BMW X5 xDrive30d VS. BMW X5 xDrive45e: Izborna matematika

Isti proizvođač, isti model, samo različit pogon... Koji je BMW bolji? X5 xDrive30d pokretan turbo-dizel motorom od šest cilindara zapremine tri litre sa 265 KS i 620 Nm ili najnovija plug-in hibridna verzija X5 xDrive45e sa, takođe šestocilindarskim trolitarskim, samo benzinskim turbo-motorom koji u sadejstvu sa elektro-motorom, postiže ukupno 394 KS i 600 Nm

Foto: Aleksandar Savin

U državi gde se jedna godina života može smatrati kao sedam ljudskih, gde nema ni ekonomske, pa ni svake druge logike, osim one predizborne i političke, gde su pravne, ekološke i ostale norme potisnute u drugi, treći i ko zna koji plan, spremni ste da izdvojite ne malu sumu novca i na bavite moderan i efikasan SUV iz premijum segmenta u čijim ćete performansama uživati...

Čak ste se odlučili i da to bude, recimo, BMW i model iz „X familije”, X5. Jedino imate nedoumicu oko pogona - dizel ili benzin? Većina će izabrati dizel, jer šta drugo u zemlji Srbiji i na brdovitom Balkanu nego to, zar ne?! To je naša „tradicija“... Deo našeg „folklora“ i još pogotovo ako je vozilo crne boje, sve se odlično uklapa. Kupljeno! Međutim, u tom slučaju, malo, zaobilazite logiku i prenebregavate neke krucijalne činjenice...

Osnovna cena za model X5 xDrive30d je 74.700 evra. Verzija koja je na ovom testu, uz svu veoma bogatu dodatnu opremu, košta oko 115.000 evra. Za model X5 xDrive45e u startu je potrebno izdvojiti 78.990 evra, s tim što on već osnovnom paketu dolazi sa vazdušnim oslanjanjem, za koje je inače potrebno doplatiti 2.539 evra. Cena ovako opremljenog je 100.756 evra.

Ovo samo napominjem uz zapažanje da je plug-in hibrid 45e za ravno 5.000 evra skuplji od klasičnog benzinskog modela 40i. Jer, sad tu dolazi i ona priča o registraciji, po kojoj se godišnje može uštedeti 114.000 dinara na hibridima sa SUS motorom do 3.000 ccm, tako da za pet godina 45e se pokazuje kao jeftiniji. Međutim, ovo je deo „sage“ o državnim subvencijama, o kojima je ponovo počelo da se priča, ali se još uvek, naravno, ništa nije desilo.

Ne treba zaboraviti da je ova vladajuća garnitura, kada je 2012. došla na vlast, to prvo ukinula! Sada se, isključivo u funkciji predizbornih obećanja, povremeno „provlači“ i „podgreva“ ta priču o ekologiji, mada još uvek nije zaustavljen ni uvoz polovnih vozila Euro 4 i Euro 3, pa i nižih standarda!

Na sve ovo treba dodati farsu sa gorivom i cenama, tj. akcizama, a tu su nelogičnosti ogromne. Srbija je navodno zemlja koja stimuliše agrar, pa bi shodno tome bilo logično da je cena dizela na pumpama niža od benzina, jel’ tako? E, pa nije! Kod nas je dizel gorivo skuplje, a to je zato što smo rekorderi po visini akciza u Evropi. Do nedavno, državna zahvatanja po tom osnovu bila su veća samo u Albaniji i Grčkoj, a onda smo mi, kako sve dublje upadamo u „zlatno doba“ izbili na drugo mesto sa učešćem akciza u ceni dizel goriva od gotovo 60 procenata. Logično? Pa, baš i nije, ali idemo dalje...

Dakle, nema „matematike“ da je voziti na dizel gorivo kod nas isplativije od upotrebe benzina. Vozilo je u startu skuplje. Svaki litar goriva je skuplji i, na kraju, tu su i troškovi održavanja, odnosno realnost da je redovno servisiranje vozila sa dizel motorom skuplje od onog sa benzinskim! Sigurno će se tu pronaći još po neki argument, a eventualno i protivargument, ali teško je osporiti ovu tezu.

