Vozili smo Mercedes-AMG GLE 53 Coupe 4MATIC+: Lavina!

Nepune četiri godine nakon što je Mercedes predstavio prvu generaciju modela GLE Coupe, već u proleće 2020. stiže nova. E, tu drugu, koja je nešto duža i šira, ali i ima kraće međuosovinsko rastojanje radi bolje vozne dinamike i „kupe“ izgleda, u trenutno najekskluzivnijem izdanju Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupe vozili smo na snegom i ledom pokrivenim putevima Tirola

Foto: TopSpeed

Da ne idemo mnogo u prošlost... Prošlo je samo šest meseci od kako smo isprobali Porsche Cayenne Coupe i manje od dva nakon vožnje novog BMW-a X6, inače, modela kojim je praktično uspostavljen segment SUV-kupea, a Mercedes-Benz je već predstavio svoj GLE Coupe druge generacije. I to ne bi bilo tako čudno da se sa prvom generacijom nismo sreli u julu 2016. godine!?

Foto: Zoran Živkov

Ovu „lavinu“ noviteta je pokrenula sama dinamika automobilske industirije. Stvari su se do te mere ubrzale, da proizvođači, naravno oni koji žele da budu lideri, a naročito oni iz premijum segmenta, nemaju vremena za opuštanje. To „opuštanje“ znači da modeli bukvalno nemaju vremena da „ostare“ na tržištu, kao što je to nekada bilo. Sa napretkom tehnologije i stalnim usavršavanjem, pogotovo elektronike, tj. sistema asistencije i autonomne vožnje, automobilska industrija je sebi nametnula surov tempo.

Foto: Mercedes-Benz

Dakle, Mercedes-Benz je reagovao... Možda na vreme, a možda malo i pre vremena, mada je prva generacija GLE Coupe stigla nešto kasnije nego što je planirano?! E, zato nova stiže na tržište u proleće 2020. i pored kombinacije sportskog duha i elegancije kupea donosi i najsavremeniju tehnologiju, kao i šestocilindarske dizel agregate poslednje generacije, te verziju plag-in sa autonomijom od 106 kilometara kada je pokreće isključivo električna energija i, naravno, moćni benzinski motor kod AMG-a. I ima još dosta toga, ali idemo redom...

Foto: Mercedes-Benz

Osluškujući zahteve kupaca, ali i pomno prateći konkurenciju u premijum SUV segmentu, naročito u sub-segmentu SUV kupea, a pogotovo „domaću“, tj. nemačku, Mercedes-Benz je sa GLE Coupe upotpunio gamu i sada ima ukupno osam SUV modela, počev od GLA, pa GLC i GLC Coupe, preko G-klase i novog GLB, pa do onih većih koji se prave u Alabami, GLS i GLE, te naravno GLE Coupe. Svi oni čine trećinu od ukupne prodaje ovog proizvođača, odnosno čak 6,5 miliona kupaca širom sveta se do sada odlučilo za neki SUV sa trokrakom zvezdom!

Foto: Mercedes-Benz

Na talasu te popularnosti stigla je i druga generacija GLE Coupea. Duža za 39 mm od prethodne, a šira za 7 milimetara, tako da deluje zaista moćno. Pogotovo ako je još to, kao u našem slučaju, AMG GLE 53 4MATIC+ Coupe. On je sa 4.961 mm dužine i 2.018 širine neznatno veći, dok je visina od 1.720 milimetara idetnična, mada se može menjati kao i kod svih modela sa vazdušnim oslanjanjem.

Foto: Mercedes-Benz

Međutim, ono po čemu se novi GLE Coupe najvše razlikuje od starog je način na koji su konstuktori i dizajneri došli do bolje vozne dinamike i dinamičnijih linija... Oni su skratili međuosovinsko rastojanje za 60 mm! Tako je sada sa 2.935 milimetara ovaj veliki SUV postao direktniji na upravljaču i bolje mu prijaju krivine, dok je linija krova više zaobljenja i u kupe stilu. To se, istina, malo odrazilo na komfor prilikom ulaska na zadnje sedište u slučaju osoba čija je visina preko 180 cm, ali prostora za glavu ima... Na kraju krajeva, ko kupuje sportski SUV kupe zbog same forme mora da računa na tako nešto!

Foto: Mercedes-Benz

Vratimo se još malo na izgled, koji je van svake sumnje dinamičan. Impresivna je ta trapezoidna maska hladnjaka, mada bi možda mogla biti i za nijansu manja, baš kao i logo koji nosi. „Nomen est omen“ što bi rekli stari Latini i ime zasita jeste znak, ali dovoljno bi bilo upadljivo i da je za nijansu manje. I onda tako LED svetlosne grupe napred nekako ne dolaze do izražaja, već deluju sitno, budući da su tu i veliki uvodnici vazduha i hromirani spliter...

