i tu se svaka izmena elektronski lako ubacuje - navodi za Novosti Mladen Rašeta iz ove organizacije. - To je jedini način da se isprate sve promene.
Miljan Marković, direktor jedne poznate auto-škole, ukazuje da je propust što informacioni sistem MUP-a na sajtu e-uprave ne sadrži objašnjenja za tačne odgovore.
- To je naša najveća zamerika, ne znam zašto nema objašnjenja kada je predviđeno, a sada su ta polja prazna na portalu e-uprave - kaže Marković. - Zato za naše polaznike pravim program za vežbanje gde će biti objašnjeni tačni odgovori.
Dva najvažnija znaka
Rašeta ističe da je problem što na ispitnom testu već više godina nema pitanja koja se odnose na dva najvažnija znaka, "stop" i "obrnuti trougao".
- Od kada je došlo do promene definicije ovih znakova, njih nema među ispitnim pitanjima - ističe Rašeta. - Kandidati za njih čuju na predavanju i kada uđu u auto, ali nema provere na testu da li znaju.
On dodaje da, s druge strane, iz oblasti o vozilima ima pitanja za koja smatra da nisu potrebna, ali ističe i da ukoliko ih kandidat ne zna, to neće uticati na prolaznost na ispitu, jer nose mali broj poena.
- Na primer, šta označava 60 na oznaci pneumatika 180/60 R14 82 T - navodi Rašeta. - Zašto bi to morali da znaju, u uputstvu od auta piše kakvu gumu moraju da imaju. Jedno od pitanja je i kako moraju biti izvedeni, odnosno osigurani poklopci na svim spoljašnjim stranama motornih i priključnih vozila. Ili, kakvo stop svetlo moraju imati putnička vozila koja su prvi put registrovana u Srbiji nakon 1. marta 2011. godine.
Unapređenje sistema obuke
Njihovo udruženje, koje ima više od hiljadu inženjera saobraćaja, kako navodi, često je upućivalo dopise MUP-u u nameri da se unapredi sistem obuke, ali se njihovi predlozi gotovo nikad ne usvajaju.
Direktor auto-škole Miljan Marković kaže da je prolaznost kandidata na teorijskom ispitu za B kategoriju prilično visoka. On ističe i da je obuka od 40 predavanja veoma značajna.
- Test sadrži 41 pitanje zatvorenog tipa, samo zaokruživanje, nema dopunjavanja - objašnjava Marković. - Kandidat treba da ima 85 procenata tačnih odgovora da bi položio ispit.
(Telegraf.rs)