"Fića" je imao retku verziju sa četvoro vrata koja danas košta pravo malo bogatstvo

Jedna od najzanimljivijih inkarnacija čuvenog italijanskog minija bio je model 800, proizveden u 18.200 primeraka od kojih je do danas preživelo samo 250

Printscreen: YouTube/erclassicsholland

Ono što je "fića" za Jugoslaviju, to je Seat 600 za Španiju. Ta dva autmobila imaju prilično sličnu "životnu" priču, sa velikim brojem zajedničkih detalja.

Zastava 600/750/850 i Seat 600 nastali su u drugoj polovini '50-ih godina prošlog veka kao mali automobili, po licenci proizvođene verzije uspešnog italijanskog minija Fiat 600.

Printscreen: YouTube/erclassicsholland

I naš "fića" i njegov španski rođak predstavljali su jeftine četvorotočkaše, prve automobile proizvođene u svojim zemljama koji su postali dostupni "običnom čoveku". Automobile koji su "motorizovali" Jugoslaviju i Španiju '50-ih i '60-ih godina prošlog veka.

Oba vozila su pratila istoriju razvoja torinskog originala, imala prve verzije sa "kontra vratima", motore od 633 i 767 kubika... Seat je svoj 600 proizvodio 12 kraće nego kragujevačka fabrika, koja je "fiću" u ispratila u "penziju" posle punih 30 godina, uvodeći u poslednjim godinama proizvodnje i verziju sa motorom od 843 kubika.

Pored brojnih sličnosti, jedna od najvećih razlika između "španca" i "šumadinca" je ta što se Seat 600 proizvodio u više karoserijskih verzija nego Zastava 750, kako fabričkih tako i onih koje su na njegovoj osnovi pravile druge firme (više različith sportskih, kupe, kabriolet i bagi verzija).

A jedna od najzanimljivijih verzija izašlih iz španske fabrike je model 800, španski "fića" sa četvoro vrata proizveden u 18.200 primeraka. Ovaj automobil je jedina varijanta Fijata 600 u potpunosti konstruisana i isključivo proizvođena u Španiji između 1964. i 1967. godine. Pretpostavlja se da je do danas preživelo samo oko 250 primaraka.

Seat 800 ima 18 centimetara dužu karoseriju od modela 600, prednja "kontra vrata", zadnja "normalna" (sa "leptir" prozorima) i još po jedan prozorom između C i D stuba. Motori i ostali tehnički elementi se nisu se razlikovali.

Jedan izuzetno očuvani Seat 800 iz 1967. godine našao se na sajtu poznate holandske komapnije E&R Classics, koja se bavi restauracijom i prodajom prodajom starijih i novijih klasničnih automobila.

Ovog pedesetogodišnjaka odlikuje originalna siva boja karoserija i svetlo braon enterijer. Pokreće ga ("fićin") motor od 767 kubika, sa 29 konjskih snaga.

Printscreen: YouTube/erclassicsholland

Ovaj Seat 800 se prodaje po ceni od 19.950 evra. (Poređenja radi, to je cena novog Seata Ibiza sa nekim od najviših paketa dodatne opreme.)

Video: Sve je danas skupo za fiću, krilo košta 1.200 evra

(Telegraf.rs/MBJ)