Pet najopasnijih grešaka sa manuelnim menjačem koje mogu uništiti vaš automobil
Manuelni menjač je jedan od najvažnijih delova vašeg automobila, a njegov kvar može vas koštati i do nekoliko hiljada evra. Ipak, mnogi vozači nesvesno prave greške koje dramatično skraćuju njegov radni vek.
Prvi znak da nešto nije u redu sa menjačem je zvuk struganja prilikom promene brzine. Ovo se najčešće dešava kada nedovoljno pritisnete kvačilo. Iako jedan takav događaj verovatno neće napraviti veliku štetu, učestalo ponavljanje ove greške može dovesti do ozbiljnih problema.
Ključni problem nastaje kada se oštete sinhroni prstenovi u menjaču, objašnjava stručnjak za tehnički pregled vozila. Njihova uloga je da izjednače broj obrtaja između dva vratila kako bi se brzine menjale bez problema. Kada se ovi prstenovi oštete, osetićete povećan otpor pri promeni brzine, praćen neprijatnim mehaničkim krckanjem.
Kada primetite prve znake problema
Ukoliko čujete bilo kakvo krckanje ili struganje pri promeni brzine, nemojte odlagati odlazak u servis. Cena provere i dijagnostike je oko 2.000 dinara, što je neuporedivo manje od potencijalne štete koja može nastati odlaganjem.
Najveća opasnost leži u stvaranju metalnih opiljaka u ulju menjača. Ovi sitni metalni delovi mogu napraviti katastrofalnu štetu na ležajevima i zupčanicima, što u najgorem slučaju vodi do potpunog otkaza menjača. Tada je jedino rešenje generalna popravka koja košta od 800 do 1.500 evra, ili ugradnja polovnog menjača čija je cena od 400 do 800 evra.
Kako sprečiti skupe popravke
Najčešća greška vozača je nasilno prebacivanje u nižu brzinu pri velikoj brzini kretanja. Na primer, prebacivanje iz šeste u drugu brzinu može dovesti motor do maksimalnog broja obrtaja i izazvati ozbiljna mehanička oštećenja. Popravka ovakve štete može koštati i nekoliko hiljada evra.
Pravilno održavanje i pažljivo rukovanje mogu produžiti život vašeg menjača za nekoliko desetina hiljada kilometara. Redovna zamena ulja u menjaču na svakih 60.000 kilometara košta oko 8.000 dinara, što je mala cena za dugotrajnost ovog vitalnog dela automobila.
(Telegraf.rs/Revija HAK)