Vozili smo Alfa Romeo Giulia GME 280: Novi nivo!
U 2020. Alfa Romeo slavi 110 godina postojanja, pa je u vezi sa tim jubilejom restilizovao modele Giulia i Stelvio. Akcenat nije na kozmetičkom, spoljašnjem ulepšavanju, već tehnološkom i unutrašnjem u vidu unapređenja kvaliteta enterijera, infotejment i sistema konekcije, te uvođenju Nivoa 2 autonomne vožnje
Sećam se toga, kao da je juče bilo... Prelepa Giulia predstavljena je u junu 2015. Uživo sam je prvi put video u proleće naredne godine, a tek u jesen, te 2016. smo se i zvanično upoznali. Tada sam odmah pomislio ono - „da smo se ranije sreli“?! Jer, na taj prvi susret sa novim modelom Alfa Romea sam zaista dugo čekao, baš kao i većina ljubitelja ove marke. Verovatno, čak i predugo, imajući u vidu njegov značaj za celu FIAT Grupu i koliko je u ovaj projekat uloženo...
A uloženo je prilično i sredstava i vremena, jer ovim modelom Alfa Romeo je trebao da odgovori na Audi A4, BMW Serije 3, Mercedes C-klase, pa i Jaguar XE, Lexus IS i slične dinamične sportske limuzine. Pogotovo, u situaciji kada njena prethodnica, 159-ka, nije bila tako uspešna. Sećam se da su tada ambicije italijanskog proizvođača bile da se proda oko 400.000 vozila do kraja 2018. godine.
Međutim, to se baš i nije dogodilo, a vremena za čekanje nema, budući da konkurencija ne spava! Zato je Alfa Romeo krenuo u još jedno „osvežavanje“ modela Giulia, ali i mlađeg, a većeg brata Stelvio. A, to nije ono kozmetičko, spoljašnje, već tehnološko, više unutrašnje u vidu unapređenja kvaliteta enterijera, infotejment i sistema konekcije, te uvođenje Nivoa 2 autonomne vožnje, itd.
Dakle, više nije dovoljna samo čuvena italijanska lepota. Nije dovoljna ni priča o istoriji, snovima koji se ispunjavaju, tradiciji i trkama... Mada trka i dalje ima... I snova... A Alfa Romeo sve to vešto prepliće kroz WTCR, F3 i F1 aktivnosti. Jer, upravo je prisustvo u najelitnijem automobilskom sportu samo u ovoj godini povećalo bazu fanova za 76%. Pitanje je samo koliko će to pospešiti prodaju?
Pri tom, ne treba zaboraviti da u 2020. čuvena italijanska marka proslavlja izuzetan jubilej - 110 godina postojanja! A novi modeli još uvek neće stići na tržište... Zbog svega toga, Alfa Romeo je prosto u obavezi da reaguje, barem osvežavanjem postojećih. Zato je na neki način ova restilizacija „đulije“ i „stelvija“ zapravo „hvatanje koraka“ sa konkurencijom, ubacivanje nove tehnologije, kao i odgovor na kritike i otklanjanje nedostataka. Sve onako, u paketu, kako bi se eventualno proširio krug kupaca.
Već sam spomenuo da spolja i na karoseriji nema nikakvih promena. Čak ni na branicima, maski i uvodnicima vazduha nema izmena... A to su detalji koje proizvođači automobila kod restilizacija najčešće menjaju. Ovde su i svetlosne grupe ostale potpuno iste, iako nisu u potpunosti u LED tehnologiji.
Dizajneri Alfa Romea kažu da bi sada njihova izmena samo narušila izgled vozila... I tu su, donekle, u pravu, jer „polovično“ rešenje, odnosno izmena samo radi izmene u principu nije dobar potez. Uz to i dodaju da će novi model „tonale“ doneti i potpuno nove LED svetlosne grupe, koje će biti „one prave“ sa novim vizuelnim identitetom marke. No, i pored toga, „đulija“ je i dalje lepotica... Skladna i zavodljivih oblina. Još u novim bojama, koje su deo ovih najnovijih „promena“ izgleda zaista atraktivno!
A da li je savremena? U smislu, recimo, ekološki „osvešćena“ sa hibridnim ili pogonom na električnu energiju... Nije! Ni tu promena nema, jer su u ponudi dobro poznati benzinski i dizel motori. Kažu da će „tonale“ biti prvi EV Alfa Romeo! S obzirom šta sve bih ja njima rekao na temu EV, bolje da se to i ne dogodi...Šta je tu kod „đulije“ i „stelvija“ zaista novo?
Stručnjaci za marketing tvrde da su spomenuta limuzina i SUV Alfa Romea zapravo evolucija postojećih modela... Glavne promene su ispod „haljine“, pardon lima, odnosno unutar vozila, a inspirisane su pažljivim osluškivanjem komentara kupaca. Naravno, sve ovo treba posmatrati kao „fino podešavanje“ onoga što nije tako upadljivo!
