Ceo život se spremate za ovu sekundu! Novinari Telegrafa na NAVAK-u: Trening bezbedne vožnje otreznio sve
NAVAK vas sprema satima, za samo jednu sekundu. A u toj sekundi često se skupi se ceo život i sve ono što znate o vožnji. Kada gledate smrti u oči, stotinke odlučuju. Tada morate da znate šta da uradite. Budite spremni i reagujte munjevito. Spasite sebe i svoje najbliže.
Većina vozača nikada se ne suoči sa najvećih rizikom. U današnjem vremenu brzine, prelaženje velikih distanci zahteva vožnju automobilom, što neminovno nosi opasnost. Nažalost, svi smo svedoci tragedija na srpskim putevima. Mnoge od teških saobraćajki mogle su da budu izbegnute, ali to se nije dogodilo, i to zbog neobučenosti vozača.
Da li je osnovna obuka u auto-školama dovoljna? Novinari i urednici Telegrafa posle dana Intenzivnog treninga na NAVAK-u složni su - nije!
Manevri koji se uče u toku jednog dana su slični onima koje koriste i sportski vozači. Polaznici škole se u realnim uslovima, za volanom "tojota" spremaju za scenario kada u deliću sekunde treba izbeći iznenadnu prepreku. Da bi znali kako to da uradite morate biti svesni ponašanja automobila, performansi, načina kočenja, upravljanja vozilom u kruznoj situaciji...
Nacionalna vozačka akademija je ogromno iskustvo, složne su kolege iz Telegrafa.
- Mislim da je intenzivna obuka o bezbednosti u saobraćaju jako važna i da bi bilo dobro svako da je prođa, čak i ljudi koji, kao ja, voze već 24 godine i redovni su učesnici u saobraćaju. Koji su to novi uvidi koje sam stekla? Stavljajući me u razne situacije u saobraćaju u kojima do sada, srećom, nisam učestvovala, mogla sam da vidim koliko sam uopšte sposobna i spremna na brzu reakciju ako neka situacija u saobraćaju to od mene bude iziskivala. Najzanimljivije mi je bilo da kočim u mestu pri brzini od 100 km na sat, kao i da naučim kako se pravilno koristi kočnica u kritičnim situacijama. Takođe, simulacija i videi koji smo gledali su me podsetili kako se pravilno sedi u kolima, kako se pravilno vezuje pojas, do koje mere se podriže sedište, kao i zašto je od ključnog značaja prilagoditi brzinu i šta sve može da se desi ako vozimo "samo" 10 kilometara na sat brže nego što uslovi dozvoljavaju. Statistika koju smo videli u vezi sa nesrećama na putevima je takođe otrežnjujuća. Takođe, više neću biti opuštena vezano za vezivanje pojasa na zadnjem sedišu jer sam mogla da se uverim koliko u izazovnim situacijama to može da bude opasno. Značilo mi je i da naučim tehnike vožnje, skretanja na mokrom kolovozu jer sam i sama jednoim imala kritičnu situaciju proklizavanja u kojoj nisam odreagovala adekvatno. Glavni cilj ove obuke je podizanje svesti od bezbednoj vožnji, a kad sam ja u pitanju, taj cilj je uspešno postignut - otkriva Sandra Subotin, glavni urednik Online magazina Telegrafa.
Kada sam sutradan sela u auto, setila sam se saveta iz NAVAK-a, iskrena je Vesna Stanimirović.
- Moje iskustvo na intenzivnoj obuci u NAVAK-u je neprocenjivo. Bila sam iznenađena koliko, iako vozim godinama, nisam znala o osnovnim stvarima koje mogu značiti život ili smrt na putu. Prva stvar koja me šokirala je koliko samo 10 km/h veća brzina pravi ogromnu razliku u situacijama kao što su naglo kočenje, nailazak na klizav kolovoz ili pešake. Konkretno, u slučaju pešaka, tih 10 km/h često znači razliku između života i smrti.
Takođe, instruktori su bili izuzetno jasni i precizni u objašnjavanju. Isprobali smo, u kontrolisanim i bezbednim uslovima, scenarije koji bi na stvarnom putu bili izuzetno rizični. Jedan od najvrednijih saveta koji sam dobila bio je kako pravilno vezati sigurnosni pojas. Verovali ili ne, većina nas to ne radi ispravno – nakon vezivanja pojasa, neophodno je dodatno ga zategnuti. Danas, kada sam krenula na posao, setila sam se tog saveta i primenila ga. Još jedna ključna lekcija bila je o situacijama kada nikako ne treba pritisnuti kočnicu. Do sada, na pitanje "zašto", odgovori su uglavnom bili "zato". Sada razumem logiku i principe koji stoje iza tih pravila.
