Vozili smo Volvo XC60 D4 AWD, savršen izbor za sve koji cene kvalitet i sigurnost

Druga generacija najprodavanijeg modela švedske marke privlači pažnju elegantnom pojavom te stavlja kvalitet, tehnologije i sigurnost ispred vozne dinamike, tako da mu više „leži“ gospodska nego oštra vožnja, baš u skladu sa tipičnim švedskim poimanjem porodičnog automobila

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Kolo sreće se okreće… Volvo je imao dosta uspona i padova u poslednjih dvadesetak godina, ali kada se sagleda aktuelni portfolio odnosno prodajni bilansi, jasno je da se danas ova premijum marka nalazi na pravom putu.

A pre samo desetak godina, Volvo se našao u nezavidnom položaju, bio je nekako zalutao, suviše skup da bi se nosio sa najuticajnijim mejnstrim proizvođačima, a opet nedovoljno luksuzan i tehnološki napredan da bi parirao premijum rivalima.

A onda je usledilo nešto što je izazvalo podozrenje kod mnogih ljubitelja ove marke, pa i šire.

Ponos Švedske je iz Fordovog okrilja prešao u posed kineskog koncerna Džili. Ali, ispostavilo se da su se prevarili svi koji su ovaj potez posmatrali u negativnom kontekstu. Ambiciozni Kinezi su duboko verovali u potencijal marke i dobro su „odrešili kesu“ za ovu transakciju, gotovo dve milijarde dolara, a nisu žalili novca pa su još milijardu dolara uložili u razvoj aktuelne game.

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Primat su, logično, dobili SUV modeli, mada nisu zapostavljene limuzine, niti karavani. Uostalom, Volvo je stekao ugled kao najsigurniji proizvođač na svetu, a posebno se isticao velikim i praktičnim karavanima kao i njihovim krosover izvedbama pod imenom „kros kantri“.

Srećom, Volvo je dobro anticipirao potencijal SUV segmenta pa je blagovremeno ušao na tu teritoriju, a kao glavni adut i pun pogodak pokazao se upravo „XC60“. Već u svojoj prvoj generaciji, koja se pojavila 2008. godine, ovaj SUV srednje veličine ovenčao se titulom najpopularnijeg skandinavskog automobila.

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Pre dve godine pojavila se druga generacija na novoj SPA (Scalable Product Arhitecture) modularnoj platformi, veća i tehnološki naprednija, sa svežijim dizajnerskim pečatom. Novi „XC60“ na prvu loptu podseća na većeg i starijeg brata „XC90“, ali je dosta skladnije skrojen.

Napred jeste dominantna četvrtasta maska i svetla u obliku slova T koja aludiraju na Torov čekić, ali su svetlosne grupe izdužene tako da njihove tanke linije dosežu do samih ivica grila.

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Bočna silueta otkriva nešto niži „rameni pojas“ i velike staklene površine, dok su pozadi dominantne karakteristične svetlosne grupe, ali ne po uzoru na pomenuti „XC90“ već na veliki karavan „V90“.

Da su u Volvou želeli da stave kombinaciju sportske i elegantne forme ispred robusnosti, potvrđuje i podatak da je od prethodnika niži za pet milimetara.

Sa druge strane, u dužinu je porastao za 40 mm na ukupno 4.688 mm, a u širinu za 10 mm. Sve u svemu, švedski SUV je na oko veoma primamljiv i zaista je teško pronaći kritičare kojima se neće dopasti njegov dizajn.

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Model na testu na petim vratima nosi oznaku „XC60 D4 AWD“, što znači da dizel motor radne zapremine 2,0 litara raspolaže sa 190 „konja“ i pokreće sva četiri točka. Istaknut je još jedan natpis... Na donjim ivicama vrata na hrom lajsnama je „izgravirano“ Inscription.

To sugeriše bogatu opremu i određene specifičnosti koje akcentuju elegantan stil, kako spolja tako i unutra.

Eksterijer je dobio sjajne okvire prozora, posebnu masku hladnjaka, aluminijumske felne od 19 inča, a još jači utisak ostavlja enterijer.

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Inače, pored osnovnih „momentum“ i „momentum pro“ paketa, ističe se i sportski „R-dizajn“, tako da kod „XC60“ ima zaista raznovrsnu ponudu paketa koja će odgovoriti na preferencije širokog kruga kupaca.

Kod testiranog primerka kokpit zaista odiše luksuzom.

Kada pređete preko pragova dekorisanih površinama visokog sjaja, dočekaće vas „salonski“ tip enterijera, sa prijatnom i nekako staloženom kombinacijom braon kože i drvenih aplikacija.

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Odmah se prepoznaje da su prednja sedišta izvrsno oblikovana, a uz to, poseduju ekstenzivne sedalne delove, kao i električno podešavanje lumbalne podrške.

Sve to nagoveštava besprekornu udobnost. Da se vodilo računa o stilu otkrivaju i neki detalji poput izvezenih švedskih zastavica na obodima naslona, a ovaj minijaturni amblem je utisnut i kod ventilacionih otvora.

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

I zadnja klupa pruža zavidno gostoprimstvo, sa dva profilisana sedišta i širokim sedalnim delom između, a ovaj prostor je namenjen za putnika u sredini. Kako je međuoosvinski razmak porastao za čak 90 mm spram prethodnog modela, novi „XC60“ pozadi nudi zaista obilje prostora.

