Nema "stopa" i "obrnutog trougla": Zašto se teorijski ispit vožnje bavi bravama i nebitnim stvarima?

"Od kada je došlo do promene definicije ovih znakova, njih nema među ispitnim pitanjima..."

Foto: Pixabay

Među ispitnim pitanjima za polaganje vozačkog ispita B kategorije već više godina ne postoji nijedno koje se odnosi na dva najvažnija znaka izričitih naredbi, a to su obavezno zaustavljanje - "stop" i ustupanje prvenstva prolaza - "obrnuti trougao".

S druge strane, uče se nepotrebna pitanja o tehničkim karakteristima vozila, koja budućem vozaču nikada neće zatrebati. Jedno od njih je i kakve moraju biti brave na vratima vozila, koja su prvi put registrovana nakon 1. januara 1987. godine.

Od 2012. godine nije doneta zvanična odluka koji udžbenici će se štampati i koristiti u obuci, iako je to predviđeno Zakonom o bezbednosti saobraćaja, a na tržištu ima različitih priručnika. Testovi se od 2016. godine rade elektronski. Informacioni sistem MUP-a na sajtu e-uprave, za teorijsko osposobljavanje kandidata, ne sadrži objašnjenja za tačne odgovore. Da bi nadomestile te nedostatke, auto-škole same prave programe za obuku svojih polaznika, pišu Novosti.

Zakon menjan 13 puta

U Privrednoj komori auto-škola Srbije kažu da se Zakon o bezbednosti saobraćaja od 2009. godine menjao 13 puta, kao i da su česte izmene i pratećih pravilnika.

- Naše udruženje je napravilo program sa pitanjima i objašnjenjima, iz koga kandidati direktno uče testove i tu se svaka izmena elektronski lako ubacuje - navodi za Novosti Mladen Rašeta iz ove organizacije. - To je jedini način da se isprate sve promene.

Miljan Marković, direktor jedne poznate auto-škole, ukazuje da je propust što informacioni sistem MUP-a na sajtu e-uprave ne sadrži objašnjenja za tačne odgovore.

- To je naša najveća zamerika, ne znam zašto nema objašnjenja kada je predviđeno, a sada su ta polja prazna na portalu e-uprave - kaže Marković. - Zato za naše polaznike pravim program za vežbanje gde će biti objašnjeni tačni odgovori.

Foto: Shutterstock

Dva najvažnija znaka

Rašeta ističe da je problem što na ispitnom testu već više godina nema pitanja koja se odnose na dva najvažnija znaka, "stop" i "obrnuti trougao".

- Od kada je došlo do promene definicije ovih znakova, njih nema među ispitnim pitanjima - ističe Rašeta. - Kandidati za njih čuju na predavanju i kada uđu u auto, ali nema provere na testu da li znaju.

On dodaje da, s druge strane, iz oblasti o vozilima ima pitanja za koja smatra da nisu potrebna, ali ističe i da ukoliko ih kandidat ne zna, to neće uticati na prolaznost na ispitu, jer nose mali broj poena.

- Na primer, šta označava 60 na oznaci pneumatika 180/60 R14 82 T - navodi Rašeta. - Zašto bi to morali da znaju, u uputstvu od auta piše kakvu gumu moraju da imaju. Jedno od pitanja je i kako moraju biti izvedeni, odnosno osigurani poklopci na svim spoljašnjim stranama motornih i priključnih vozila. Ili, kakvo stop svetlo moraju imati putnička vozila koja su prvi put registrovana u Srbiji nakon 1. marta 2011. godine.

Foto: Pixabay

Unapređenje sistema obuke

Njihovo udruženje, koje ima više od hiljadu inženjera saobraćaja, kako navodi, često je upućivalo dopise MUP-u u nameri da se unapredi sistem obuke, ali se njihovi predlozi gotovo nikad ne usvajaju.

Direktor auto-škole Miljan Marković kaže da je prolaznost kandidata na teorijskom ispitu za B kategoriju prilično visoka. On ističe i da je obuka od 40 predavanja veoma značajna.

- Test sadrži 41 pitanje zatvorenog tipa, samo zaokruživanje, nema dopunjavanja - objašnjava Marković. - Kandidat treba da ima 85 procenata tačnih odgovora da bi položio ispit.

(Telegraf.rs)