Drug na drumu ili izvor stresa za volanom: Koliko je navigacija odgovorna za saobraćajne prekršaje?
Najveći razlog problema sa navigacijom je veliko poverenje koje vozači u nju imaju, ne razmišljajući o rizicima koji iz toga mogu da proizađu
Navigacioni uređaji u savremenim automobilama predstavljaju jedan od glavnih razloga odvlačenja pažnje vozača sa puta i vozila koja se kreću ispred njih.
Skoro četvrtina vozača koja ih koristi, a bili su učesnici saobraćajnih nesreća i nezgoda, upravo njih je navela kao razlog za počinjene prekršaje. Iako su nastali sa ciljem da pomognu i olakšaju vozačima, nebezbedno korišćenje navigacije, u nekim zemljama se tretira kao prekršaj.
Istraživanje, koje je sprovela britanska osiguravajuća kuća Caravan Guard, otkirlo je da upotreba navigacije, i uputstva koja im daje, bar jednu petinu vozača čini neodlučnom.
Oko 33 procenta ispitanih su rekli da su potpuno zbunjeni kada koriste nacigaciju u gradskim centirima i priznali da je u tim uslovima najteže pratiti uputstva.
Čak 83 procenta vozača je priznalo da su bili veoma zbunjeni i pod velikim stresom, kada ih je navigacija odevela u pogrešnom smeru.
Najveći izazivač ovih problema je neupitno poverenje koje vozači, u početku, imaju u navigaciju, ne razmišljajući ni o kakvim rizicima koji iz toga mogu da proizađu.
U situacijama nepoznavanja terena kojima se kreću, vozači se u velikoj meri oslanjaju na navigaciju, naročito ako su na nekom dužem putovanju.
Stručnjaci Caravan Guard-a upozoravaju da ubedljivo najveću opasnost i najveći rizik predstavlja situacija kada je pogled vozača fokusiran na ekran sistema za navigaciju, umesto na put ispred automobila.
Kao idealno mesto za postavljanje navigacionog uređaja, ili pamtenog telefona sa navigacionim softverom, preporučuje se donji levi ugao vetrobranskog stakla. Uređaj ne treba postavljati previše visoko (za šta se, takođe, u nekim zemljama plaća kazna), kako ne bi zaklanjao pogled na delu šoferšajbne.
Ipak, i pored svih upozorenja, čak je 1 od 30 vozača priznao da često, tokom vožnje, navigaciju drži na krilu, dok je njih 12 odsto reklo da uređa drži u držaču za suvozačevog sedišta. Okretanje glave da bi se video ekran koji tu stoji, u Velikoj Britaniji povlači sa sobom potencijalnu kaznu za nesavesnu vožnju, koja vozača može da košta i do 5.000 funti i između 3 i 9 kaznenih poena.
Na navigaciju se najviše oslanjaju mladi vozači između 18 i 24 godine starosti, i koriste ih skoro svaki put kada sednu za volan, čak i kada voze poznatim putem do prodavnice.
(Telegraf.rs)