Koliko je epidemija korona virusa smanjila prodaju automobila u Srbiji?
U prvih šest meseci 2020. godine prodato je 21 odsto manje polovnih automobila nego u istom periodu prošle godine, navodi se u analizi sajta Polovni automobili
Epidemija koronavirusa umnogome je uticala na pad prodaje kako polovnih, tako i novih automobila u Srbiji, pokazala je analiza sajta polovniautomobili.com koja je urađena na osnovu podataka dobijenih od MUP-a Srbije, Privredne komore Srbije i Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.
U prvih šest meseci 2020. godine prodato je 21 odsto manje polovnih automobila nego u istom periodu prošle godine.
Kad je reč o novim vozilima, taj procenat je još veći.
Od januara do juna ove godine prodaja novih putničkih automobila i lakih komercijalnih vozila pala je za 34 odsto u odnosu na prvu polovinu 2019. godine.
Manji uvoz polovnjaka
Novonastala situacija znatno je uticala i na uvoz polovnih automobila.
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, u ovoj godini uvezno je 30% manje polovnih automobila nego u prvih šest meseci prošle.
- januar - jun 2019. godine – 58.995 polovnih automobila
- januar - jun 2020. godine – 41.078 polovnih automobila
Drastičan pad prodaje, oporavak u maju i junu
Od januara do juna ove godine u Srbiji je prvi put registrovano, odnosno prodato, 60.448 polovnih automobila, što je za 21 odsto manje u odnosu na prethodnu godinu, kad je za isti period taj broj iznosio 76.534.
Najveći pad je zabeležen u martu i aprilu, kada je zbog epidemije koronavirusa na snazi bilo vanredno stanje.
O kolikom padu prodaje se radi govori i podatak da je tokom marta i aprila ukupno prodato nešto više od 11.000 polovnih automobila, dok je za ista dva meseca prošle godine taj broj bio gotovo 28.000.
Slaba prodaja novih vozila
U prvih šest meseci prodaja novih putničkih i lakih komercijlanih vozila pala je za 34 odsto:
- januar - jun 2019. godine – 18.097 novih vozila
- januar - jun 2020. godine – 12.046 novih vozila
Mart i april su meseci u kojima uvoznici novih vozila već tradicionalno beleže dobre rezultate prodaje. Međutim, epidemija, vanredno stanje i odlaganje planiranog sajma automobila umnogome su uticala da dođe i do pada prodaje novih vozila.
U martu 2019. godine prodato je 2.929 putničkih i lakih komercijalnih vozila, dok je u istom mesecu 2020. prodato gotovo upola manje, odnosno 1.519. U aprilu je taj pad prodaje bio još drastičniji. Aprila 2019. prodato je čak 4.258, a u aprilu ove godine samo 1.042 nova putnička i laka komercijalna vozila.
Period oporavka
U mesecima nakon ukidanja vanrednog stanja, u maju i junu, tržište automobila beleži značajan oporavak.
I dok je, na primer, prodaja polovnih automobila u junu ove godine bila čak i veća negu u junu prošle, prodaja novih još nije dostigla prošlogodišnji nivo.
U junu je prodato 3.184 vozila, što je za 438 manje nego u junu 2019.
I građani manje prodavali
I građani su ove godine svoja vozila manje prodavali nego prošle, na šta je svakako najviše uticalo to što je bila otežana overa kupoprodajnih ugovora i plaćanje poreza na prenos vlasništva tokom vanrednog stanja.
Prema podacima Poreske uprave Srbije, koje je dobio sajt polovniautomobili.com, u 2019. godini ukupan broj prometovanih motornih vozila bio je 175.166, dok je u prvoj polovini ove godine taj broj bio tek 62.043.
Šta se najviše kupovalo?
U prvoj polovini obe godine, najviše su se kupovali, odnosno prodavali, polovni automobili između 2004. i 2008. godišta, a najprodavanije marke bile su: Volkswagen, Opel, Peugeot, Audi i Renault.
Što se tiče novih automobila (podaci su za prvih sedam meseci 2020.), najviše je prodato Škoda (2.271), zatim slede Fiat (1.675), Renault (1.570), Volkswagen (1.004), Dacia (876), Toyota (826), Opel (797) i Hyundai (710).
(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)