Zaustavni put: Koliko se razlikuju benzinci ili dizelaši od električnih automobila?

Kod teških električnih vozila mora se raspršiti više kinetičke energije, ali, sa druge strane, nisko težište vozila obezbeđuje dobra svojstva kočenja.

Foto: Suzuki

Dužina zaustavnog puta automobila može da se značajno razlikuje u zavisnosti od raznih faktora.

Na primer, u testovima nemačkog auto-kluba ADAC, ukupni pobednik, Porsche 911, zaustavio se od 100 km/h do nule nakon 30,9 metara, Suzuki Jimny je u tom trenutku još jurio 56 km/h i zaustavio se tek nakon dugih 45,2 metra, piše Revija HAK.

ADAC je ocenjivao rezultate ispitivanja kočnica 396 vozila. Automobili sa sportskim gumama pokazali su se najbolje jer, osim kvalitetnih kočnica, imaju i veću površinu pneumatika za kočenje.

Porsche 911 i BMW M5, koji su bili uverljivi na testu, standardno izlaze iz fabrika na Pirelli P Zero gumama. Seat Leon ST Cupra R i Audi A7, koji su na putu u različitim modelima Michelina Sport Pilot pneumatika, pokazali su takođe slično dobre rezultate.

Ulogu guma objašnjva primer modela Hyundai Kona Electric, koji je koristio Nexen gume (model N Fera SU1) i zaustavio se za 40,3 m, ali je nedavno počeo koristiti Michelin Primacy 4 pa mu sada treba samo 36,1 m.

Sa druge strane, vrsta pogona ne igra bitnu ulogu. Vozila na električni pogon koče gotovo jednako dobro kao i benzinci ili dizelaši. Automobili sa SUS motorima imali su prosečan zaustavni put od 35,6 metara, plug-in hibridi 36,2 metra, a čisto električna vozila 36,0 metara.

Kod teških električnih vozila mora se raspršiti više kinetičke energije, ali, sa druge strane, nisko težište vozila obezbeđuje dobra svojstva kočenja.

(Telegraf.rs/Revija HAK)