O njemu možete da mislite svašta, ali svakako nećete biti ravnodušni: Dan kada je "otišao" Yugo
Automobil u kome je većina nas prvi put sela za volan pre 12 godina zauvek je otišao u istoriju...
Na današnji dan pre 12 godina - 11. novembra 2008, sa proizvodnih traka kragujevačke fabrike Zastava Automobili sišao je poslednji 794.428 Yugo. Toga dana proizvedeno je devet automobila sa oznakom "Yugo Koral In L ekonomik", od kojih je poslednji završio u fabričkom muzeju.
Proizvodnja automobila u kome je većina nas prvi put sela za volan počela je jedan dan pre 29. novembra, najvećeg praznika nekadašnje Jugoslavije - Dana republike, 1980. godine. Kada je, pre četiri decenije, nastao, bio je to moderan automobil, osmišljen da naciju "fićista" odveze u 21. vek.
Početno slovo "J" je, zbog najvećeg izvoznog posla domaće auto industrije , postalo "Y", a kragujevački "mališa" se 1986. godine zaputio preko okeana, gde je postao najjeftiniji auto prodavan na tržištu SAD po ceni od 3.990 dolara (što je danas oko 9.500 dolara).
Zbog nastupa u inostranstvu, globalno najpozantiji predstavnik jugoslovenske auto industrije, dobio je i svoju najređu i najatraktivniju - kabriolet verziju.
Raspad Jugoslavije ostavio je Yuga bez brojnih delova proizvođenih u bivšim republikama, kao i bez velikog tržišta od 24 miliona ljudi. Bez obzira na postepeno osvajanje proizvodnje nedostajućih komponenti, vreme i napredak tehnologije počeli su da "gaze" našeg "jugića".
Danas, kada se sve sabere, realnost Yuga se može opisati na sledeći način: praktičan mali auto, jednostavan za održavanje, za koga su delovi bili jeftini i široko dostupni. Plus za Yuga ide i na račun jeftine registracije, dok se muka sa menjačem i paljenjem zimi većina nas dobro seća.
Ti i drugi razlozi doneli su mu neslavnu reputaciju jednog od najgorih automobila na svetu.
Osim prestanka proizvodnje Yuga, u novembru 2008. sa traka je sišla i poslednja serija od 320 "kečeva". Sa poslednjim modelom Yugo Skala 101 zvanično je ugašen stari Zastavin proizvodni program, a njegovo mesto je zauzela Zastava 10, odnosno Fiat Puno 2b.
(Telegraf.rs)