Foto: Mercedes-Benz

Vetrobransko staklo je više zakošeno nego kod „običnog GLE-a“ što bolje odgovara dinamičnoj liniji krova. Zapravo, kompletna silueta vozila je veoma atraktivna i na prvi pogled posmatrač nije svestan koliko je, zapravo, GLE Coupe velik. Zadnji deo deluje skladno i ostavlja veoma pozitivan utisak, jer sve je nekako dobro „upakovano“. C-stub je prilično dug i proteže se od vrata do samih svetlosnih grupa, koje su veoma dobro uklopljene u zaobljene forme.

Foto: Zoran Živkov

Ima tu i detalja koji daju posebnu „oštrinu“, poput malog spojlera pozadi, koji se nastavlja na „peta“ vrata karaktrerističnog dizajna, pa pa izolovani segment odbojnika sa hromiranom lajsnom koja odvaja udvojene završetke izduvnog sistema i difuzor. Sve to što čini „GLE kupe“ veoma atraktivnim. Još ukoliko ga posmatrate noću, kada svetlosne grupe imaju tanak okvir koji naglašava njihove konture, to izgeda veoma lepo.

Foto: Mercedes-Benz

Unutra, u kokpitu dominira prepoznatljiv stil, karakterističan i za druge nove SUV-e iz familije. Ovde je, budući da se radi o AMG verziji, sve još više sportski, ali nikako ne „spartanski“. Iako je međuosovinsko rastojanje skraćeno, novi GLE Coupe je čak prostraniji nego njegov prethodnik. Istina, neznatno, ali jeste... I mesta za odlaganje sitnica sada ukupno ima u verdnosti zapremine 40 litara. Isto važi i za prtljažnik koji nudi 655 litara u osnovnoj konfiguraciji, a u obaranje naslona zadnjih sedišta i 1.790 litara, što je za 70 više nego kod prethodnika. Čak je i površina panoramskog krova, koji se dobija uz doplatu, povećana!

Foto: Mercedes-Benz

U AMG verziji sportski utisak upotpunjavaju sedišta sa izraženijom bočnom podrškom i presvučena ARTICO kožom u kombinaciji sa DINAMICA mikrofiberom, a sve to sa karaktirističnim kontrastima u bojama materijala i štepova. Naravno, ima tu i karbona i brušenog aluminujuma, a teško je ne zapaziti i novi AMG Performance upravljač sa mnoštvom komandi. Pogotovo je nemoguće da ogromni displej, dimenzija 2 x po 12,3 inča, prođe nezapaženo kao i njegova nova, sportska, grafika i AMG meni, koji obuhvata i telemetrijske podatke o vozili, kao i AMG TRACK PACE. Zapravo, to su dva ekrana spojena u jedan veliki koji se sastoji iz instrument table i centralnog displeja, a vozač može da sve to konfigurše po želji. I onda, svakako, uživa u različitm stilovima Classic i Sport, te ekskuzivnim AMG, Supersport i Discreet.

Foto: Mercedes-Benz

Nasuprot ovim vidljivim razlikama eksterijera i enterijera, verzija iz Afalterbaha, mnogo značajnije izmene u odnosu na „obični GLE kupe“ donsi po pitanju osanjanja, kočenja, te naravno pogonske jedinice i dodatnih modova vožnje od Sport+ do Sand. Namerno koristimo termin „pogonska jedinica“, jer po ugledu na F1, Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupe je zapravo „polu-hibrid“! Da, dobro ste pročitali... Uz trolitarski šestocilindarski redni motor sa unutrašnjim sagorevanjem i dva turbo-punjača, tu je i starter/alternator. Tako SUS agregat sa 435 KS i 520 Nm maskimalnog obrtnog momenta dobija dodatnu „pomoć“ od EQ Boost sistema od 22 KS i 250 Nm. Ubrzanje do „stotke“ traje samo 5,3 sekunde, a masksimalna brzna je elektronski ograničena na 250 km/h.

Foto: Mercedes-Benz

U praksi ovaj redni šestocilindraš ne zvuči tako moćno kao V8, ali AMG Performance izduvni sistem malo popravlja stvar i u Sport+ modu ima onog karakterističnog oglašavanja prilikom promene stepena naniže. Inače, automatski devetostepeni AMG SPEEDSHIFT TCT 9 radi sasvim korektno... Dovoljno brzo reaguje u manuelnom modu na komande vozača i nije „prekratak“, jer da bi dostigao maksimalnu snagu SUS motora treba da dođe do 6.100 obrtaja u minuti, a opet i maskimalni obrtni moment ima dostupan u veoma širokom rasponu od 1.800 do 5.800 o/min, kako bi EQ Boost sistem mogao da generiše dovoljno energije. I tu asistenciju nemoguće je osetiti u vožnji, osim što motor odlično reaguje na komandu gasa i u srednjem području obrtaja, te ima veoma dobra ubrzanja.

