Vozili smo Jaguar I-Pace: Agresivna "njuška" koja razbija predrasude o automobilima "sa utičnicom"

Električni automobili pokrenuli su revoluciju, a eklatantan primer da ne moraju biti anemični i dosadni za vožnju daje nam Jaguar sa modelom I-Pace koji sa svojih 400 KS može da se pohvali brutalnim performansama i solidnim dometom od oko 300 km, a iznad svega, jednim autentičnim doživljajem vožnje koji je začinjen luksuzom u skladu sa tradicijom britanske marke

Foto: Aleksandar Savin

Godinama unazad, Tesla je vedrio i oblačio na tržištu električnih automobila. Praktično bez prave konkurencije, sva vrata su mu bila otvorena na putu do poklonika ove nove, avangardne filozofije. Neosporno je da ona uzima sve više maha u svetu automobila.

Foto: Aleksandar Savin

No, isto tako je činjenica da je „električni prevrat“ prepun kontroverzi, sa mnogo otvorenih pitanja, te izaziva buru polemika i oprečnih mišljenja. Sa jedne strane se odupiru tradicionalisti koji i dalje ne mogu da smisle električni pogon, sa druge nadiru mlađe generacije koje blagonaklono gledaju na korenite promene i pozdravljaju ovu revoluciju.

Foto: Aleksandar Savin

Jedan od proizvođača koji je na velika vrata zakoračio u još uvek nedovoljno istraženi svet električnih automobila je Jaguar. Eminentni britanski proizvođač koji je svetsku reputaciju stekao najpre kao sportska marka, a zatim i kao luksuzna, otvorio je sasvim novo poglavlje lansiranjem svog prvog električnog automobila. U Jaguaru ga predstavljaju kao električni SUV, ali mišljenja smo da je ovde, ipak, reč o krosoveru koji sublimira SUV i MPV formu, pa i ponešto od kupea.

Foto: Aleksandar Savin

Malo je reći da izgleda originalno, jer svojom senzacionalnom pojavom teško da će ikoga ostaviti ravnodušnim. Agresivna „njuška“ sa tanko usečenim LED svetlima, snažno definisan rameni pojas, izdužena bočna silueta sa padajućom linijom krova i napumpan, oštro zasečen zadnji kraj formiraju neobičnu, ali svakako upečatljivu formu.

Foto: Aleksandar Savin

Automobil je dugačak gotovo 4,70 metara, što nije previše, ali je zato izuzetno širok i prebacuje 2 metra, dok u visinu doseže 1,57 metara. Odmah upadaju u oči enormna širina i protegnuto međuosovinsko rastojanje od 2,99 metara, koje je maksimalno skratilo prepuste i oslobodilo mesta da se pod „poploča“ jon-litijumskim baterijama kapaciteta 90 kWh koje su vodom hlađene. One se zapravo nalaze između snažnih pokretača.

Foto: Aleksandar Savin

Jedan je na prednjoj osovini, drugi tik ispred zadnje, a svaki od ova sinhrona elektromotora generiše 200 konjskih snaga i 348 Nm obrtnog momenta. To znači da je ukupno na raspolaganju respektabilnih 400 KS i gotovo 700 Nm. Fabrika navodi da je to dovoljno za ubrzanje od 0 do 100 km/h za 4,8 sekundi i maksimalnu brzinu 200 km/h, uz radijus kretanja koji bi u idealnim uslovima mogao da dobaci do 470 km, a mi smo sve to proverili tokom višednevnog testa.

Foto: Aleksandar Savin

Koncipiran kao luksuzni krosover, Jaguar I-Pace može da se pohvali izuzetno privlačnim enterijerom. Kokpit odiše kvalitetom, posebno u najvišem paketu opreme HSE. Ispod velikog panorama krova nalazi se enterijer presvučen mekom bež kožom, a tu su i aplikacije u sjajnom i karbonskom finišu. Sportska sedišta su elektropodesiva, sa funkcijama grejanja i hlađenja preko dve rotacione komande, koje se češće upotrebljavaju za kontrolu klimatizacije.

