Da li već sada treba stavljati zimske gume ili sačekati?

Nemojte da idete u krajnost i da čekate sneg. Kada metereolozi najave sneg ili sneg već padne, kod vulkanizera obično bude gužva, pa i taj problem treba uzeti u obzir

Foto: Marko Todorović

Od 1. novembra počinje zakonska obaveza da automobili moraju da imaju zimske gume, ali samo ako je put pokriven snegom, ledom ili poledicom.

Dakle, ako na putu nema snega, leda ili poledice, i nakon 1. novembra mogu da se koriste letnje gume. Neki vozači to zaborave, a neki jednostavno žele da "reše" tu obavezu i da ne razmišljaju o gumama do proleća. Međutim, često sebi tako čine medveđu uslugu.

I nakon 1. novembra maksimalne dnevne temperature mogu da budu do 25 stepeni ili čak i više, a korišćenje zimskih guma pri visokim temperaturama, naročito u kombinaciji sa visokim brzinama, donosi razne negativne efekte, piše sajt polovniautomobili.com.

Koje mane imaju zimske gume pri visokim temperaturama?

Zimske i letnje gume su napravljene od smeše prilagođene niskim ili visokim temperaturama. Stoga, zimske gume ispoljavaju sledeće mane ako ih koristimo pre nego što temperature dovoljno padnu:

a) brže se troše - zimske gume su napravljene od mekše smeše, koja se pri visokim temperaturama znatno brže troši, naročito pri oštrom kočenju, skretanju i ubrzavanju.

b) lošije koče – mogu ozbiljno da produže put kočenja, što pri višim brzinama može da dovede do udesa koji biste mogli da izbegnete da ste imali letnje gume.

c) lošije ponašanje u krivinama i pri oštrim manevrima – slično kao kod kočenja, zbog specifične smeše koja suviše omekša pri visokim temperaturama, jednostavno ne mogu da "drže" asfalt kao što to mogu letnje. Takođe je veća mogućnost udesa.

d) veća potrošnja goriva – zimske gume generalno imaju veći otpor kotrljanju, a kada se pri višim temperaturama suviše "razmekšaju", to još više dolazi do izražaja.

Zato ne treba žuriti i montirati zimske gume ukoliko su vremenski uslovi daleko od zimskih.

Ovo nije savet da vozite celu zimu na letnjim gumama!

Savet po pitanju preranog stavljanja zimskih guma nipošto ne treba shvatiti kao savetovanje da celu zimu vozite na letnjim gumama, te da samo izbegavate vožnju kada ima snega i leda.

Naprotiv! Stručnjaci kažu da je temperatura od 7 stepeni Celzijusa okvirna granica koja bi trebalo da posluži kao odrednica kada treba menjati zimske i letnje gume.

Naravno, rano ujutro može da bude 5 stepeni, a u podne 16 stepeni. Situaciju dodatno komplikuje i činjenica da u ovo vreme mogu da se smenjuju periodi od po nekoliko toplih i hladnih dana. Kada onda menjati gume?!

Naglašavamo da temperatura od 7 stepeni Celzijusa nije neka magična granica nakon koje se će se letnje gume pretvoriti u bundeve, već se nakon raznih testiranja utvrdilo da se ispod ili iznad te temperature u proseku osećaju znatno veće razlike u karakteristikama zimskih i letnjih guma.

Stoga nema univerzalnog odgovora – to pitanje morate sami da rešite, u zavisnosti od vremenske prognoze, područja na kojem živite, doba dana kada najčešće vozite...

Na primer, ako često vozite rano ujutro i kasno uveče, kada su temperature znatno niže u odnosu na sunčani deo tokom dana, a pritom živite u "hladnijem" regionu, veoma je pametno staviti zimske gume ranije, bez obzira što preko dana može da bude sunčano i toplo.

Pritom, nisu ni sve zimske gume iste, tj. napravljene od iste smeše. Stoga nema potrebe da se suviše opterećujete praćenjem temperature, već kada vidite da se najavljuje "prava zima", menjajte gume.

Nemojte da idete u krajnost i da čekate sneg. Kada metereolozi najave sneg ili sneg već padne, kod vulkanizera obično bude gužva, pa i taj problem treba uzeti u obzir.

(Telegraf.rs)