Novi problem sa električnim automobilima: Kako bezbedno ugasiti požar kada se zapale?
Proizvođači automobila predstavljaju sve više novih modela e-vozila, pa bi vatrogasne i šlep-službe trebalo da znaju kakvi su rizici kada ih zahvati požar i kako se nositi sa električnom i hemijskom energijom baterija posle sudara...
Požari u električnim vozilima opasnost su za spasioce koji pritiču u pomoć posle saobraćajne nesreće, a smernice proizvođača o načinu postupanja sa tim vozilima u takvim prilikama su neadekvatne, upozorili su američki istražitelji.
Takođe, postoje praznine u industrijskim bezbednosnim standardima i istraživanju požara visokonaponskih litijum-jonskih baterija, posebno u velikim, teškim sudarima, saopštio je Nacionalni odbor SAD za bezbednost transporta (NTSB).
Ta agencija koja samo može davati preporuke, pozvala je proizvođače da napišu posebne smernice za svaki model vozila o gašenju požara na baterijama i ograničavanju opasnosti od hemikalija u njima, jer, mada prividno ugašene, mogu da nastave da se same pregrevaju i izazovu ponovno izbijanje požara u vozilu. Smernice takođe treba da sadrže informacije o tome kako bezbedno skladištiti vozila sa oštećenim litijum-jonskim baterijama.
Proizvođači automobila predstavljaju sve više novih modela e-vozila, što mnogi u toj industriji smatraju potpunim preokretom zbog prelaska sa motora sa unutrašjim sagorevanjem na električne koji su čistiji pri korišćenju.
Agencija je u svom izveštaju zatražila od vatrogasnih i šlep-službi da svoje osoblje informišu o riziku od požara i kako se nositi sa električnom i hemijskom energijom baterija posle sudara, i o tome kako bezbedno uskladištiti vozilo sa oštećenom baterijom.
Takođe se traži od Nacionalne uprave SAD za bezbednost saobraćaja na putevima (National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) da kada ocenjuje bezbednost vozila, u to uvrsti i mogućnost pomoći u hitnim slučajevima.
NHTSA bi takođe trebalo da formira koaliciju za istraživanje načina uklanjanja električne energije iz baterija i smanjenja opasnosti od njihovog pregrevanja - "termičkog bekstva", hemijske reakcije koja uzrokuje nekontrolisano povećanje temperature i pritiska u bateriji.
NTSB je počeo da istražuje požare na baterijama posle sudara i požara u Lejk Forestu i Mauntin Vjuu u Kaliforniji i u Fort Loderdejlu, na Floridi, 2017. i 2018. Takođe je ispitivao požar koji nije nastao usled sudara u zapadnom Holivudu u Kaliforniji. Baterije u ta tri slučaja same su se ponovo zapalile nakon gašenja požara u vozilima. Sva ta vozila proizveo je Tesla, najprodavaniji proizvođač električnih vozila u SAD.
- Rizik od električnog udara i ponovnog paljenja i požara baterije proizlazi iz "zatočene" energije koja je u bateriji iako je oštećena - rekla je agencija.
Avgusta 2017. godine u Lejk Forestu, zapalila se baterija automobila Tesla Model X pošto je vozilo skrenulo s puta i velikom brzinom udarilo u zgradu. Tomas Bart, inženjer NTSB-a i istražitelj, rekao je da su vatrogasci izlili hiljade litara vode na krov vozila.
- Nisu shvatili da moraju usmeriti vodu u odeljak za baterije ispod automobila kako bi ga ohladili i zaustavili reakciju koja izaziva požar - rekao je on.
U izveštaju na 80 stranica NTSB je napisao da je pregled smernica 36 proizvođača za reagovanje spasilaca u vanrednim situacijama sa e-vozilima otkrio da svi imaju načine da ublaže rizik od visokonaponskih udara, uključujući metode za iskopčavanje baterije. Ali nijedan od vodiča nije govorio o ograničavanju rizika od energije uskladištene u baterijama, kao što bi bili postupci za smanjenje opasnosti ponovnog paljenja ili uputstva o tome gde i kako prskati vodu kako bi se baterije ohladile, rekla je agencija.
Jedan od načina za rešavanje problema s oštećenim baterijama je njihovo vađenje iz vozila i natapanje slanom vodom kako bi se ispraznila energija, napisao je NTSB.
Očekuju se odgovori Tesle, Nacionalnog udruženja za zaštitu od požara i Saveza za automobilske inovacije – velike trgovinske grupe proizvođača automobila.
(Telegraf.rs/Beta)