A sad da se vratimo na BMW X5. Ima li tu „matematike“ za izbor verzije PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), odnosno hibridne tehnologije? Iskreno, nerado ću ovo priznati, ali... Ima! Druga generacija modela X5 dolazi sa novim, efikasnijim pogonom. U pitanju je kombinacija šestocilindarskog trolitarskog rednog benzinskog twin-turbo motora sa unutrašnjim sagorevanjem i najnovije BMW eDrive tehnologije, tj. unapređene verzije plug-in hibrida.

Tako, recimo, X5 xDrive45e, kada su baterije sasvim pune može da pređe od 67 do 87 kilometara koristeći kao pogon isključivo električnu energiju. Ako se za to ukaže potreba ili vozač želi veću voznu dinamiku ili se pak litijum-jonske baterije isprazne u pomoć će priskočiti dobri, stari SUS motor. Njegova osnovna zapremima je 2.998 ccm i raspolaže sa 210 kW, tj. 286 KS u rasponu od 5.000 do 6.000 o/min.

Maksimalni obrtni moment mu je 450 Nm u području između 1.500 i 3.500 obrtaja u minuti. Inače, sam elektro-motor ima 83 kW, tj. 113 KS pri 3.170 obrtaja u minuti, dok mu je maksimalni obrtni moment od 265 Nm raspoloživ od 0 pa do 3.170 o/min. Zajedno, ova pogonska jedinica ostvaruje 290 kW, tj. 394 KS i 600 Nm maksimalnog obrtnog momenta.

Njegov „protivnik“ sa ovog uporednog testa, X5 xDrive30d pokreće, takođe šestocilindarski redni, ali turbo-dizel motor od 2.993 ccm sa 195 kW, tj. 265 KS dobijenih pri 4.000 o/min. Maksimalni obrtni moment je za nijansu veći i iznosi 620 njutnmetara u rasponu između 2.000 i 2.500 obrtaja u minuti. I sad... Koji je bolji? Pa, zavisi šta očekujete od ova dva SUV-a koji imaju osmostepene Steptronic automatske transmisije sa, doduše, različitim prenosnim odnosima?

U prvom, benzinskom, slučaju, osim da ste u „ekološkom trendu“ možete da računate i na ubrzanje od 5,6 sekundi do „stotke“. Kod drugog, dizela, to isto ubrzanje traje 0,9 s duže, odnosno iznosi 6,5 sekundi. Što se tiče maksimalne brzine i ona je za 5 km/h veća kod X5 xDrive45e te iznosi 235 kilometara na čas naspram 230 koliko maksimalno postiže X5 xDrive30d.

Ono gde benzinsko-hibridna verzija stvara veliku razliku u odnosu na dizel je potrošnja goriva. Kada se sve precizno izračuna dobija se podatak da u ovom slučaju beli X5 troši u proseku oko 2 litra benzina na 100 kilometara i emituje svega 47 grama CO2 po pređenom kilometru. Pri tom, napominjem da dopunu baterija, tj. električnu energiju nismo plaćali, jer je još uvek kod nas u većini situacija besplatno! “Crni” X5 troši prosečno 6,8 litara dizela na 100 kilometara i pri tome emituje 179 g/km CO2. To nikako nije strašno, niti skandalozno kako EV lobi to pokušava, inače, da predstavi!

Međutim, ono gde, opet ponavljam, za sada hibridna verzija pravi najveću prednost i popravlja prosek jeste vožnja u gradu, koja se mahom obavlja na električnu energiju, i ta autonomija obuhvata, uslovno rečeno, osamdesetak kilometara! Ukoliko pređete 135 km/h nestaje pomoć električne energije i X5 prelazi na klasično, fosilno, gorivo, tj. benzin.

