Ako je vaš dizel prešao 100.000 km odmah očistite DPF filter: Rizikujete ogromnu štetu na motoru

M. R.
Vreme čitanja: oko 2 min.
Foto: Shutterstock.com

Dizel automobili, novi i posebno polovni, i dalje su najisplativija opcija za mnoge, a za pravilan rad motoraDPF filteri su veoma važni.

Za prečišćavanje izduvnih gasova i uklanjanje čestica čađi iz dizel motora koriste se sledeći uređaji:

DOC – katalizatori dizel oksidacije

DPF – Diesel Particulate Filter, takođe poznat kao FAP (Fran. filtre a particules, engleski: Filter Antipollution)

SCR – Selektivna katalitička redukcija

Kroz hemijske reakcije i fizičke procese, ovi uređaji mogu, pod pravim uslovima, praktično u potpunosti da uklone štetne izduvne gasove i čvrste čestice.

DOC je prvi uređaj u sistemu. To je protočni keramički filter sa saćem, koji sadrži plemenite metale (katalizatore) za pokretanje oksidacije štetnih ugljovodonika, ugljen monoksida i sagorevanja nesagorelog goriva i ulja.

DPF je drugi uređaj u sistemu, koji zaustavlja preostalu čađ koju DOC nije mogao da ukloni (oksidira). Čađ ostaje u njoj sve dok se ne regeneriše – pasivno ili aktivno.

Pasivna regeneracija se dešava pri normalnoj radnoj temperaturi motora i DPF sagoreva čestice na 275 do 360⁰C.

Aktivna regeneracija se dešava kada senzori otkriju prekomerno nakupljanje čestica i povećani protivpritisak unutar DPF-a. Zatim se dodatna količina goriva ubrizgava u motor da bi se postigla temperatura viša od 600⁰C da bi se sagorela nakupljena čađ.

Nakon što su čestice čađi u DPF-u sagorele, povećani protivpritisak se smanjuje na normalu, ali pepeo ostaje dok se ne ukloni! Ali, sa svakim aktivnim ciklusom regeneracije, akumulacija pepela se povećava, što dovodi do pregrevanja DPF-a, povećava potrošnju goriva, a povećani protivpritisak uništava turbopunjač.

Foto: Pixabay.com

Istovremeno, nesagorelo gorivo se akumulira u ulju, što smanjuje njegov viskozitet i povećava nivo. Ovo pogoršava podmazivanje i ubrzava habanje motora. Što duže pepeo ostaje u DPF-u, veća je verovatnoća da će se stvrdnuti i blokirati protok izduvnih gasova, izazivajući štetan povratni pritisak.

Kvar filtera se utvrđuje praćenjem ciklusa regeneracije i merenjem povratnog pritiska pomoću dijagnostičke opreme. SCR, poslednji uređaj u sistemu, koristi aditive kako bi doprineo daljem razgradnji štetnih gasova i čestica.

Katalizator selektivne redukcije (SRC) obično postaje začepljen kristalizovanim naslagama iz procesa sagorevanja, zbog nedostatka aditiva (AdBlue) u rezervoaru ili kvara uređaja za doziranje.

Najčešći uzroci kvarova u DOC, DPF i SCR uređajima:

– vožnja na kratkim udaljenostima neprikladnim za stvaranje visokih temperatura neophodnih za pasivnu i aktivnu regeneraciju

– kvar sistema za recirkulaciju izduvnih gasova, EGR ventila

– kvar turbopunjača

– curenje ulja

– neispravnost injektora goriva (common rail)

– kvar merača protoka vazduha

– habanje motora

Faze procesa profesionalnog čišćenja DPF, FAP i SRC uređaja

– vizuelni pregled saća keramičkog filtera endoskopom

– ispitivanje povratnog pritiska (mbar) i protoka (m3/h) pre čišćenja

– čišćenje hemijskim sredstvima i kontrolisanim hidrauličnim vodenim čekićima

– sušenje toplim vazduhom (65⁰C)

– merenje povratnog pritiska (mbar) i protoka (m3/h) nakon čišćenja

Prednosti profesionalnog procesa čišćenja DPF, FAP i SRC uređaja

– košta do 90% niži u odnosu na cenu novog sklopa

– dokumentovani sertifikat pre i posle čišćenja

– parametri povratnog pritiska i protoka u skladu sa fabričkim specifikacijama

– bez sečenja, zavarivanja i gubitka OE garancije proizvođača

– 100% ekološki prihvatljiv proces

(Telegraf.rs / Autoportal)