Posebno iskustvo bilo je osetiti koliko je moć automobila važan saveznik u kritičnim situacijama – ali samo ako smo fokusirani i znamo kako pravilno reagovati.
Iako su situacije kroz koje smo prošli bile prilično stresne, ovo je zaista neprocenjivo iskustvo. Preporučujem svim vozačima, bez obzira na godine vozačkog staža. Znanje koje sam stekla u NAVAK centru zaista menja način razmišljanja o vožnji i bezbednosti na putu - prepričala nam je Vesna Stanimirović, glavni i odgovorni urednik portala eKlinika.rs.
Koliko mala promena brzine menja situaciju, objašnjava Andrija Ivanović, urednik portala Telegraf nauka.
- Ne smatram da sam za jedan dan, magično, postao bolji vozač, ali ovaj trening me jeste učinio svesnijim različitih opasnosti u saobraćaju. Ono što je najvažnije, svesniji sam toga da ne predstavljaju samo drugi opasnost na putu, već da su i neke moje greške opasne, a da neke sitne, loše navike mogu da imaju katastrofalne posledice.
Agresivna vožnja u kontrolisanim uslovima, sa različitim preprekama i na različitim podlogama daje bolji uvid u to koliko su male razlike u brzini u stvari velike i kako je lako, da samo malo jače stisnut gas dovede do potpunog gubitka kontrole nad vozilom.
Dok su simulacije udara u zid brzinom od 5 kilometara na sat i simulacija prevrtanja automobila odlične kako bi se shvatilo koliko je dobro namešten pojas važan, najkorisnije su mi bili delovi treninga posvećeni kontroli vozila pri velikim brzinama, tj. tome kako je lako izgubiti kontrolu - navodi Ivanović.
Koliko je kombinacija teorije i prakse važna, pojašnjava Nikola Radivojša, menadžer digitalnih operacija Telegrafa.
- Nakon treninga na stazi NAVAK definitivno se osećam kao bolji vozač. Praksa me učinila svesnijim rizika u saobraćaju, posebno u vezi sa prevelikom brzinom i reakcijama u kritičnim situacijama. Kroz trening sam razvio osećaj za brzinu i naučio da prepoznam granice automobila, što mi omogućava da bolje kontrolišem vozilo na različitim podlogama. Osećam se bezbednije jer sada znam kako da postupim u neočekivanim okolnostima. Najkorisniji segment bio je rad na veštinama izbegavanja prepreka i kontrolisanja proklizavanja – to direktno povećava sigurnost u realnim uslovima. Opšti utisak? Odlična kombinacija prakse i saveta stručnjaka! Staza NAVAK pružila mi je, ne samo adrenalinski užitak, već i značajno poboljšanje vozačkih kompetencija. Preporučujem svima koji žele da voze odgovornije i sa više samopouzdanja - poručuje Radivojša.
Igor Lagundžić, šef IT sektora, navodi da su realni uslovi ključ obuke.
"Jedan poučan trening, koji podiže svest o mnogim faktorima koji su u igri, a o kojima često ni ne razmišljamo, već stvari uzimamo zdravo za gotovo. Naći se u kritičnim situacijama u kontrolisanim uslovima, kako bi se podigla svest o tome šta sedešava i kako reagovati kad se neplanirano desi... Neprocenjivo. Voziš, radiš vežbu, pokupis gumeni čunj, nikom ništa... A onda se iz radio stanice čuje Zatvor. Mrtav pešak. Pa shvatiš odmah neke stvari, to ti se ureže u pamćenje za sva vremena. Divan i izuzetno poučan dan na stazi, sa fantastičnim trenerima u potpuno bezbednim uslovima. Preporučujem svakom, trening kakav bi u idealonom svetu trebalo da bude deo redovne obuke svakog vozača", pojašnjava Lagundžić.
Trening bezbedne vožnje je, podsetimo, mamenjen i prilagođen svim vozačima, amaterima i profesionalcima, a zavisno od iskustva i potreba možete birati različite vrste treninga. Grupe se sastoje osam do deset polaznika, a vode ih dva trenera, čime garantujemo lični pristup svakome. Svi treninzi u centru NAVAK izvode se na školskim vozilima "tojota korola".
Naučite da prepoznate i izbegnete opasnost u automobilu pre nego što se ona dogodi. Nikada ne dozvolite sebi da pogrešite ili rizikujete. Telegraf vam želi sigurnu i bezbednu vožnju!
(Telegraf.rs)