Rolls-Royce Silver Shadow: Vanvremenski glamur u rukama "plebsa"
Voziti neki od modela legendarnih britanskih konstruktora Henrija Rolsa i Čarlija Rojsa nekada je bila privilegija najbogatijih, ali ne bi se moglo reći i novokomponavanih bogataša
Ime Rolls-Royce bilo je rezervisano samo za one posvećene koji su najčešće ispred svog imena imali i titulu ser, kao najmanju zalogu svog društvenog statusa. O lordovima, baronima, vikontima i njima doraslim, nepotrebno je i govoriti. Dakle, bila je privilegija voziti ga, a još više imati ga...
O nekom testiranju kultne limuzine tada, teško je bilo i pomisliti, pogotovu voziti ga, pisati o njemu, staviti ga u red „običnih“ automobila, pa makar oni nosili i trokraku zvezdu na prednjoj haubi. Jer, „Emilly“, ili Spirit of Ec-stasy je jasno i nedvosmisleno odražavala najviši društveni status. Sa zadnjeg sedišta, taj prepoznatiljivi simbol moći i ugleda, gledale su krunisane glave, kraljevi, šeici i slični, ali vremena se menjaju...
Došlo je vreme koje je omogućilo da RR dospe i u ruke „plebsa“, postane automobil koji će podići ugled svog vlasnika na društvenoj lestvici, da dospe i u ruke specijalizovanih novinara, da u svoje tajne i harizmu otkrije i široj javnosti. Mada, ruku na srce, kompanija iz Gudvuda nikada blagonaklono nije gledala na takvu vrstu reklame. Smatrala je to „bogohuljenjem“ i banalizacijom svojih bisera…
Upravo zato smo mi u TopSpeed-u iskoristili priliku koju nam je pružio Beograđanin Vladan Krstić, poznati ljubitelj oldtajmera i vlasnik jednog od legendarnih klasika sa oznakom RR na vrhu prepoznatljive, hromirane maske hladnjaka, da vozimo čuveni model Silver Shadow iz 1968. godine.
Dakle, pred nama se našla velika, dugačka limuzina sa četvora vrata, duga 5,17 m, široka 1,80 i visoka 1,52 m, sa međuosovinskim razmakom protegnutim na 3,03 metra! Dominiraju čiste, izvučene linije, dugačka hauba i velike staklene površine, a elegantni detalji već na prvi pogled „govore“ više od gomile reči…
Autentičan ton servira dvobojna karoserija sa idealno uklopljenom srebrnom i teget nijansom. Poseban osećaj „moći“ tek daje pogled sa udobne, široke, kvalitetnom kožom presvučene zadnje klupe, sa koje Spirit of Ecstasy” izgleda toliko daleko…
Unutrašnjost bi se za današnje prilike mogla nazvati čak i skromnom, s obzirom na sva dostignuća, kako tehnologije, tako i zanatskog umeća današnjih majstora. A povratak u mislima, u sada već, decenijama, daleku prošlost, dočarava svu lepotu života na visokoj nozi.
Koža, aplikacije od kvalitetnog drveta, ogledala sa strane, veliki prostor, stočići u naslonima prednjh sedišta itd. Sve odaje kvalitet, udobnost, čvrstinu, zaštićenost od sive svakodnvice koja vas okružuje. Rečju, kvalitet.
Nije, međutim, nezanimljivo ni za volanom. Ni prednja sedišta ne zaostaju za onim pozadi. Upravljač je od drveta, neobično tanak za današnje standarde, pored njega ručica automatskog menjača, levo velika konzola jer je automobil sa volanom na desnoj strani.
Okret ključa pokreće veliki, osmocilindarski V motor koji se oglašava tihim šuštanjem. Dodavanje gasa ga probudi, pa se strese, poput polarnog medveda kada izroni iz ledenog mora, nagoveštavajući enormnu snagu i moć. Vožnja je laka, udobna, na velikim točkovima su visoki pneumatici, sve je podređeno udobnosti.
Menjač je trostepeni automatski, „šaltuje“ meko, sa tek blagim trzajima i ne pretrano agilno. To mu se, s obzirom na zahtevnu klijentelu pozadi, ne može smatrati manom. Možda bismo jedinu zamerku uputili kočnicama, koje ipak deluju nedorasle za energično zaustavljanje limuzine teške 2.108 kg, bar po današnjim standardima. Što se tiče snage, ona nije zvanično deklarisana, a kada je vlasnik pokušao da sazna koliko broji metalna konjica ispod duge haube, odgovor koji je dobio od zvanilčnih predstavnika kompanije bio je - dovoljno!
Inače ono što nisu utisci, a što bismo za kraj dodali kroz mali istorijski osvrt, je činjenica da Silver Shadow model Rolls-Royce predstavlja u dizajnerskom smislu ne previše veliki, ali u nekim segmentima veoma značajan iskorak u dotadašnjem inženjeringu kompanije. Proizvodio se od 1965. do 1980. godine i sa više od 30.000 primeraka najprodavaniji je model do tada u gami.
Prvi model, „jedinicu“, nasledio je 1970. Silver Shadow II, a glavna činjenica u vezi sa ovim modelom je to što su prvi put u istoriji kompanije automobili postavljeni na jedinstvenu platformu, što znači da nisu imali više klasičnu šasiju na koju su se montirali ostali delovi. Sistem koji su prvi lansirali Citroenovi inženjeri u modelu Traction Avant.
Druga značajna promena u odnosu na prethodnike je instaliranje disk kočnica umesto dotadašnjih doboša i ugradnja nezavisnog oslanjanja, kao i zamena tzv. puža nazubljenom letvom na upravljačkom mehanizmu. Silver Shadow je uz to dobio i hidraulično ogibljenje što je još više istaklo udobnost i kvalitet vožnje u ovoj prestižnoj limuzini.
Bilo je još nekih ulepšavanja na „dvojci“, kao što su izmene na branicima, koji dobijaju široke gumene odbojnike, kao i bojenje automobila u raznim dvobojnim varijantama. Međutim, nama se baš dopao ovakav, kakav jeste...
(Telegrf.rs/Uroš Dedić/TopSpeed)