Traktoristi su česti učesnici saobraćajnih nezgoda i nesreća, u kojima bivaju povređeni ili ginu, kako oni sami tako i njihovi saputnici
Foto: RINA
Od kako, sa dolaskom proleća, počnu poljoprivredni radovi, regionalni i lokalni putevi po Srbiji puni su traktora. Tokom celog proleća i leta, pojavljuju se na javnim saobraćajnicama, i pored toga što retko da ispunjavaju sve zakonom propisane obaveze kada je bezbednost u pitanju. To se često odnosi kako na sama vozila, tako i na ponašanje vozača.
Zbog toga, traktoristi su česti učesnici saobraćajnih nezgoda i nesreća, u kojima bivaju povređeni ili ginu, kako oni sami tako i njihovi saputnici.
Pogledajte neke od najčešćih situacija u kojima ove poljoprivredne mašine predstavljaju veliku opasnost na putu:
Velika opasnost na putu, a ujedno i najveća i najčešća grešaka koju vozači traktora prave, dolazi od tragova blata koje velike gume ovih vozila ostavljaju za sobom. Ne treba uopšte trošiti reči o tome koliku opasnost blato na putu može da predstavlja. Za ovaj prekršaj zaprećene su kazne i do 50.000 dinara, ali se neki na to, izgleda, uopšte ne obaziru.Ilustracija: Nikola Jovanović▲
Kada traktor ide putem sa zakačenom priključnom mašinom, ona neretko može da "štrči" van dimenzija kako samog traktora, tako i saobraćajne trake po kojoj se kreće. Zato je neophodno biti posebno oprezan, kako kada pretičete takav traktor, tako i kada mu, iz suportne trake, dolazite u susret.Ilustracija: Nikola Jovanović▲
Traktori koji vuku prikolice, često su natovareni "u visinu" iznad sopstvene i visine prikolice. Teret tako pretovarenih prikolica često svojom visinom zakljanja rotaciono svetlo i visoko postavljena poziciona svetla. Tako vozilo postaje mnogo manje uočljivo, pogotovo u noćnim i otežanim vremenskim uslovima. U ovakvim slučajevima, neophodno je držati veće odstojanje od traktora ispred.Ilustracija: Nikola Jovanović▲
Posle blata na putu, druga najveća i najopsanija greška vozača traktora je noćna vožnja i noćna vožnja u uslovima smanjene vidljivosti, kada sam traktor i priključne mašine nisu dovoljno osvetljene. U takvim uslovima, traktor je dužan da ima upaljeno rotaciono svetlo na krovu, kao i upaljena sva poziciona svetla i farove. Ako to nije slučaj, vozačima iza traktora se savetuje vožnja sa dugim svetlima i veliki oprez zbog vozila koja dolaze u susret.Ilustracija: Nikola Jovanović▲
Budući da se ređe susreću sa policijom, trakoristi neretko "potegnu za čašicom". A to, u kombinaciji sa celodnevnim umorom, predstavlja pravu bombu na putu. Takvo stanje vozača traktora ispred vas, lako ćete prepozanti po "krivudavoj" vožnji ili prelasku u suprotnu traku. Inače, statistika pokazuje da je u Srbiji u poslednje tri godine, traktoristi pod dejstvom alkohola izazvali 162 saobraćajne nezgode, kao i da je 10 traktorista u alkoholisanom stanju izgubilo život.Ilustracija: Nikola Jovanović▲
Budući da su traktori dosta sporiji od ostalih učesnika u saobraćaju, što samo po sebi može da predstavlja opasnost, izmenama Zakona o bezbednosti u saobraćaju od pre dve godine, motornim vozilima je dozovljeno preticanje traktora preko pune linije, pod uslovom da se ono može izvesti na bezbedan način. Zbog toga je važno da svi vozači budu veoma oprezni kada izvode ovakvo preticanje.Ilustracija: Nikola Jovanović▲
Najviše traktorista i njihovih saputnika strada po završetku radova na njivi, budući da je premor vozača i opadanje koncentracije vozača, kao posledica celodnevnog intenzivnog korišćenja traktora, jedan od glavnih uzroka saobraćajnih nezgoda i nesreća koje izazivaju.
Kao i vlasnici svih ostalih vozila, traktoristi su dužni da poštuju saobraćajne propise, prvenstveno zbog sopstvene, a potom i bezbednosti drugih motornih vozila i ostalih učesnika u saobraćaju. Mere koje su po zakonu obavezni da preduzmu odnose se na tehničku ispravnost, obeležavanje vozila, svetlosnu signalizaciju, zatim na prevoz drugih lica, sprečavanje nanošenja blata na kolovoz, vožnju sa priključnim mašinama...+