"Postali smo otpad za vozila iz Evrope": Koje mere za smanjenje zagađenja možemo da očekujemo?
Jedna od prvih mera kojom će se baviti novorofmirana Radna grupa za rešavanje problema zagađenja vazduha biće rigorozna kontrola vozila na tehničkim pregledima
Srbija sa 2.238.533 vozila, koliko ih je registrovano 2019, prosečne starosti veće od 17 godina, s pravom je, kao jedan od načina smanjenja zagađenja vazduha, predvidela dve mere koje se odnose na automobile i koje relativno brzo mogu da daju značajne rezultate.
Upravo izduvni gasovi iz auspuha su jedan od ključnih zagađivača vazduha.
Jedna od prvih mera kojom će se baviti novorofmirana Radna grupa za rešavanje problema zagađenja vazduha biće rigorozna kontrola vozila na tehničkim pregledima.
Prema važećim propisima, usvojenim 5. jula 2018. godine, na linijama tehničkih pregleda se meri emisija štetnih gasova, ali se neispravna vozila ne isključuju, već se vlasnicima daje rok da do 5. jula 2021. godine otklone sve nedostatke.
Sada bi država u cilju urgentnog otklanjanja povećanog zagađenja mogla odmah, ne čekajući sledeću godinu, da započne primenu ovog propisa.
Druga najavljena mera je subvencionisanje kupovine hibridnih i električnih vozila. Ponuda hibridnih vozila na našem tržištu je dobra, jer za ovu vrstu eko-automobila, za razliku od električnih, zasada ne treba preskupa infrastruktura - mreža brzih punjača.
Pri tome, hibridi su i dosta jeftiniji od električnih vozila, ali svakako država mora da počne i pravljenje infrastrukture za čisto električne automobile.
Koliko je država spremna da pripomogne kupovinu "zelenih" vozila teško je proceniti. Evropske zemlje izdvajaju od 3.000 do 12.000 evra subvencija za kupovinu ovih vozila.
Mnogi povlače i paralelu sa subvencijom od 8.000 evra za taksiste koji kupuju nova vozila, mada njima nabavka vozila nije ograničena samo na hibride i elektromobile.
Ne treba zaboraviti ni druge benefite s kojima država može da pospeši kupovinu - počevši od oslobađanja od poreza, besplatnog parkiranja, kupovine "staro za novo", i jeftinijim registracijama, omogućavanjem korišćenja žute trake u gradovima i slično.
Mogla bi uskoro da se donese i zabrana uvoza vozila sa motorima Evro 3, pa i Evro 4 standarda, iako je ranije planirano da se to uradi krajem ove godine.
- Mi smo postali otpad za vozila iz Evrope koja niko neće - kaže generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih vozila Boban Nikolić. - Apsurd je i da za uvoz novog vozila država naplaćuje eko-taksu od 12.000 dinara po toni, a za polovna ne.
U Srbiju je 2019. godine uvezeno 141.918 polovnih vozila. Od toga sa "evro 4" motorom 48.445 - proizvedenih od 2006. do 2009, a sa "evro 3" motorom 61.303 - kojima je godina proizvodnje između 1999. i 2005.
(Telegraf.rs/Novosti)