Stručnjaci tvrde: Savremena tehnologija je mnogo opasnija u saobraćaju od kanabisa i alkohola!
Apple CarPlay i Android Auto mogli bi više da ugroze vozača tokom vožnje nego konzumiranje psihoaktivnih supstanci...
Nova studija otkrila je da aplikacije za povezivanje pametnih telefona sa infotejnment sistemima savremenih automobila, kao što su Android Auto i Apple CarPlay, imaju veći uticaj na vreme reagovanja vozača u saobraćaju nego vožnja pod uticajem alkohola ili kanabisa.
Studija, koju je naručio IAM RoadSmart, najveća britanska nezavisna dobrotvorna organizacija za bezbednost na putevima, otkrila je da su Android Auto i Apple CarPlay negativno uticali na dužinu zaustavljanja vozila, kontrolu traka i reakcije na spoljne nadražaje.
Zabrinjavajući nalazi uključuju i to da su vozači sklanjali pogled sa puta čak i do 16 sekundi dok su koristili ove sisteme. Ako vozite brzinom od 110km/h, to je dužina od skoro 500 metara pređenih bez gledanja ispred svog automobila. Duže vreme reakcije značilo je da se udaljenost na kojoj su se automobili zaustavljali pri uobičajenoj brzini vožnje na autoputu povećala za, u proseku, između četiri i pet dužina vozila.
Prema studiji, upotreba ekrana na dodir infotejnment nepovoljnije utiče na brzinu reakcije vozača čak i od slanja poruka tokom vožnje.
U svetlu zabrinjavajućih otkrića, Najl Greg, direktor istraživanja u IAM RoadSmart, rekao je da ta dobrotvorna organizacija poziva vlade i automobilsku industriju da sprovedu sopstvene testove i postave standarde u odnosu na njih.
- Procenjuje se da je ometanje pažnje vozača faktor otprilike trećine svih saobraćajnih nesreća u Evropi svake godine - kaže on. - Dok prethodna istraživanja pokazuju da Apple CarPlay i Android Auto rade bolje od tradicionalnih dugmića i kontrola, rezultati ove najnovije studije izazivaju ozbiljnu zabrinutost oko razvoja i upotrebe najnovijih infotejnment sistema u vozilu.
- Sve što odvraća oči ili um vozača sa puta loše je za bezbednost na putu!
Ispitanici su na testovima radili seriju od tri vožnje na simuliranoj test ruti. U prvoj vožnji uopšte nisu komunicirali sa infotejnment sistemom, a na drugoj su ga koristili samo uz funkciju glasovne kontrole. Na poslednjoj vožnji korišćen je samo tač-skrin.
Pokazalo se da obe metode kontrole sistema za zabavu odvraćaju pažnju. Kako što se moglo i pretpostaviti, tač-skrin se pokazao daleko opasniji.
Dok su vozači shvatili da ih upotreba sistema ometa i prilagodili vožnju, na primer, smanjujući brzinu, i dalje su se borili da održe razdaljinu od automobila ispred sebe, reaguju na spoljne događaje i ostanu u svojoj voznoj traci. U testovima kontrole glasa i ekrana na dodir, otkriveno je da je Apple CarPlay više ometao vozače od Android Auta, odlažući vremena odziva za 57 odsto, u odnosu na 36 odsto.
I CarPlay i Android Auto pojavili su se 2014. godine, i tokom ovih šest godina prošli su redizajniranje i ažuriranja. Oba sistema su kompatibilna sa većinom novijih automobila. Međutim, Android Auto nije kompatibilan sa BMV-ovim vozilima.
Još jedno zanimljivo, ali i uznemirujuće otkriće jeste da su učesnici ozbiljno potcenili vreme koje provode ne gledajući na put, ponekad i po čak pet sekundi - neki vozači su tokom upravljanja dodirom proveli više od 12 sekundi ne gledajući gde voze. Dvanaest sekundi je čitava epoha kada je reč o vožnji brzinom kojom se obično vozi na autoputu!
Ovo je posebno zabrinjavajuće jer su učesnici u studiji rekli da u vožnji u stvarnom svetu više koriste tač-skrin, nego glasovnu kontrolu. Neki korisnici Android Auta takođe su otkrili da je zbog grešaka u softveru ponekad teško koristiti glasovnu kontrolu.
Kompanije Google I Apple još uvek se nisu oglasile ovim povodom.
(Telegraf.rs/V.N./M.J.)