Pored brojnih strasti, oni su mu bili jedna od najvećih: Tito je imao 85 automobila
Lično je koristio 85 modela, 25 različitih proizvođača iz osam zemalja, i naravno Jugoslavije. Poklanjao ih je, ali i dobijao...
Jedna od strasti koju je doživotni predsednik socijalističke Jugoslavije imao bili su automobili. Kažu da je Josip Broz Tito, koji je preminuo na današnji dan 1980. godine, i sam voleo da vozi, iako je mnogo češće bivao vožen u različitim državnim limuzinama.
Bilo kako bilo, za nešto manje od četiri decenije vladavine maršal Jugoslavije je, u zemlji i u svetu viđan u nekima od najprestižnijih automobila svoga doba, dok bi tokom odmora, najčešće na Brionima, ali i drugim mestima bivše nam zemlje, i sam viđan za volanom.
Na pitanje koliko je automobila tokom svoje vladavine imao i koristio Tito odgovor je, pre nekoliko godina, dao zaljubljenik u automobile Miroslav Milutinović i knjizi "Automobili i Josip Broz Tito".
Baveći se istraživanjem za svoju knjigu, Milutinović je došao do podataka da je za vožnju Tito lično koristio 85 modela automobila, 25 različitih proizvođača iz osam zemalja, i naravno Jugoslavije. Kako je 2015. godine, u razgovoru za Večernje Novosti, rekao među pobrojanih 85 četvortočkaša bilo je 13 automobila kragujevačke Zastave, 12 Cadillac-a i 11 nemačkih Mercedesa, među kojima su i tri poznate crne limuzine 600 Pullman.
Dve takve limuzine, kao i čuvena otvorena "Landaulet" verzija, u potpunosti su očuvane sve ove godine zahvaljujući tome što je brogu o njima vodila Specijala automobilska četa Vojne policije Vojske Srbije. Uz njih, tu je luksuzni Rolls-Royce Phantom V (koji je Tito uglavnom koristio u lovu), za koga se priča da je dobijen na pokolon od engleske kraljice Elizabete II, što nije tačno, iako je ona prilikom posete Jugoslavji vožena u njemu.
Prve automobila je dobio još pre rata kao generalni sekretar Komunističke partije Jugoslavije, a potom i za vreme rata kao vrhovni komandant NOVJ, kao poklon od Engleske vojne misije, sovjetskog maršala Tolbuhina i svojih saboraca Koče Popovića i generala Koste Nađa. Kraj rata Tito je dočekao u blindiranom Packard-u, koji mu je lično poklonio Staljin.
Ljubiteljima istorije automobilizma sigurno će biti zanimljiv podatak da je Tito Staljinu poklonio jednu od najčuvenijih klasičnih Mecedes-Benz limuzina, model 770. U pitanju je automobil koji je na poklon od Hitlera dobio Ante Pavelić, a koji je posle rata ostao u Jugoslaviji.
Do pedesetih godina Tito je koristio devet (uglavnom poklonjenih) službenih i ličnih automobila, da bi kasnije od pedesetih država počela da kupuje automobila za potrebe predsednika.
Osim brojnih državnih limuzina, mnogo je fotografija na kojima Tito vozi svoju suprugu Jovanku, ali i brojne svetske zvezde svoga doba kao što su glumice Sofija Loren, Elizabet Tejlor i Đina Lolobriđida.
Ukupan vozni park koji je koristio Josip Broz Tito, zajedno sa pratnjom i obezbeđenjem, tokom četiri decinije, njegove vladavine, brojao je ukupno 234 vozila.
Naravno, veći deo tog broja odnosi se na, uslovno rečeno, "obične" automobile iz pratnje koji su se, po službenom rashodvanju, mogli naći u vlasništvu bivših državnih ili vojnih službenika, koji bi ih otkupljivali. Neki takvi automobili i danas se pojavljuju u različitim delovima bivše države, i zbog činjenice da su nekada možda delili garažu sa limuzinama u kojima je vožen marašal, ili korišćenu u državnim vilama i objektima širom Jugoslavije, dobijaju epitet "Titovi".
Ipak, najveći deo ove istorijski vredne i tehničko-istorijski značajne zaostavštine posto je žrtva raspada Jugoslavije i potonjih nesuglasica među državama naslednicama.
Krajem osamdesetih godina, 15 automobila koje je koristio Josip Broz Tito iz Beograda je poslato na pozajmicu Tehničkom muzeju Slovenije u mestu Bistra, za izložbu koja je trebalo da traje nekoliko godina.
Međutim, dogodila se 1991. godina i vredna kolekcija luksuznih državnih limuzina koje koristio Josip Broz Tito nikada nije vraćena u garaže Specijalne automobilske čete.
Među automobilima koje su Vojni muzej i Memorijalni centar Josip Broz Tito na revers od pet godina izdali slovnačkom muzeju nalaze se i Packard, Staljinov poklon sa početka priče, zatim blindirani model Mercedes-Benz Coupe iz 1939. godine, blindirani ZIS koji je dobijen na poklon od Nikite Hruščova, Rolls-Royce kojim su prilikom posete Jugoslaviji vozio egipatski predsednik Gamal Abdel Naser, kao i legendarna limuzina Horch 951 A Pullman Cabriolet Gläser, za koju se tvrdi da je "imalu ulogu" u filmu "Šilderova lista" kao automobila glavnog lika Oskata Šindlera.
Sve ove istorijski, ali i materijalno, veoma vredne automobil Srbija još uvek potražuje od Slovenije.
Osim tri pomenuta Mercedesa i Rolls-Royce, koji se povremeno mogu videti u Muzeju istorije Jugoslavije, u Beogradu su izložena još dva Titova automobila. U Muzeju automobila "Moderna garaža" izloženi su Cadillac Eldorado de Ville kabriolet, iz 1957. godine, i jedan "Fića kabriolet", odnosno Fiat 500 Jolly sa platnenim krovom koji je Tito koristio tokom odmora na Brionima.
(Telegraf.rs/MBJ)