Foto: Aleksandar Savin

Između njih je manji ekran osetljiv na dodir koji nudi razne funkcije po želji vozača, ali je nekako najprirodnije kada projektuje klimatizaciju. Gornji, veći ekran je takođe višenamenski, može biti podeljen na tri segmenta, kao što su recimo navigacija, multimedija i telefon, a na korisnicima je naravno da odaberu svoju omiljenu postavku i prečice do funkcija.

Foto: Aleksandar Savin

Koncept sa dva ekrana na centralnoj konzoli smo upoznali još kod „rendž rover velara“, međutim ono što nas je prijatno iznenadilo jesu komande automatskog menjača. Naime, umesto ručice menjača ili kružnog selektora, Jaguar se ovde opredelio za četiri tastera – D (drive), N (neutral), R (reverse) i P (parking). Oni se nalaze sa leve strane središnjeg tunela, sa desne su izbori modova vožnje (eco, normal, dynamic), a budući da je automobil opremljen vazdušnim oslanjanjem tu su i tasteri za podešavanje visine karoserije (tri nivoa – za ulazak u vozilo, normalan i za of-roud).

Foto: Aleksandar Savin

Sve u svemu, ispred vozača je jedan futuristički ambijent, tu su još i digitalna instrument tabla koja takođe nudi mnoge prikaze, kao i hed-ap displej, a interakcija sa automobilom je „krunisana“ opcionim upravljačem presvučenim alkantarom u duhu rasnih sportskih mašina. Prostora napred ima dovoljno, iako se oseća širina centralnog grebena, pozadi je takođe OK za putnike prosečnog stasa, a za one više svakako je kritičniji prostor za glave zbog niskog krova, negoli za kolena.

Foto: Aleksandar Savin

Iako smo se u više navrata družili sa električnim automobilima, poslednji put sa Mercedesom EQC, sada smo po prvi put u prilici za tako nešto tokom višednevnog testa. Odmah da kažemo, svojim performansama Jaguar ostavlja bez daha, ali ne zato što do „stotke“ katapultira za manje od 5 sekundi. Ono što više impresionira od suvih podataka jeste osećaj ubrzanja zbog trenutne isporuke maksimalnog obrtnog momenta, koji se prenosi na sva četiri točka.

Foto: Aleksandar Savin

Sa svakim jačim dodavanjem gasa nastupaju brutalna među-ubrzanja, toliko snažna da putnici u neverici ostaju prikovani za sedišta, kao da u prvi mah ni ne shvataju šta ih je snašlo. Sve to je posledica momentalnog obrtnog momenta koji je dostupan od 0 pa sve do 13.000 obrtaja, koliko je sposoban da se zavrti elektro-motor! I sve to se odigrava u neobičnoj tišini, pod uslovom da u meniju niste aktivirali veštački zvuk, koji dolazi iz zvučnika i može biti umerenog ili nešto jačeg intenziteta.

Foto: Aleksandar Savin

Što se tiče vozne dinamike, Jaguar I-Pace pokazuje suvereno ležanje u krivinama čemu doprinosi kompleksno oslanjanje (napred dvostruka poprečna ramena, nazad integralna osovina, kao i nisko težište te ujednačen raspored mase po osovinama. Ipak, veliku masu ne uspeva da sakrije, pa mu nagle promene pravca i ne prijaju toliko. Pod velikim opterećenjem ne uspeva da sakrije ni lagani nemir na neravninama, pa izostaje onaj osećaj mekog i nadasve udobnog oslanjanja, uprkos tome što su umesto klasičnih opruga upotrebljene vazdušne komore.

Foto: Aleksandar Savin

Sve u svemu, potpuno autentično iskustvo vožnje, ni nalik bilo čemu što smo do sada iskusili. Tome svakako doprinosi i automatsko kočenje u „abgasu“. Naime, sa svakim otpuštanjem gasa automobil započinje sa kočenjem kako bi sakupio što više kinetičke energije, a usporavanja su prilično intenzivna te je nužno da se aktiviraju stop-svetla kao da ste pritisnuli pedalu kočnice. Interesantno, ali kočnice su izrazito efikasne i bez poteškoća zaustavljaju automobil, uprkos tome što su opterećene golemom masom.