Mada... U enterijeru se primećuje nešto drugačija ergonomija i izgled instrumenata, zapravo centralne konzole. Kvalitet materijala je bolji, a i ona je sada veća, sa povećanim prostorom za odlaganje sitnica između sedišta i ležištima za čaše, odnosno flaše, te mestom za bežično punjenje mobilnog telefona. Ručica menjača je, takođe, nova i nekako deluje savremenije i prijatnije na dodir, mada meni lično su draže one velike komande smeštene iza, malo izmenjenog, upravljača kod ovog modela u opremi „veloće“...
E, a to nas dovodi do još jedne izmene, a ona se odnosi na nazive paketa opreme. Osnovni je „super“, a iznad njega je „biznis“ koji je namenjen uglavnom flotnim automobilima. Verzije koje su sada nadograđene italijanskom elegancijom i stilom imaju oznaku „Ti“, što su inicijali od „turizmo internacionale“. „Sprint“ i „veloće“ oznake jasno upućuju na sport, mada je moguća i kombinacija kod modela „đulija“ sa trimom „veloće Ti“... I šta nedostaje? Pa, supersportska verzija „kvadrifoljo“ sa više od 500 KS, koja će se u ozveženom izdanju pojaviti na tržištu tokom 2020. godine.
No, da se vratim u enterijer... Nove su, dakle, i rotacione komande na centralnoj konzoli uz ručicu menjača, baš kao i ekran dijagonale 8,8 inča osetljiv na dodir. On ima potpuno novu grafiku, optimizovanu i pregledniju, uz mogućnost dodatne individualne konfiguracije. To znači da svaki vozač može personalizovati svoju „naslovnu stranu“ i ostalo, pa potom surfovati kroz novi meni na samom ekranu ili putem rotacionog kontrolera.
Što se tiče ekrana, nov je i onaj TFT od 7 inča između analognih instrumenata neposredno ispred vozača. Grafika je redizajnirana, kako bi se omogućio prikaz većeg broja informacija, jer su sada tu i neki novi „elementi“...
Ti novi „elementi“ kod modela „đulija“ i „stelvio“ odnose se ponajviše na autonomnu vožnju i to nivo 2. U praksi to zanči prisustvo naprednih sistema ADAS (Advanced Driver Assitance Systems) kod kojih vozač delimično postaje „putnik“... Mada, nisam siguran da to oni pravi „Alfisti“ žele, ali ’ajde, vremena se menjaju?!
Vozač, dakle, može „đuliji“, pa i „stelviju“ da prepusti ubrzanje, kočenje i skretanje pod izvesnim uslovima, jer tu su sistem održavanja vozila u saobraćajnoj traci (Lane Keeping Assist), detekcije objekata u „mrtvom“ uglu (Blind Spot Assist), aktivni tempomat (Active Cruise Control) koji „tesno sarađuje“ sa sistemima za prepoznavanje saobraćajnih znakova (Traffic Sign Recognition) i inteligentne kontrole brzine (Intelligent Speed Control)...
U ovom poslednjem slučaju vozilo upozorava na ograničenje brzine, a vozač je taj koji odlučuje da li će to prihvatiti i tek tada će aktivni tempomat uskladiti brzinu kretanja sa novim limitima. Potom, tu je i asitencija u saobraćajnoj gužvi (Traffic Jam Assist), kao i na auto-putu (Highway Assist), kod koje pored aktivnog tempomata vozilo zadržava sredinu saobraćajne trake. Na kraju, tu je i sistem za održavanje pažnje, odnosno vozilo prati ponašanje vozača i upozorava ga ukoliko računar primeti kašnjenje ili odsustvo reakcija.
Ukratko, „đulija“ je postala samostalnija i „prati“ vas možda više nego što bi to neko poželeo... Možda? Ne znam koliko je svo ovo silno „praćenje“ i „nadziranje“ dobro za neku „stabilnu vezu“, da ne spominjem „brak“, ali opet ’ajde neka sami „Alfisti“ procene. Konačno, oni u vezi sa ovom lepoticom mogu biti i na drugi način... Konekcijom! Novi infotejment sistem omogućava „dijalog“ pun emocija, jednostavan i intuitivan.
Pod ovim se podrazumeva povezanost kroz skup usluga koje unapređuju komfor u vožnji i bezbednost. Tako su tu opcije „My Assitant“ sa SOS funkcijom ili pozivom u pomoć u slučaju vanrednih situacija, sudara, kvarova itd. Poziv je moguće obaviti i pritiskom na dugme „Assist“ na plafonu, ali i komandom na ekranu, glasom ili upotrebom aplikacije na pametnom mobilnom telefonu. U celom ovom paketu asistencije postoji mogućnosti i pribavljanja mesečnog izveštaja o, recimo, kretanju vozila, koji stižu imejlom... Ja bih se samo zapitao, da li stvarno želite to da znate ili da to zna neko drugi?
