Kako savremena elektronika "zagorčava život" vozačima

Neretko ispada da su elektronski sistemi skupa oprema prilikom kupovine novog auta, a još skuplji kada kada se pokvare...

Foto: Mercedes-Benz

Iz godine u godinu, savremeni automobili dobijaju sve više elektronskih sistema, ekrana i senzora, koji od dodatne u sve većoj meri postaju standardna oprema, pa nije retkost čuti (što u šali, a što zbilji) da je za upotrebu novog automobila danas potrebna i dodatna obuka.

I pored toga što kritičara sve izdraženije elektrifikacije automobila (ovde ne mislimo na električni pogon) nije malo, čini se da je to smer kojim automobilska industrija nepovratno ide.

Foto: Peugeot

Elektronskim sistemima se najviše zamera to što zadaju prilične glavobolje vlasnicima kada se pokvare. Tada izlazi na videlo koliko su neki od tih sistema zasita neophodni, koliko su komplikovani i (ne)pouzdani i koliko zaista doprinose bezbednosti i udobnosti vožnje.

Neretko ispada da su elektronski sistemi skupa oprema prilikom kupovine novog auta, a još skuplji kada kada se pokvare.

Brojni novi modeli kupcima nude digitalne instrumente, odnosno virtuelni kokpit koji klasične instrumente i lampice zamenjuje velikim ekranom, koji ima "milion" postavki koje vozaču često uopšte nisu potrebne, pošto se često odluči za jednu i tu uvek koristi.

Ipak, vozači vole novotarije i spremni su da plate više da bi ih imali. Koriste ih isto kao i klasične instrumente, ali kada se pokvare, popravka traži mnogo vremena i zna da bude prilično skupa.

A, po nepisanom pravilu, tu nema mnogo mesta za popravku neke od funkcija, već se ceo ekran menja. I to je još, donekle, i u redu dok je automobil pod garancijom, ali ako nije tako onda ćete morati ruku duboko da zavučete u džep. Ovde nema zamene za dobar polovan deo, već morate kod zvaničnog servisera automobila koji vozite.

Ako vam se na ekranu, umesto brzinomera i obrtomera, pojavi crveni trougao upozorenja, možda ćete moći na internetu da izguglate neko rešenje koje su za sličan problem imali i drugi vlasnici istog automobila, ali ćete pre uvideti da je to nešto što se vrlo često dešava, piše Automania. Nije retkost ni da neki proizvođači pozove vlasnike određenih modela u ovlašćeni servis kako bi grešku ispravili i pre nego do nje dođe.

Foto: Renault

Međutim, ukoliko do toga ne dođe, a auto nije pod garancijom, sva je prilika da ćete to morati sami da popravite i "masno" da platite. Kvar elektronskog ekrana može da se sredi ugradnjom novog softvera ili njegovim ažuriranjem, ali ako se mehanički ošteti to je već druga priča.

Današnji automobili i svi "gedžeti" ugrađeni u njih, jednostavno nisu napravljeni da traju dugo, zato obraćajte više pažnje na njih kada počne da se približava datum istekan garancije.

(Telegraf.rs)