Računajte na maksimalan komfor za noge, ali i za glave putnika. Toliki, da razlike u prostoru za kolena gotovo da nema u odnosu na „XC90“. Ipak, značajan diverzitet postoji kada se uporedi prtljažni prostor jer „XC60“ zahvata 505 litara, što je osetno manje, a po tome zaostaje i za konkurencijom.

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Prostranost kabine prati više nego adekvatan nivo funkcionalnosti.

Mesta za odlaganje stvari su predviđena u unutrašnjim stranicama vrata, između vozača i suvozača gde je uzdužno postavljen dugačak pretinac sa kliznom „roletnom“ koja se otvara i zatvara, a na raspolaganju je i duboki odeljak ispod širokog naslona za ruke.

Kada govorimo o funkcionalnosti, ističe se i električno otvaranje prtljažnika kao deo „inskripšn“ paketa, kao i električno obaranje naslona zadnje klupe pomoću tastera u prtljažniku. Uz to, ravna ivica olakšava utovar, a posebno istovar velikih i teških kofera. Dakle, „ XC60“ ima odgovor na praktično sve zahteve kupaca SUV modela koji se odnose na komfor i funkcionalnost.

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Ali, kako je ovo premijum automobil, mnogo toga je podređeno i stilu, luksuzu i tehnologijama.

Pored svega navedenog, to sugeriše i kućište „hend fri“ ključa obloženo kožom. Ispred vozača je digitalna TFT tabla, čija grafika ne oduševljava, dok uspravan središnji ekran skriva pregršt funkcija i zahteva period navikavanja, ali je vizuelno izuzetno usklađen sa centralnim grebenom.

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Okretanjem prekidača koji se nalazi na originalnom mestu, tik iza ručice menjača, „budi se“ dvolitarski dizel agregat.

Pomoću dvostrukog turbo punjača oslobađa se 190 konjskih snaga i snaga se prenosi putem osmostepene automatske transmisije koja standardno obuhvata i mogućnost manuelnog biranja stepena prenosa preko male ručice menjača, dok je za tastere pri upravljaču potrebno doplatiti.

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Sa 420 njutnmetara maksimalnog obrtnog momenta, motor je kadar da sa lakoćom „vuče“ karoseriju tešku preko dve tone.

Doduše, sa svakim dodavanjem jačeg gasa, do kabine dopire prilično grub zvuk motora. Ako „nagazite“ papučicu gasa u normalnom odnosno komfornom režimu vožnje, menjač to ne isprati baš idealno i ponekad ume da se zbuni, kao da se „nećka“ koji stepen prenosa da aktivira.

To možete izbeći tako što ćete odabrati dinamični mod vožnje, koji određuje sportski režim upravljanja, rada motora i menjača.

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Inače, snage ima više nego dovoljno za oštra ubrzavanja tako da su performanse, odnosno međuubrzanja sasvim OK.

Međutim, vozna dinamika i agilnost na krivudavom putu nije na nivou nemačkih rivala.

U krivinama je nešto izraženije naginjanje karoserije, njena težina se oseća i na kočenju, tako da vas „XC60“ i ne mami na zabavu.

Daleko više mu pristaje mirna, gospodska vožnja, kada u prvi plan stavlja udobnost i prijatnu, luksuznu atmosferu u kokpitu. Što se tiče potrošnje, ona se u gradu kreće između 9 i 11 litara, u zavisnosti od temperamenta vozača, dok na auto-putu pri 130 km/h, bord kompjuter očitava oko 7,5 litara.

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Već smo naglasili da je sigurnost jedna od najvažnijih karakteristika Volvoa.

Tako je i kod „XC60“ koji, recimo, poseduje WHISP sistem zaštite kičme u sedištima, a standardno dolazi i City Safety sistem koji prepoznaje opasnost od naletanja na druga vozila, pešake i bicikliste, te ukoliko postoji rizik najpre upozorava vozača, a ukoliko izostane njegova reakcija, automobil sam koči.

Bez doplate ćete dobiti i prepoznavanje saobraćajnih znakova, kao i sistem za sprečavanje oduzimanja prednosti pri skretanju ulevo. Ipak, adaptivni tempomat je na listi opcija, baš kao i kod drugih premijum automobila čak i onih iz viših segmenata, koji su osetno skuplji od „volvoa XC60“.

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

A kako po pitanju cene stoji ovaj elegantni i uglađeni „Skandinavac“? „XC60 D4“ s automatskim menjačem i AWD pogonom u „inskripšn“ opremi staje od 53.025 evra.

Testirani primerak završava na 61.200 evra jer je obogaćen opcionalima, a izdvajaju se „paket parkiranja“ sa prednjim, zadnjim parking senzorima i kamerom, „zimskim paketom“, „paketom prilagođavanja“ („pametni“ ključ, električno preklapanje naslona, električni prtljažnik) i „paketom osvetljenja“ (aktivni LED farovi sa prskalicama, maglenke u prednjem spojleru, ambijentalno osvetljenje visokog sjaja).

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Po svemu prikazanom, aktuelni „XC60“ nameće se kao alternativa nemačkim premijum SUV-ovima kao porodičan automobil namenjen onima koji cene kvalitet i sigurnost, ali žele nešto drugačije, a pre svega da ostanu „ispod radara“.

Detalje o specifikacijama, cenu i finalnu ocenu nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed

(Telegraf.rs/Uroš Dedić/TopSpeed)