Fukcija „My Remote“ putem pametnog telefona obuhvata više usluga kako što su daljinsko otključavanje i zaključavanje, upotrebu svetla, komunikaciju sa sistemima Alexa i Google Home, lociranje i monitoring određenih parametara (na primer brzina i lokacije), korišćenje alarma itd. I za ovo u vezi ovoga budite pažljivi da„đulija“ eventualno ne oda neku tajnu...
Tu su i one manje „opasne“ funkcije „My Car“, „My Navigation“ i My Wi-Fi, koja dopušta konekciju sa čak osam mobilnih uređaja. E, „moja đulija“... Toliko o vernosti, ali to su ti savremeni trendovi. Savremene veze! Barem vlasnik putem „My Theft Assistence“ može da dobije obaveštenje o krađi vozila, ako je za neku utehu. A „My Fleet Manager“, e ta funkcija više služi za upravljanje flotama...
Znači, mogućnosti konekcije su raznorazne, ali poznavajući prave „Alfiste“, ono „tvrdo jezgro“ nisam ubeđen da će ih sve ovo oduševiti. Znaju oni već zašto! Opet, treba napomenuti da su neke od ovih funkcija deo serijske opreme, a neke ne, kao što nisu sve ni istovremeno ušle u upotrebu, odnosno biće dostupne tek u drugoj polovini naredne godine, u zavisnosti od tržišta do tržišta.
Što se tiče pogona, tu se situacija nije mnogo promenila... U zavisnosti od nivoa opreme Alfa Romeo nudi i odgovarajuće motore, benzinske ili dizel, a u kombinaciji sa manuelnom ili automatskom transmisijom. S obzirom da je ovo automobil od kojeg se očekuje izvrsna vozna dinamika, logično da ništa drugo ispod paketa „Veloce“ nisam mogao da prihvatim! A to znači benzinski motor od 2,0 litara i 280 KS.
Moćni redni četvorocilindarski turbo agregat tu snagu oslobađa pri 5.250 obrtaja u minuti. Maskimalni obrtni moment od 400 njutnmetara postiže pri 2.250 o/min. U verziji Q2, znači sa pogonom na zadnje točkove ubrzanje do 100 km/h traje 5,7 s, dok je kod modela gde, takođe automatski osmostepeni menjač, snagu prenosi na sva četiri točka, tj. Q4 varijante, ono za pola sekunde kraće! U oba slučaja je maksimalna brzina ista, dakle 240 kilometara na čas...
I „đulija“ se nije ništa promenila po pitanju vozne dinamike, koja je i dalje odlična! Jer, dimenzije i proporcije su ostale iste, baš kao i veoma dobar balans odnosno raspored mase. Ukratko, ako ste i ranije voleli ovu italijansku lepoticu zbog ovoga, volećete je i dalje, bez obzira što po pitanju agilnosti tu nema nekih promena. To zapravo znači da je ona bila i ostala pravi „vozački“ automobil i da bi bilo kakvi pokušaji promene tu samo nešto mogli da pokvare!
Pri svemu tome, nikako se ne sme zaboraviti ko su glavni kupci modela „alfa romeo đulija“... To su uglavnom osobe koje cene svoju individualnost i žele da budu drugačiji. Jedan sasvim poseban soj, koji je spreman i da prihvati određene nedostatke ovog modela. Srećom, ovom restilizacijom, koja nije dotakla spoljašnjost, ali je napravila pomake upravo tamo gde je trebala, u enterijeru, što se tiče komfora i tehnologije.
Konačno, kod svake restilizacije, pa i zamene modela treba biti obazriv, jer činjenica je da se životni vek skraćuje... Da budem precizniji, tržišni vek je sve kraći, te u tom smislu potrebno je ćešče praviti restilizacije ili osvežavanja, pa i menjati generacije. Razloga za to ima više... Tehnika svakim danom sve više napreduje i sve je više novih sistema koji se ugrađuju u vozila, tako da je prosečnih sedam godina u tržišnom životu nekog modela previše dug period, baš kao što i samo jedna restilizacija na polovini tog vremena nije dovoljna, već barem dve. Pored toga što treba ići u korak sa vremenom, treba pratiti i rivale koji, takođe, ne miruju.
Detalje o specifikacijama, cenu i finalnu ocenu nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed
S obzirom da je „đulija“ već priliično kasno stigla na tržišnu žurku u ovom D segmentu, logično da je ovo bilo krajnje vreme da se ona unapredi. I to je učinjeno sasvim dobro. Ona sada „igra“ na jednom novom nivou. Međutim, da bi se tu održala Alfa Romeo treba da već 2021. i 2022. godine, kako je uostalom i najavljeno na prezentaciji na samom jugu Italije, bude spreman za novu restilizaciju „đulije“... Ili čak i novu generaciju! Konačno, i lepota prolazi s vremenom, a tehnologija stari još i brže...
(Telegraf.rs/TopSpeed/Zoran Živkov)