Foto: Aleksandar Savin

Dakle, sve pohvale za dinamičke karakteristike, ali kako stoje stvari sa uobičajenom eksploatacijom? Ona je naravno priča za sebe, jer umesto na benzinskim stanicama, I-Pace se puni preko utičnice. Ukoliko koristite običnu „kućnu“, naizmeničnu eletričnu struju biće vam potrebno oko 20 časova. Naravno, predviđeno je korišćenje i brzog punjača.

Foto: Aleksandar Savin

Jedan takav, snage 50kW, instaliran je u British Motorsu, te omogućava da se baterije kapaciteta 90 kW za samo 45 minuta dopune do nekih 80 odsto kapaciteta. Budući da je posredi tzv. pametni punjač, nakon toga automatski prebacuje na sporiji režim punjenja i ostalih 20 procenata će dopuniti za još nekih pola sata do 40 minuta, a sve to kako ne bi došlo do pregrevanja baterije i skraćivanja njenog životnog veka.

Foto: Aleksandar Savin

Što se tiče potrošnje, odnosno autonomije, mi smo zabeležili prosek od 29,4 kWh. Sa često forsiranom tempom kada automobil nimalo nismo štedeli, u kombinaciji grada, auto-puta i otvorenog puta, uspeli smo da pređemo 282 km. Da smo više vodili računa o bateriji i manje koristili Dynamic, a više Eco mod, bez problema bismo prebacili 300 kilometara sa jednim punjenjem. To i nije loš rezultat, jer čak i da ne koristite brzi punjač, u toku noći u garaži možete dopuniti baterije da osigurate radijus kretanja od nekih 200 km.

Foto: Aleksandar Savin

Sve je to u redu dokle god se vozite u lokalu. Ipak, ukoliko putujete po Srbiji, gde je mreža brzih punjača tek u povoju, vrlo je verovatno da ćete biti osuđeni na sporo punjenje preko kućne utičnice. Ruku na srce, to nije mana ovog automobila, već nedostatak adekvatne infrastrukture u našoj zemlji. No, i to bi trebalo uskoro da se promeni jer je u planu postavljanje mreže brzih punjača na glavnim putnim pravcima, a svakako će ih biti sve više i u urbanim sredinama.

Foto: Aleksandar Savin

Bilo kako bilo, Jaguar zaslužuje da mu se skine kapa za hrabrost da se upusti u jedan ovakav poduhvat, ali i za finalni proizvod koji je iz želja nastao. Model I-Pace demonstrira mogućnosti električnog pogona na jedan uzbudljiv način, te razbija predrasude da su električni automobili anemični i dosadni za vožnju. Zbog svega toga opravdava titulu Automobila godine u Evropi, ali i još 60-ak drugih nagrada koje je sakupio, dakako uz svesrdnu pomoć električnog lobija.

Detalje o specifikacijama, cenu i finalnu ocenu nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed

No, jedno je izvesno, kod ovog modela Jaguar je uspeo da presadi tradicionalne vrednosti marke u sasvim novi koncept, ali i dalje je to ona čuvena Mačka koja mami uzdahe – egocentrična, luksuzna, u svakom trenutku spremna na munjeviti skok… Naravno, Jaguari nikada nisu bili jeftini, pa tako nije ni ovaj. Početna cena od 92.000 evra, sa HSE paketom opreme (matrix LED svetla, alu felne 20-ice, električni prtljažnik, Meridian ozvučenje, kožni interijer, paket asistencija u vožnji…) raste na 108.494 evra, dok testirani model sa dodatnim opcionalima (vazdušno oslanjanje, panorama, volan od alkantare, crna obloga krova…) završava na 118.391 evro!

(Telegraf.rs/Uroš Dedić/TopSpeed)