A zašto ono „za sada“? Zato što se kod nas zbog nerazvijene infrastrukture za EV i PHEV električna energija mahom ne naplaćuje. Navodno, svuda ste dobrodošli, mada... Sve će se to brzo promeniti ukoliko se broj vozila poveća!

U praksi, razlike u performansama se gotovo i ne osećaju. Međutim, ono gde ćete zapaziti razliku je na pumpi. X5 xDrive45e ima rezervoar za gorivo od 69 litara, a njegov oponent za 11 litara više, odnosno 80. A kada smo već kod litara, svakako da ne treba zaobići ni činjenicu da su oba BMW dovoljno prostrana i sve što inače važi za kabinski prostor, važi i dalje.

Tu većih razlika nema, izuzev u instrument tabli i komadama kojima se biraju modovi vožnje. No, X5 xDrive30d raspolaže sa znatno većim prtljažnim prostorom, konkretno 145 litara više! Jer, toliko tačno iznosi razlika između 645 i 500 litara u osnovnoj konfiguraciji. Ukoliko su nasloni sedišta preklopljeni i tada verzija sa dizel motorom nudi tih 140 litara, dodatnog prostora, tj. čak 1.860, dok hibridna sa benzinskim 1.720 litara.

Pri tome, ne treba zaboraviti još jednu činje-nicu... X5 je SUV sa 5 ili 7 sedišta. Doduše, ona dva u trećem redu uvek doživljavam isključivo kao „nužni smeštaj“ i tu sa komforom nema baš mnogo dodirnih tačaka, barem kada su odrasle osobe prinuđene da ih koriste. No, kod hibridne verzije tih sedišta nema i ne može ih biti, zbog prostora potrebnog za smeštaj baterija.

I kada spominjem te baterije, neću da prećutim kako one donose dodatne kilograme. Masa modela 45e zbog toga iznosi 2.510 kilograma, a kod 30d ona je 2.185 kg. Tih 325 kilograma ne mogu a da se ne osete u vožnji iako je to BMW odlično „pokrio“ vrhunskim performansama! Konačno, X5 xDrive45e ima niže težište nego ostali konvencionalni modeli X5, jer su baterije smeštene nisko u podu.

Foto: Aleksandar Savin

Time je postignuta stabilnost. Agilnost daje odličan pogon i znatno veća snaga, a odlično oslanjanje je tu da kompenzuje ponašanje u krivinama. To znači da u vožnji nećete imati nekih posebnih problema, ali se razlika najbolje oseti kada neposredno iz jednog modela, u ovom slučaju X5 xDrive30d sednete u plug-in hibrid!

Ipak, ako ste spremni da neke stvari oprostite, onda je “beli” bolji od “crnog”... Mislim, sve je tu stvar „izborne matematike“ i šta kome više odgovara. U svakodnevnoj upotrebi, BMW X5 xDrive45e će doneti značajnu uštedu u potrošnji goriva, pogotovo ako veći deo provodite u gradskoj vožnji i ukoliko ne plaćate struju kojom dopunjavate baterije. No, osnovni preduslov je da imate gde da to činite, jer, ipak, živimo u Srbji!

Detalje o specifikacijama, cenu i finalnu ocenu nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed

E sad, biće potrebno da malo prilagodite i stil vožnje, da više koristite inerciju i „krstarenje bez upotrebe gasa“, tzv. coasting, odustanete od naglih kočenja, već to radite racionalno kako bi što više kinetičke energije pretvorili u električnu. Tada ćete dobiti ono najbolje od „dva sveta“ - sveta PHEV i uživanja u komfornoj vožnji bez buke i emisije štetnih gasova, naročito u gradu, ali i sveta performansi koje pruža benzinski motor, pogotovo u vožnji na duže distance.

U svakom slučaju, ova „izborna matematika“ je samo vaša, lična stvar, baš kao što svako treba da ima slobodu izbora. Čak i ako živi u ovakvoj zemlji!

(Telegraf.rs/Zoran Živkov/TopSpeed)