TEST Mazda CX-3: Premijum u malom

Japanski SUV B segmenta, Mazda CX-3, dobila je nove detalje spolja i unutra, izmenjeno oslanjanje, revidiranu pogonsku gamu i modernije sisteme odnosno asistencije u vožnji. Sve to smo upoznali testirajući verziju sa dvolitarskim benzinskim motorom i bogatim paketom opreme Revolution

U poređenju sa evropskim gigantima, Mazda nema neku naročito bogatu gamu i to je razlog više da svaki član njene porodice bude pod brižnim okom matice. A možda je i do one poslovične predanosti i marljivosti Japanaca koji stalno teže za inovacijama i usavršavanjem, pa nam svaki čas „serviraju“ na neki način unapređenu verziju, odnosno nov ili podmlađen model. To smo u više navrata iskusili, pre svega kod Mazde3 i veće Mazde6.

Foto: Aleksandar Savin

Po istom principu nedavno je osvežen i sub-kompaktni krosover CX-3. Ovaj mini SUV ponikao je na platformi najmanjeg modela iz Hirošime Mazde2 i na tržištu se pojavio negde sredinom 2015. da bi svega tri godine kasnije osvanuo u restilizovanom izdanju. Očigledno da je navala konkurencije u B SUV segmentu učinila svoje. Prisustvo 20 i „kusur“ suparnika pravi svojevrstan pritisak i to je dalo motiv Mazdi da ubrza tempo. U suprotnom njihova mezimica počela bi lagano da gubi korak za mlađim i modernijim rivalima.

Foto: Aleksandar Savin

Vizuelne izmene sa kojima smo se susreli nisu spektakularne, pre se mogu okarakterisati kao zatezanje bora odnosno laki tretman kozmetičke prirode. Doduše, maska hladnjaka je potpuno nova i taj element pravi jasnu distancu od prethodnog modela, a takođe je izmenjena i grafika zadnjih svetlosnih grupa.

Foto: Aleksandar Savin

Međutim, od estetskih su daleko važnija ona „skrivena“ poboljšanja. Njih nećete razaznati pogledom, ali ćete osetiti razliku kada se nađete za upravljačem. Ona su implementirana prevashodno s ciljem da boravak u kabini bude prijatniji, a vožnja lakša i sigurnija.

Foto: Aleksandar Savin

Ulazak u enterijer otkriva premijum karater. Dizajn, selekcija materijala i završna obrada su na visokom nivou i Japancima zaista treba odati priznanje na tome. Ono što je moglo da bude popravljeno, jeste. To se pre svega odnosi na funkcionalnost. Mehaničku ručnu kočnicu odmenila je elektronska, prednja sedišta su poboljšana i sada su udobnija, dok je zadnja klupa dobila naslon za ruke koji ima ugrađene držače za čaše.

Foto: Aleksandar Savin

Ipak, nije sve tako bajno. Prostranost koja je i ranije bila najslabija karika Mazde2, naravno nije mogla biti unapređena pukom restilizacijom. Kokpit je ostao tesan, pogotovo za putnike pozadi gde je ostavljen oskudan prostor za noge i to je nešto po čemu CX-3 zaostaje za većinom rivala među kojima su Seat Arona, Renault Captur, Opel Crossland, Honda HR-V, itd.

Foto: Aleksandar Savin

Sa druge strane, dopadljiv spoljašnji izgled, kvalitetan enterijer i dostupnost AWD pogona prave razliku u korist „Japanke“, uz napomenu da je integralni pogon moguće dobiti samo uz najsnažniju benzinsku verziju od 150 KS.

Foto: Aleksandar Savin

Mi smo na test dobili model sa oznakom G121, kojeg pokreće dvolitarski benzinac od 121 KS u kombinaciji sa ručnim šestostepenim menjačem. Inače, benzinski motori su prošli fina podešavanja i dobili su ubrizgavanje pod većim pritiskom kako bi postali još efikasniji, a najveću novost na polju motora donosi potpuno novi 1,8-litarski dizel od 115 KS kojem je ustupio mesto stari 1,5-litarski motor od 110 KS.

Foto: Aleksandar Savin

Sa živahnom metalnom konjicom, Mazda CX-3 pruža dosta zadovoljstva u vožnji. Ručica menjača ima kratak i precizan hod, pa promene stepena ne predstavljaju nikakvu poteškoću. Mada, ko ne želi ne mora posebno često da poseže za njom, jer je motor poletan i rado zalazi u visoke obrtaje. Perfromanse su veoma dobre, do 100 km/h stiže za 9 sekundi, a međuubrzanja i preticanja na otvorenom putu ovoj Mazdi baš idu od ruke.

Posebno raduje upravljivost i činjenica da automobil skreće lako i poslušno, tako da je slika o voznoj dinamici više nego dobra, rekli bismo – izvrsna! Tome doprinosi revidirano oslanjanje sa novim amrtizerima, ali i prekalibrisan Torque Vectoring Control sistem koji olakšava ulazak u krivinu na taj način što usmerava više obrtnog momenta na točak sa boljim prijanjanjem.

Foto: Aleksandar Savin

Međutim, kada izađete iz grada i nađete se na auto-putu doživljaj počinje da kvari buka vetra koja postaje neprijatna iznad 120 km/h. Očito da ovaj model nema pretenzije da odgovori na zahteve kupaca koji imaju potrebe za dugim turama auto-putem i pored činjenice da je opremljena adaptivnim tempomatom koji sasvim dobro radi.

U skladu sa prirodom krosovera B segmenta, Mazda CX-3 prvenstveno je namenjena gradskoj vožnji i sposobna je za povremene izlete van grada gde se dobro snalazi na magistralnom putu, a još bolje na uskom krivudavom. Naravno, u gradu je posebno zahvalna za vožnju i to je zapravo njen milje. Kompaktne dimenzije čine je snalažljivom u urbanom režimu i gužvama iako ima nešto veći „ajnšlag“ odnosno krug okretanja.

Foto: Aleksandar Savin

Vožnju olakšava i spektar sistema i asistencija kao što su nadzor mrtvih uglova, upozorenje o napuštanju saobraćajne trake i City Brake Assist sa prepoznavanjem prepreka i automatskim kočenjem. Ovaj sistem radi u opsegu od 4 do 80 km/h, a prepoznaje i pešake sve dok je brzina kretanja između 10 i 80 km/h.

Sve to čini je sigurnom, modernom i privlačnom, baš kao i adaptivni LED farovi, multimedijalni sistem sa ekranom osetljivim na dodir, kamera za vožnju unazad, a ovi dodaci dostupni su u Revolution paketu opreme po ceni od 21.190 evra, što je osetno od svote koju je potrebno izdvojiti za osnovni model sa „emoušn“ opremom, koji kreće od 16.990 evra.

Foto: Aleksandar Savin

Nevezano od paketa opreme i pogonskog agregata, Mazda CX-3 je još jednom potvrdila da je koncipirana kao gradski automobil namenjen mladima i pripadnicama lepšeg pola. Može da se nađe i u porodičnom voznom parku eventualno kao drugo vozilo. No u svakom slučaju Mazda sa modelom CX-3 nastavlja da neguje jednu autentičnu auru koja sada još jače sija.

Detalje o specifikacijama, cenu i finalnu ocenu nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed

(Uroš Dedić/TopSpeed)