Foto: Mercedes-Benz

Ovaj Mercedes-AMG 53 4MATIC+ Coupe ima ukupno sedam modova, tj. programa vožnje, pet za asfalt Slippery, Comfort, Sport, Sport+ i Individual, kao i dva Trail i Sand za off-road. U njih, odnonso AMG DYNAMIC SELECT funkciju integrisan je i AMG DYNAMIC program koji kontroliše rad elektronske kontrole stabilnosti (ESP-a) i to na tri osnovna nivoa Basic, Advanced i Pro. Naravno, na sva četiri točka, jer ovo je vozilo koje ima provereni 4MATIC sistem pogona... U principu pogon je pozadi, ali računar prati najvažnije parametre i u zavisnosti od situacije distribuira određenu količinu snage točkovima koji imaju dobru trakciju, a taj odnos može biti i 50:50 između zadnje i prednje osovine.

Foto: Zoran Živkov

Bez obzira to, ovo je, ipak, SUV... Jeste u kupe formi i dinamičan, ali ne toliko da bi opušteno „bacali zadnji deo“ po krivinama. Pogotovo ne, ukoliko su one, kako u našem slučaju pokrivene snegom i ledom! A za to ima još razloga... Pre svega, dimenzije i masa od preko 2,2 tone.

Foto: TopSpeed

Potom, upravljač je elektro-menanički i „osetljiv na brzinu“, što znači sa promenljivim odnosima. I on razlikuje dva moda, Comfort i Sport, koja su opet povezana sa AMG DYNAMIC SELECT programom. To znači da prethodno treba da izvršite personalizaciju u modu Individual. Onda treba da u obzir uzmete da AMG ACTIVE RIDE Control sistem vazdušnog oslanjanja se ponaša tako da se obezbedi maksimalna trakcija, a ne proklizavanje zadnjeg dela!

Foto: TopSpeed

Ovaj sistem ne samo što smanjuje naginjanje karoserije u krivinama i omogućava preciznije prolaske, već povećava i komfor vožnje. I na kraju treba da u obzir uzmete i ADS+ (Adaptive Damping System) koji kontroliše vazdušno oslanjanje i visinu vozila u pojedinim modovima vožnje. Kod Sport i Sport+ karoserija će se spustiti za 10 mm, a u modu „Comfort“ za isto toliko, ali samo kada brzine pređe 120 km/h, kako bi težište bilo što niže, a balans u krivnimama bolji. Kod off-road modova, GLE 53 Coupe će se podići za 55 mm u ondnosu na standardni klirens i sve to dok brzine ne pređe 70 km/h.

Foto: Mercedes-Benz

Ukratko, ovo nije vozilo pogodno za drift... Tu i tamo možete se sa njim „poigrati“, ali za sve ostalo je previše komplikovan i uglađen. I stalno teži perfekciji, odnosno „lepim“ manirima u vožnji i komforu, a ne egzibicijama. Kočnice su na visini zadatka i tokom dvodnevne vožnje po alpskim prevojima nismo primetili znakove fadinga. Uostalom, AMG se pobrinuo da diskovi od 400 mm napred i 345 pozadi imaju dovoljno svežeg vazduha, a kočenje efikasno i dobro odmereno.

Foto: TopSpeed

Tu i tamo zamerka se može uputiti na račun masivnih A stubova koji prilikom vožnje putevima sa mnogo krivina zaklanjanju pogled vozaču. OK, ovo se može rešiti malom korekcijom pozicije sedenja, tj. pomeranjem sedišta ka napred, ali vidik i dalje ostaje sputan kod pogleda kroz zadnje staklo. A opet, iskreno, Mercedes-AMG GLE Coupe ima čitav sistem kamera koje prate situaciju u krugu od 360 stepeni, plus svi senzori i ostala „sila elektronike“... Bezbednosnih sitema poput onog PRE SAFE poslednje generacije i onih koji asistiraju vozaču, pa i na izvestan način ga zamenjuju, ima mnogo.

Detalje o specifikacijama, cenu i finalnu ocenu nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed

I „komunikacija“ sa vozilom je u skladu sa novim standardima marke iz Štutgarta. Dovoljno je samo MBUX infotejment sistemu obratiti se „Hej, Mercedes“ i „dijalog“ može da počne, a neke želje se lako ispunjavaju... Istina, na pojedina pitanja „mercedes-AMG GLE 53 firmatik+ kupe“ nije imao odgovor. Nije znao da kaže ni cenu koja će, doduše, biti poznata tokom godine, a još uvek nije naučio ni jedan vic pravdajući se time da su njegovi konstruktori Nemci! No, zato dobro zna kako se pokreće lavina u automobilskoj industriji...

(Telegraf.rs/Zoran Živkov/TopSpeed)