Posle legendarne "kockice" ništa više nije isto: BMW-ova Serija 3 slavi 45. rođendan
Kroz sedam generacija i četiri i po deccenije postojanja, "trojka" je postala jedan od njuspešnijih autmobila u istoriji
Pre tačno 45 godina BMW na je tržište "izbacio" prvi model onoga što će u kasnijim godinama postati najprodavaniji model čuvene minhenske fabrike.
Ako je i pre njene pojave 1975. godine, BMW pratio imidž porizvođača limuzina sportskog stila (prvi modeli Serije 5 nastali su tri godine ranije), "trojka" je sa svakom sledećom generacijom taj imidž sve više učvršćivala.
Zahvaljujući kvalitetnim motorima, odličnom upravljivošću, sportskom dizajnu, koji i dan danas sa svakom od sedam generacije kultnog modela, deluje atraktivno, autmobili ove seriji izborili su se za status jedne od najpoželjnijih limuzina više srednje klase.
Za mnoge "ultimativna" mašina za uživanje u vožnji svojim izgedom i karakterom privlači autmobilske entuzijaste svih generacije. Stariji modeli, naročito onaj sa fabričkom oznakom E30 - na Balkanu poznat kao "kockica", odavno se smatraju modernim klasicima i najpoželjnijim jangtajmerima, dok su novije generacije među najčešćim izborom poslovnih ljudi.
I pored svih razlika i modernizacija koje su neminovne u razvoju jednog automobila, BMW je kroz svih sedam generacija modela uspeo da zadrži osnovnu formulu na kojoj je "trojka" i nastala: snažni i pouzdani motori, pogon na zadnje točkove i određeni nivo luksuza (ne tako veliki kao kod "petice" i "sedmice", ali sasvim dovoljan da naglasi ono "viša srednja klasa").
Prva generacija BMW E21 proizvodila se od 1975. do 1983. godine, i zamenila je izuzetno uspešnu Seriju 02. Inovativna sportska limuzina proizvodila se samo u verziji sa dvoje vrata i nudila veći izbor motora od konkurencije.
Njega je 1982. godine nasledila "kockica" - BMW E30, prva "trojka" koja je u potpunosti kupcima ponudila sve ono što trojka danas jeste. Četiri oblika karoserije (kupe, sedan, karavan i kabriolet), izbor od desetak motora benzinaca i dizelaša različitih po zapremini, snazi i broju cilindara. E30 se s pravom smatra automobiliom koji je promenio tržišna pravila igre među velikim svetskim proizvođačima, kao i navike i zahteve kupaca, što je za rezultat imalo 2,5 miliona prodatih "kockica" za 12 godina proizvodnje.
Posle "kocikice" ništa više neće biti isto za BMW Serije 3, a svi sledeći modeli će predstavljati evoluciju uspšne formule.
Sledeća generacija E36 (1990-2000) donosi novi dizajn aerodinamičnih linija i "skraćeni" BMW 3 Compact. Osnovne linije dizajna karoserije, postavljene sa ovom generacijom, predstavljaće osnovu za svaku sledeću evoluciju modela do danas.
Četvrta generacija BMW E46 (1997-2006) donela je velike modernizacije u Seriju 3, kao prva koje je u ove autombile u većoj meri uvela savremene elektronske sisteme.
Predstavljena 2004. godine, "trojka" E90 nije bila baš uspešan model u istoriji serije. Ostaće upamćena po tome što je svaka karoserijska verzija dobila posebnu oznaku (E90 - sedan, E91 - karavan, E92 - kupe, E93 - kabriolet), što je nastavljeno i kod sledećih generacija.
Sa šestom generacijom (F30) 2011. godine dolazi do podele na porodične (sedan i karavan) i sportske modele (kupe i kabriolet) koji postaju deo nove Serije 4. U ovoj generaciji uvedena je u nova verzija karoserije sa petim vratima, koja je dobila ima Gran Turismo (F34).
Kako se GT pokazao kao prilično neuspešan, sa pojavom akutuelne sedme generacije (G20) taj model je 2018. godine ukinut. Bez obzira na to, BMW Serije 3 nastavio je svoj život po dobro oprobanoj formuli koja ga je, zajedno sa njegovim sportskim verzijama sa M oznakom, dovela na mesto jednog od njuspešnijih autmobila u istoriji.
(Telegraf.rs/MBJ)